HjemElbilerRimac's spinnville elbil har fått navn

Rimac’s spinnville elbil har fått navn

Konseptet var kjent som Rimac C_Two, men nå som den elleville elbilen nå nærmer seg har den også fått et «ordentlig» navn.

La oss hoppe rett i det, for det Rimac holder på med er så imponerende at det er like godt å få tallene opp på bordet med en gang.

- Annonse -

For hva sier du til 1.914 hestekrefter, et dreiemoment på 2.360 Nm, 0-100 km/t på under 2 sekunder og en toppfart på 412 km/t? Ja, for å sitere Abba ‒ mamma mia!

Det unge kroatiske merket har tatt verden med storm etter at de lanserte det første konseptet av sitt hyperbil-prosjekt i 2011, og dette er kanskje verdens mest berømte bil som aldri har kommet i produksjon. Den het C_One, og ble berømt da den brant opp etter at tidligere Top Gear-profil Richard Hammond dro av veien med den etter målpassering i et bakkeløp i 2017.

Det svindyre uhellet gikk selvsagt verden rundt, og siden har en lang rekke bilprodusenter funnet veien til grunnlegger Mate Rimacs direktørdør. Nå samarbeider de med blant andre Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg, og disse håper nok å få fatt i noen av de imponerende løsningene Rimac utvikler.

For da C_One brant opp fokusert Rimac på «concept two», C_Two, og de har nå kommet så langt i utviklingen at det er på tide å fjerne den fra konseptstadiet og gi den et skikkelig navn.

- Annonse -

Som vi vet elsker disse superbilprodusentene å gi navn etter sterke naturkrefter, og Rimac skiller seg ikke ut. Kroatia ligger utsatt til for korte og sterke stormer som på et blunk kan feie inn fra Middelhavet, og slike lynstormer er så vanlig at de har fått et eget navn ‒ Nevera.

Og det passer jo usedvanlig godt til Rimac’s hyperbil, som er kommer, og forsvinner, på et blunk.

Det er så mye imponerende og nytenkende med Rimac Nevera at vi hadde trengt en hel bok for å forklare alt, så la oss heller fokusere på noen få banebrytende ting som kommer med hyperbilen.

Både Porsche og Hyundai Motor Group med sine elbilsatsinger har investert i Rimac, og det er mye på grunn av det elektriske drivverket kroatene utvikler.

- Annonse -

Bilen er utstyrt med et H-formet væskekjølet batteri som består av 6.960 celler, og totalt er kapasiteten på voksne 120 kWh. Strukturen på batteriet gjør også sitt til at stivheten i bilens struktur øker, faktisk med 37 prosent for den unike selvbærende rammen i karbonfiber.

På hvert hjul har de montert en magnetmotor, og disse kan drives individuelt. Totalt gir det altså bilen 1.914 hk og 2.360 Nm, rundt det tredobbelte av en «vanlig» superbil.

Elmotorene kan også benytte seg av all dreiemoment fra første øyeblikk, og ifølge Rimac er disse motorene 97 prosent effektive ‒ mot 40 prosent for de mest effektive forbrenningsmotorene.

Resultatet er 0-60 mph (96,5 km/t) på 1,85 sekund, 0-100 mph (161 km/t) på 4,3 sekunder og 0-300 km/t på vanvittige 9,3 sekunder ‒ 2,5 sekunder raskere enn det som konseptet først klarte tilbake i 2018.

For at færrest mulig krefter skal gå til spille har Rimac utviklet en rekke løsninger som skal overføre og overvåke det hele, og dette systemet leser også veien og underlaget og gjør 100 kalkuleringer per sekund.

En slik hyperbil må selvsagt kunne bremse også, og Nevera er da også utstyrt med banebrytende bremseteknologi.

De har laget et system gjennom en kompleks elektro-hydraulisk bremseforsterker som fordeler oppgaven mellom bremsene og den elektriske drivlinjen, noe som gjør bilen i stand til å regenerere bremsekraften på en banebrytende måte, ifølge Rimac. Rent teknisk snakker de om en regenerativ bremsing på 300 kW fra elektriske motorer, men bremsesystemet får selvsagt også hjelp fra vanlige bremser.

Dog vanlige er å ta i, for Nevera er utstyrt med 390 mm Brembo karbonkeramiske bremseskiver og seks-stempelkaliper.

Og bare så det er sagt, Rimac har selvsagt satt inn en egen drift-modus, slik at det er mulig å sladde rundt banen ved at bilen sender enda mer krefter til bakhjulene enn forhjulene.

Men skal man raskest mulig rundt en racerbane bør man helst ikke sladde. Og jaggu byr ikke Nevera også på verdens første kunstig racing-instruktør. Jepp.

De har satt inn kunstig intelligens (AI) som evaluerer rundene, og kommer med råd og tips om hvordan det er mulig å forbedre rundetiden.

Dette er mulig ettersom Rimac Nevera er utstyrt med ikke færre enn 12 ultrasoniske sensorer, 13 kameraer, 6 radarer og den aller siste utgaven av Nvidias imponerende operativsystem kalt Pegasus.

AI-treneren vil gi råd både gjennom tale og visuelle symboler, og er klar til innsats i løpet av 2022 gjennom en trådløs programvareoppdatering.

Og ja, vi snakker selvsagt om det første AI-instruktøren i en bil.

Nå får de altså hjelp til AI-instruktøren fra blant annet Nvidia, men de aller fleste nøkkelkomponentene i Nevera er faktisk utviklet av Rimac selv. Og som vi skjønner må dette koste mer enn svette og tårer, og det ser vi også på prislappen.

Hver av de 150 utgavene Rimac skal sette i sammen av Nevera starter på 2 millioner euro, men da får man altså en 2-seters elektrisk hyperbil som verden aldri har sett maken til.

Nemlig denne:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her