Renaults neste elbil nærmer seg

Har man sagt A og B, må man selvsagt si C. Renaults første elbil i C-segmentet blir en helelektrisk utgave av den særs populære Mégane, og kommer til neste år.


På samme tidspunkt som store deler av verden stengte ned, kunne Renault vise fram et ganske oppsiktsvekkende konsept som dessverre druknet litt i covid-19-krisen.

I kjent fransk stil hadde Renault gitt konseptet Morphoz et ganske så vilt og utradisjonelt design, men det som var langt mer interessant med bilen på 4,4 meter var at den var satt sammen på en ny plattform kalt CMF-EV. Denne åpner for en rekke konfigurasjoner rundt kraft, kapasitet og rekkevidde, så vel som brukervalg og bagasjerom.

Framtidsvisjonen kunne skilte med er nøkkelfritt system, kunstig intelligens, 2-veis-lading, selvkjøring på nivå 3 og ikke minst en rekkevidde som ble oppgitt til over 700 kilometer. Dette var helt klart det neste steget fra dagens Zoe, men var altså et konsept som ikke var klar for serieproduksjon.

Men det er en annen ny elbil satt sammen på CMF-EV-plattformen utviklet av alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi, nemlig den første elbilen til Renault i C-segmentet.

Det franske merket var tidlig ute med satsingen på elbiler, og kunne for ni år siden presentere det som skulle bli en ganske så stor suksess ‒ B-segmentbilen Renault Zoe.

Året før hadde Renault lansert sin første nye elbil gjennom en helelektrisk utgave av den kompakte varebilen Kangoo med tilnavnet Z.E, og siden har de også krysset av to nye elektriske felt. A-segmentbilen Twingo E-Tech og en helelektrisk utgave av den store varebilen Master.

Nå viser de altså fram det femte helelektriske kjøretøyet, og dette er en ren elektrisk utgave av folkebilen Mégane. For her snakker vi faktisk om en modell som for lengst har rundet 7 millioner eksemplarer, og som også har tatt sitt første elektriske steg med en ladbar hybridversjon.

Men neste ut er altså en ren elbil, og Renault har kommet så langt i utvikling at de har klar 30 preproduksjons-utgaver som nå skal testes ute på de franske veiene.

Vi har sett denne før, for Renault har vist fram konseptet under navnet Mégane eVision i fjor. Men den 4,21 meter lange bilen er ikke lenger kun en visjon, og har dermed fått et nytt navn ‒ faktisk så komplisert at Renault føler at de må forklare hvordan dette uttales.

Elbilutgaven heter nemlig kun MéganE, men i det franske språket uttaler man vanligvis ikke en e på slutten av et ord. Men siden dette er en elbil vil jo Renault at franskmennene også sier E, så dermed skal det uttales «Mégan e». Så vet de, og vi, det.

Siden denne fortsatt ikke er helt produksjonsklar sier ikke Renault så mye om spesifikasjonene, men konseptet vist i fjor hadde et drivverk med 217 hestekrefter, et batteri på 60 kWh, DC-lading på 130 kW og en rekkevidde på rundt 450 kilometer.

Når de faktiske produksjonsbilene er klare vet vi ikke, men normalt går det ikke så veldig lang tid fra preproduksjon til faktisk produksjon ‒ så en plass litt over nyåret bør være et godt tips.

Her er bilder av testbilene som har fått et ganske kult kamuflasjemønster basert på den nye Renault-logoen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter