Viser Porsche Taycan Cross Turismo i -30 og +30 grader

En unik og ganske så kul dronevideo viser Porsche Taycan Cross Turismo rundt en isbane i nord og en ørkenbane i sør.


Den første elbilen signert Porsche var ikke overraskende en modell i 911-klassen, altså en sportslig og kjøreglad elbil først fremst rettet mot entusiastene.

Men, kanskje overraskende, tok det full fyr i det norske elbilmarkedet da den kom, og i november i fjor ble Taycan nummer 1.000 levert til en norsk kunde.

Og til tross for at elbilkampen stadig blitt skjerpet med nye modeller på markedet har Porsche Norge fortsatt å registrere nye Taycan-modeller, og har nå fått et nytt ess i ermet ‒ en mer familievennlig versjon.

Taycan Cross Turismo er noe som Porsche kaller en CUV, en Cross Utility Vehicle, og i tillegg til mer plass byr den også på mer terrengegenskaper via sin cross-benevnelse. Det bør friste en del nordmenn.

Porsche sparer heller ikke på kruttet rundt den nye modellen, og har den klar i fire utgaver: Taycan 4 Cross Turismo med 476 hk, Taycan 4S Cross Turismo med 571 hk, Taycan Turbo Cross Turismo med 680 hk og flaggskipet Taycan Turbo S Cross Turismo med vanvittige 761 hk.

Norge er, selvsagt, prioritert av Porsche når det kommer til helelektriske modeller, men fortsatt finnes det land som ikke har Cross Turismo. Men nå får også Midtøsten og Afrika smake på den, og det feires med en ganske så unik og kul video.

Porsche og dronepilot Johnny Schaer, eller Johnny FPV (First-Person View) som er artistnavnet, har nemlig vært på en ganske så stor, og kanskje ikke helt klimavennlig, «Turismo»-rundtur. Dette har ført til en tre minutters lang video som viser Taycan Cross Turismo på to steder med 60 graders temperaturforskjell.

Mange nordmenn kjenner godt til ski-eldoradoet Levi 100 kilometer nord for polarsirkelen i Nord-Finland, kun noen timers kjøring fra norskegrensen. Ja, kun, for der oppe er de virkelig vant til avstander.

Men det er ikke bare skiglade som har funnet veien til Levi, for Porsche har også satt kurs dit med sin Taycan Cross Turimso. Der laget de seg en isbane, og målet var å lage en snutt som viser at elbilen også kan takle temperaturer helt ned i -30 grader.

Men de har altså ikke nøyd seg med dette, for kortfilmen het nemlig Drive2Extremes, og de trengte dermed to ekstreme lokalisasjoner. Den andre fant de i De forente arabiske emirater, og mer bestemt ørkenen med et påfallende likt navn som Levi, nemlig Liwa. Her blir det 30 plussgrader, så det er den rake motsetningen til Levi i kalde nord.

Uavhengig av modellversjon bør det gå ganske greit unna både på en isbane og ørkenbane, for standardutgaven Taycan 4 Cross Turismo med sine 476 hk klarer 0-100 km/t på respektable 5,1 sekunder. Turbo S gjør på sin side sprintøvelsen unna på 3,3 sekunder, mens rekkevidden via et batteri på 83,7 kWh (netto) er opp mot 456 kilometer. Og ladingen bør også gå greit unna, for elbilen kan skilte med 800-volts arkitektur og en maks ladeeffekt på 270 kW.

Den vanskeligste jobben i Levi og Liwa hadde Johnny FPV, som altså skulle filme den kjappe elbilen rundt de to banene med en drone.

‒ Det er utrolig å både se og føle hvor godt Taycan Turbo Cross Turismo presterer på forskjellige overflater, sier mannen som har slått seg opp i droneverden på bare sju år.

‒ Jeg var klar over at elbiler akselererer veldig raskt, men at en slik kraft kommer til syne på is og sand er bare utrolig, sier 25-åringen fra Chicago.

Men som du ser av videoen trenger man mer enn en dronepilot og en Taycan for å lage en slik film, og videoen ble da også regissert av Los Angeles-baserte Nicholas Schrunk. Denne karen står blant annet bak dokumentaren «Blood Road», en film som dro inn en masse priser inkludert en Emmy.

Resultatet er ganske så spektakulært, og det kan du selv sjekke ut her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter