Satser 250 milliarder på å utvikle elbiler

Det ble nylig kjent at Ford også skal satse på faststoff-batterier, og nå øker den totale investeringen rundt elektrifisering til over vanvittige 250 milliarder kroner.


Det er slutt på den tiden hvor de store bilprodusentene er bitre rivaler også når det kommer til utvikling. Faktisk har satsingen på elektriske, selvkjørende og oppkoblete biler ført til at produsentene nå er mer enn villig til å la andre merker lage biler på sine egne plattformer.

En annen ting er at de mer enn gjerne også går sammen i eksterne selskaper, som for eksempel ladesatsingen Ionity som er en fellessatsing mellom BMW-gruppen, Ford, Hyundai Motor Group, Mercedes og Volkswagen-gruppen.

Et annet eksempel rundt nye felles bånd finner vi hos nye elbilmerker, og et eksempel på dette er hyperbilprodusenten Rimac som samarbeider både med Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg.

For Fords del betyr denne nye strategien et samarbeid med BMW, for det ble nylig kjent at de to går inn i Solid Power. Dette selskapet er en av markedslederne innen utvikling av faststoff-batterier, den neste generasjonen batterier for elbilene.

Dette er en viktig strategisk beslutning for Ford, som forventer at hele 40 prosent av merkets globale bilsalg skal være helelektrisk i løpet av 2030. Og da må man også henge med i svingene.

Ford annonserte tidligere i år at de ville investere 22 milliarder dollar på elektrifiserte kjøretøy inn mot 2025, men nå øker de potten med ytterligere 8 milliarder dollar. Dermed er den totale potten på 30 milliarder dollar, noe som betyr rundt 250 milliarder kroner.

En del av dette skal øremerkes egen batteriutvikling, slik at Ford kan utvikle og produsere sine egne batterier. Det inkluderer også å utvikle faststoff-batterier, som både vil være billigere å produsere, er mer fleksible i form og gi lengre rekkevidde, men satsingen inkluderer også andre typer batterier for nyttekjøretøy.

For et annet viktig felt blir elektriske nyttekjøretøy, og her har Ford rett og slett en ambisjon om at også 100 prosent batterielektriske nyttekjøretøy har 100 prosent oppetid, samt at de vil redusere driftskostnader og øke produktiviteten for eierne av disse.

En annen viktig ting blir automatiske oppdateringer, kjent som OTA (Over The Air). Allerede nå kan Ford fikse og oppdatere 1 millioner biler med et tastetrykk, og i 2028 er dette ventet å inkludere hele 33 millioner biler. Og da er det kanskje greit å ha et system som kan håndtere en slik mengde med biler.

Bilindustrien er altså inne i en revolusjon som de aldri har sett maken til, og Ford som sto bak den forrige da de introduserte samlebåndet som ga rimelige biler tidlig på 1900-tallet akter å henge med.

– Dette er vår største mulighet for å vokse og skape merverdi siden Henry Ford og T-Forden ble til, sier toppsjefen hos Ford, Jim Farley.

‒ Vi skal gripe den muligheten med begge hender og levere konkurransedyktige priser, skape en enda sterkere lojalitet og gi enda mer valuta for pengene til alle våre kunder.

Den foreløpig siste elbilen Ford har vist fram omhandler den aller viktigste modellen i USA, nemlig F-serien.

Elektriske F-150 Lightning blir sammen med nylig markedslanserte Mustang Mach-E og den elektriske Transiten bærebjelkene i Fords enorme elektriske satsing, som altså lyder på vanvittige 250 milliarder kroner.

Den helelektriske pickupen F-150 Lightning skal komme i 2022, og blir selvsagt en svært viktig modell for Ford.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter