Første HiPhi X er levert

Human Horizons er formelt i gang med leveringene av sin aller første bil, en ganske så imponerende helelektrisk SUV kalt HiPhi X.


Tidligere skjedde det kanskje en gang hvert skuddår, men med inntoget av elbiler dukker det titt og ofte opp nye bilmerker med voldsomme ambisjoner.

En slik poppet plutselig opp fra intet i juli 2019, for da kunne selskapet Human Horizons vise fram en prototype av en elbil kalt HiPhi X. Og ettersom dette er et kinesisk merke, for ja, dette er landet som bygde et nytt sykehus på 10 dager etter koronautbruddet i Wuhan, så skulle det gå unna.

Human Horizons lovte at de skulle ha leveringsklar sin aller første bil allerede to år senere, altså innen juli 2021. Og selv virusutbruddet som har satt verden på vent har ikke køddet til planene.

For i begynnelsen av mai, to måneder før sin selvpålagte tidsfrist, kunne de levere ut sine første serieproduserte eksemplarer av HiPhi X. Og det er litt av en prestasjon, ettersom bilen er utstyrt med fryktelig mye ny og til dels banebrytende teknologi og løsninger. Og vi må heller ikke glemme at de har laget seg en ny og hypermoderne fabrikk også.

Så ja, meget imponerende, noe også selve elbilen helt klart er.

Men før vi nevner noen av de spesielle egenskapene til elbilen må vi høre hva grunnleggeren kunne si i forbindelsen med de første utleveringene.

‒ HiPhi X er bygget på tre grunnprinsipper: design definert av scenarier, biler definert av programvare, verdi definert av samhandlinger, forklarer Ding Lei.

‒ Å levere HiPhi X i tide er en viktig milepæl for brukerne våre, samt et nytt utgangspunkt for en samskapelse med dem. Human Horizons er dedikert til å tilby best mulig service gjennom hele livssyklusen, slår han fast.

La oss ta det grunnleggende rundt HiPhi X først. Bilen er lansert i Kina gjennom fire grunnversjoner, og disse strekker seg fra 750.000 kroner og opp til drøye millionen for den aller råeste utgaven.

Inngangsversjonen er en såkalt ytelsesversjon med seks seter, deretter følger en luksuriøs 6-seter og en topputstyrt 6-seter, og på toppen finner vi en versjon med fire seter. Så ja, den med færrest seter er også den dyreste.

Bilen i seg selv er ganske så smart, og byr på 5G og såkalt V2X-teknologi som lar den kommunisere med omverden. Den har også intet mindre enn seks superhjerner og 562 innebygde sensorer som sørger for å gjøre denne selvkjørende, og alt dette spiller inn i det som er kalt for humanorientert arkitektur (HOA).

Og ja, den er også selvlærende, noe blant annet et samarbeid med Microsoft sørger for.

HiPhi X har en berøringsfri inngang, og tilbyr også helautomatisk parkering som er kalt AVP på fagspråket.

Av ytelser kan vi nevne at HiPhi X har doble 200 kW sterke elmotorer, og batteriet er på 97 kW og åpner for en oppgitt rekkevidde på 550 kilometer. 0-100 km/t er opplyst til 3,9 sekunder.

Bilen har også rukket å hanke inn sin første store internasjonale pris, nemlig en levert av International Design Awards. Og den amerikanske juryen tildelte like godt HiPhi X den mest prestisjetunge av de tre medaljene de har til rådighet, nemlig gullmedaljen.

Human Horizons skryter selv av en rekke banebrytende ting rundt HiPhi X, og her har vi listet opp en del ting som de selv hevder er verdens første i en serieprodusert bil:

  • Verdens første med en sikker HOA for utviklere, som er trygg og kan masseproduseres
  • Verdens første uten kontaktflater og dørhåndtak
  • Verdens første med kontaktløs ansiktsgjenkjenningstilgang
  • Verdens første utstyrt med et intelligent signal display (ASI)
  • Verdens første intelligente kjøretøy som bruker et grafiske programmeringsgrensesnitt
  • Verdens første med en immersive (3D-aktig) og tilpasningsdyktig cockpit
  • Verdens første med muligheten til å lage AI-poesi, malerier og musikk
  • Verdens første med multifunksjonelt Touch-Pad-ratt
  • Verdens første med nivå 4 på den autonome skalaen
  • Verdens første utstyrt med 5G-V2X-teknologi

Med en slik vanvittig skryteliste er det et lite under at de har klart å komme i mål faktisk før tiden, og vi tenker med gru på de nye elbilmodellene som kanskje har vært pushet ut litt for kjapt her i Norge. Resultatet har som kjent vært en rekke problemer knyttet til programvare, men vi regner med at Human Horizons vet hva de gjør.

Uansett blir det ikke et eventuelt problem i Norge, for foreløpig har ikke det nye merket sagt noen om når en eventuell global satsing skal ta til. Men de kommer med pressemeldinger på både fransk, tysk og spansk, så vi regner med at de også har planer om å tråkke ut i den store verden ganske snart.

Og det er kanskje verd en High Five? Eller HiPhi om du vil.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter