I 2015 år siden sto Volkswagen i sentrum av en voldsom utslippsskandale.
Millioner av dieselbiler hadde nemlig fått programvare som manipulerte
utslippstestene, og slapp dermed ut mye mer giftige stoffer enn de hadde lov
til. Fire år senere krever Dieselgate nok et offer ‒ nemlig de bensindrevne racerbilene fra Volkswagen.
som de hadde dominert stort, og forlot blant annet langdistanse-VM som
inkluderer Le Mans, rally-VM og Dakar-rallyet, og senere hoppet de også av
rallycross-VM. De satte raskt fokus mot elbiler, og Volkswagen Motorsport
startet å utvikle den første racerbilen basert på den kommende ID.-serien av
elbiler. Dette skjedde i 2017, og allerede i 2018 kunne de vise fram
en svært så imponerende og elektrisk racerbil ‒ ID.R. Denne har satt en rekke nye banerekorder, og har fungert som en utviklingsbase for framtidige elbiler ‒ både vanlige gatebiler og framtidige racerbiler. Nå rettes et enda skarpere blikk mot de elektriske racerbilene. Volkswagen sier at de avslutter produksjonen av Golf GTI TCR og skal ikke komme med en etterfølger, og kutter også all støtte til lag som kjører den nye Polo GTI R5 som Petter Solberg også har vært med på å utvikle.
for private lag, men de vil altså ikke støtte noen fabrikkslag lenger. ‒ Volkswagen Motorsport pløyde ny grunn med ID.R, og med
alle rekordene rundt i verden demonstrerte den sitt voldsomme potensial, sier
styremedlem Frank Welsch i VW. ‒ Nå er det på tide å ta det neste steget mot framtiden; i motorsport, er Volkswagen klar for e-mobilitet og vil si adjø til fabrikkstøttet forpliktelser i forbindelse med forbrenningsmotorer. Nå skal de heller lage racerbiler basert på produksjonsbiler
fra MEB-plattformen, noe som også inkluderer versjoner som skal tilbys private
lage ‒ akkurat som de har gjort med Golf GTI TCR og Polo GTI R5. Volkswagen Motorsport sier at de skal satse bredt og mot ulike disipliner, plattformer og biltyper, så ID.-serien kan også få et ras av nye racerbiler i de kommende årene. Beslutningen er nok en kilevink mot den tradisjonelle
motorsporten som vi kjenner, som går en usikker framtid i møte.
elbiler, og denne overgangen innledes med at elbiler og bensinbiler konkurrerer
sammen fra 2021. Rally-VM (WRC) skal i første omgang over på hybridløsninger
før planen er helelektrisk, mens formel 1 som skal bli bærekraftig innen 2030
skal over på biodrivstoff. På motsatt ende finner vi formel E, den elektrisk versjon av
formel 1 som «alle» de store produsentene gjerne vil inn i. Formel E vokser på alle områder, og spesielt viktig er det
at den nå begynner å få taket på et yngre publikum, samt at serien som ble
etablert i 2014 nå endelig går med overskudd. Alle pilene peker altså oppover for formel E. En ny sesong er akkurat i gang, og blant de 12 lagene og 24 bilene finner vi tunge produsenter som BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Nissan, Jaguar, DS og kinesiske Nio, og av disse hører altså to hjemme i den store Volkswagen-gruppen ‒ Audi og Porsche. Ja, de to som også blir de to første i Volkswagen-gruppen
med helt nye elektriske modeller ‒ Audi e-tron og Porsche Taycan. Men de får ikke regjere alene veldig lenge, for snart kommer
det en rekke nye elbiler basert på MEB-plattformen ‒ inkludert racerbiler. Les også: