Norge er fortsatt verdens mest trafikksikre land, viser nye tall. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Norge er fortsatt verdens mest trafikksikre land

Til tross for en oppgang rundt trafikkdrepte i fjor, troner fortsatt Norge på toppen når det kommer til færrest dødsulykker i verden.


Europa leder som kjent an når det kommer til trafikksikkerhet, selv om det finnes land også på det gamle kontinentet som har altfor mange dødsulykker. Videre er det Skandinavia som leder an i Europa, og blant disse er det Norge alle ser til.

Dødsulykker måles ut fra 1 million innbyggere, og noen av de få landene utenfor Europa som normalt blander seg inn i den øvre delen av den totale oversikten er land som Japan og Singapore ‒ de er dog et lite stykke unna de aller mest trafikksikre landene på vårt kontinent.

Aller sikrest er altså Norge, og det til tross for en oppgang i antall trafikkdrepte her hjemme med totalt 116 omkomne, ifølge Statens vegvesen. Det var en stor økning fra 2021, hvor rekordfå 80 mennesker omkom i den norske trafikken.  

Norge har altså beholdt topplasseringen som Europas og er dermed verdens mest trafikksikre land. For de ferske tallene for 2022 er klare, og i tillegg til at de viser at Norge for 8. året på rad på toppen viser de også at i løpet av 10 år er antall drepte redusert med 20 prosent.

‒ Dette er selvsagt inspirerende, og viser at selv om vi opplevde dårligere resultater i fjor, så gjør vi mye riktig, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen.

‒ Dette skyldes et målrettet, systematisk og kunnskapsbasert arbeid over tid. Men vi har satt oss tøffe mål med nullvisjonen ‒ en drept eller skadd i trafikken er én for mange.

Statistikken til European Traffic Safety Council (ETSC) viser at Norge hadde 21 omkomne blant 1 million innbyggere, og det var rett foran Sverige med 22 omkomne per millionen.

Videre følger Storbritannia, Danmark, Sveits, Irland, Tyskland og Finland med en lav trafikkdødelighet, og alle disse har under 35 døde per million innbyggere.

På den andre enden finner vi Romania (86) og Serbia (83), som altså er de minst trafikksikre landene her i Europa.

Totalt er det europeiske snittet på 46 trafikkdrepte per én million innbyggere, og dette viser at Europa har langt sikrere veier enn andre verdensdeler.

Men det er fortsatt svært mange som mister livet i den europeiske trafikken. Tallene fra ETSC viser at 20.678 mennesker mistet livet på europeiske veier i fjor, noe som tilsvaret nærmere 400 døde hver uke.

Norge er ikke unntaket med en økning av omkomne, for i store deler av Europa har dessverre dødstallene skutt i været etter 2020 og 2021. ETSC peker på pandemien og transportrestriksjonene for grunnen til dette, og sammenlignes tallene med året før pandemien i 2019 er det en reduksjon i dødstallene på 9 prosent.

I et 10-årsperspektiv går også utviklingen riktig vei, og sammenlignet med 2012 hadde landene i Europa 5.868 færre drepte på veiene i 2022. I tillegg ble 140. 000 hardt skadd i Europa i fjor.

Den laveste risikoen for å havne i fatale trafikkulykker finner vi altså i Norge.

Norge er fortsatt verdens mest trafikksikre land, viser nye tall. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

‒ Selv om Statens vegvesen sitter med ansvaret for trafikksikkerhet i Norge, er vegdirektøren opptatt av å dele æren med resten av den norske «trafikksikkerhetsfamilien» ‒ politiet, helsevesenet, kommunene, fylkene, Trygg Trafikk og andre organisasjoner, sier Dahl Hovland.

‒ Det er nettopp det målrettede, gode samarbeidet som har brakt oss hit vi er i dag.

Men ingen er fornøyde med økningen fra 2021, og Vegvesenet sier at innsatsen rundt trafikksikkerhet bør intensiveres.

‒ Det er oss trafikanter som i sommer, når mange skal på tur, kan gjøre noen enkle og effektive tiltak mot trafikkdøden, avslutter vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, og oppfordrer oss alle til å være oppmerksomme, holde fartsgrensen, bruke bilbelte og kjøre rusfritt.

ETSC presenterer sin ferske rapport kalt Safety Performance Index-rapport (PIN 2022) i dag, og Vegvesenets trafikksikkerhetsdirektør Guro Ranes sitter i styringsgruppe for arbeidet med PIN.

Slik er tallene for 2022:

Les også:

Les mer om:

Nyheter