Avslører alt om flaggskipet BMW iX

Den kommende elbilen iX blir den mest avanserte bilen i merkets historie, og får rekkevidder opp mot 630 kilometer.


BMW har allerede opparbeidet seg mye erfaring rundt elbiler, så forventingene er store når de kommer med en flaggskip-modell også i den elektriske i-familien.

Nå er det ikke slik at vi ikke vet noe om kommende iX, for bilen har faktisk hatt verdenspremiere. I april dro nemlig BMW med seg både en iX og i4 til Shanghai Auto Show, og det ble da klart at iX starter på 659.000 kroner og får rekkevidder «over» 600 kilometer. Men nå avslører de også detaljene rundt og om bilen.

– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til.

BMW iX kommer som kjent i to utgaver ved lansering, iX xDrive40 og iX xDrive50. Lillesøster har et batteri på 71 kWh (netto) og får en oppgitt rekkevidde på 425 kilometer, mens iX xDrive50 er utstyrt med et batteri på 105,2 kWh som skal ta bilen 635 kilometer før ladekabelen må i.

Maks ladekapasitet er 150 kW for 40-versjonen og 200 kW for storesøsteren, noe som betyr 10-80 prosent lading på henholdsvis 35- og 31 minutter for de to utgavene.

Her er de viktigste tallene for det elektriske flaggskipet til BMW:

Modell:BMW iX xDrive40BMW iX xDrive50
Rekkevidde (WLTP)425 km630 km
Batterikapasitet, brutto76,6 kWh111,5 kWh
Batterikapasitet, netto71 kWh105,2 kWh
Energiforbruk kWh/100 km19,4-22,5 kWh19,8-23,0 kWh
Maks ladekapasitet150 kW200 kW
Ladetid 10-80 % (SOC)35 minutter31 minutter
Rekkevidde ved 10 % SOC lading95 km/10 min150 km/10 min
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %Under 8 timerUnder 11 timer
Total motoreffekt326 hk523 hk
Totalt dreiemoment630 Nm765 Nm
0–100 km/t6,1 sekunder4,6 sekunder
Toppfart200 km/t200 km/t
Vekt2.365 kg2.510 kg

Dette er en elbil som er bittelitt større enn elbil-favoritten Audi e-tron, og måler 4,95 meter i lengden, 1,97 meter i bredden og 1,70 meter i høyden.

Akselavstanden er på akkurat 3 meter, og innvendig kan den sammenliknes med BMW X5 med hakket mer plass til ben (+11 mm foran og + 37 mm bak), hode (+21mm/33 mm foran og + 22mm/44 mm bak, uten og med glasstak) og skuldre.

Bakerst er det et bagasjevolum på 500 liter, og legges bakseteryggene ned (40:20:40) øker dette til 1.750 liter.

BMW kan også opplyse om en maksimal tilhengerkapasitet på 2.500 kilo, og det er også mulig å montere takboks. Bakkeklaringen er på rundt 195 mm.

Dette er altså den mest avanserte modellen BMW noensinne har satt sammen, og blant annet sørger en ny pakke med fem kameraer, fire radarsensorer og 12 ultrasoniske sensorer for å gjøre den selvkjørende på nivå 3 på skalaen som går til 5.

Av førerassistenter kan vi nevne at frontkollisjons-systemet nå oppdager trafikk også under venstresvinger, og syklende og gående når bilen svinger til høyre. Den adaptive cruisekontrollen har blitt enda mer avansert, og iX oppdager også om det er forbipasserende trafikk når dørene åpnes.

Standard er også parkeringsassistenten som inkluderer et ryggekamera og en ryggeassistent.

Nytt er også BMW iDrive, for iX har fått den aller siste generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet. Dette kombineres med BMW Curved Display, som er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm, som ifølge BMW filtrerer informasjonen på en førerorientert og brukervennlig måte.

Navigasjonssystemet er også skybasert, som sikrer sømløs og smidig bruk og oppdateringer.

Opp i alt dette har ikke tyskerne glemt kjøreegenskapene, for dette er tross alt et flaggskip fra BMW.

Produsenten forklarer at «karosseristrukturen, designprinsippet og chassisinnstillingen til BMW iX er perfekt innrettet for å blande suveren kjørekomfort med sporty håndtering.»

I jakten på en kjøreglad, god og sterk bil er det også en utstrakt bruk av aluminium, karbon og karbonforsterket plast (CFRP) som øker bilens stivhet og på samme tid minimerer vekten.

BMW er veldig opptatt av bærekraft, noe som for eksempel kommer til syne i de nye batteripakkene som er rundt 40 prosent mer energitetthet enn i3. De har også redusert bruken av kobolt, som sammen med litium er hentet fra gruver i Australia og Marokko.

Dette kommer også til syne i kupeen, hvor skinninteriøret for eksempel er garvet med ekstrakter fra olivenblad, og en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.

En annen «første», eller mer eksakt største, er også knyttet til innsiden. BMW tilbyr nemlig det største panoramataket de har satt inn i en bil, og blir lyset for intenst er det mulig å dempe det automatisk gjennom elektromagnetisk dimming.

En ting som har kommet med de lydløse elbilene er avanserte lydanlegg, og her legger også iX lista veldig høyt.

Det er nemlig mulig å få flaggskipet med Bowers & Wilkins Surround Sound System, som ifølge BMW tar lydopplevelsen til en ny dimensjon. Dette byr på fem individuelle lydprofiler gjennom hele 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak.

Det er også en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, så konsertopplevelsen bør være ganske så nærme i en BMW iX.

BMW iX er ikke så veldig langt unna forhandlerne heller.

– I disse dager har vi to biler på et eksklusivt besøk hos utvalgte forhandlere. Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra de kundene som har fått se og kjenne litt på bilene, så er vi trygge på at BMW iX innfrir de høye forventningene vi har skapt, sier Tegneby.

De første utgavene får norsk jord under dekkene til høsten, og den offisielle lanseringen er i november.

Senere kommer også en ny storesøster i familien, BMW iX M60. Her har altså BMW M vært involvert, og denne utgaven skal by på over 600 hk og dynamiske egenskaper som er den berømte bokstaven verdig.

– BMW iX er en bil som byr på mye nytt og utfordrer mye av det etablerte. Det gjorde også BMW i3 da den ble lansert, så vi er ikke redde for å gå nye veier, slår Tegneby fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter