HjemNyheterNorge er fortsatt verdens mest trafikksikre land

Norge er fortsatt verdens mest trafikksikre land

EU og EFTA er den mest trafikksikre regionen i verden, og i dette området har Norge færrest omkomne per en million innbyggere. Se oversikt.

EU har nylig presentert en rapport rundt utviklingen av trafikksikkerheten i EU og EFTA-landene Norge, Sveits og Island, og nok en gang taler tallene sitt klare språk. For mens det hver dag dør rundt 50 mennesker i EU, er det færre enn 50 omkomne i løpet av et halvår i den norske trafikken.

Og mens EU har hatt en nedgang på 36 prosent de 10 siste årene, er antall døde i Norge mer enn halvert.

‒ Dette er inspirerende resultater, sier direktør Per Morten Lund i Statens vegvesen.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Målrettet, systematisk og kunnskapsbasert arbeid fra mange aktører over lang tid har gitt resultater. Det er viktig at det gode og forpliktende samarbeidet i den store norske «trafikksikkerhetsfamilien» videreføres og utvikles. Bare på denne måten kan vi nå ambisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.

Selv om Norge sammen med Sverige ligger langt under EU-snittet når det kommer til omkomne i trafikken, er utviklingen positiv også i EU-landene. Statistikken viser at i koronaåret 2020 mistet nærmere 4.000 færre livet i EU enn i 2019, og totalt er det estimert at 18.800 omkom på veiene i fjor. Det er rekordlavt.

I snitt gir dette 42 omkomne per en million innbyggere, og færrest omkomne var det i Norge og Sverige som endte på 18 døde per millionen.

Danmark endte på 27 døde, mens Finland fortsatt har en jobb å gjøre med 40 trafikkdrepte ‒ faktisk opp fra 38 året før.

I likhet med Norge har også EU satt i gang med prosjekter som skal redusere antall trafikkdrepte, og 28 av de 30 landene som utgjør EU og EFTA (Storbritannia er ikke inkludert lengre) har hatt en nedgang de 10 siste årene. Unntakene er Island som er uendret og Nederland med +1 prosent.

Norge har sammen med Hellas størst nedgang i dødsrisikoen de 10 siste årene med -54 prosent, mens Spania og Kroatia følger nærmest med -44 prosent.

‒ Nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken bidro til at vi i 2000 endret fokus i vårt arbeid med trafikksikkerhet, sier Guro Ranes, som leder arbeidet med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

‒ Oppmerksomheten ble flyttet fra alle ulykker mot de mest alvorlige ulykkene – de som ødelegger liv. Skiftet har vært avgjørende for at vi i Norge har de siste seks årene hatt den laveste dødsrisikoen i trafikken i Europa.

Dødsrisikoen i Norge i 2020 var 11 prosent lavere enn i 2019, mens Malta var det landet med størst nedgang på -31 prosent. Det landet med den soleklart mest urovekkende tendensen var faktisk Island, som opplevde en oppgang på hele 33 prosent fra 2019 til 2020. Island gikk fra 17 til 22 omkomne per en million.

Ikke bare er Norge best, men også vår hovedstad peker seg ut. I større byer er selvsagt myke trafikanter hakket mer utsatt, men her utpeker Oslo og Helsinki seg ut i positiv retning blant hovedstedene i Europa. Oslo hadde ingen trafikkdrepte i 2019, men dessverre var ikke 2020 like bra.

‒ Økt innsats mot de myke trafikantene er viktigste årsaken til fremgangen. I fjor var det to trafikkdrepte i Oslo. Det viser hvorfor vi hele tiden må holde trykket oppe på arbeidet med trafikksikkerhet, sier Ranes.

Her er listen over antall trafikkdrepte per en million innbygger i EU og EFTA, rangert fra færrest til flest:

Land: Antall omkomne pr. 1 million:
Snitt EU-2742
Norge18
Sverige18
Malta21
Island22
Sveits26
Danmark27
Spania29
Irland30
Nederland31
Tyskland33
Slovenia38
Østerrike38
Frankrike39
Finland40
Italia40
Luxemburg42
Belgia44
Estland45
Slovakia45
Ungarn46
Tsjekkia48
Portugal52
Hellas54
Kypros54
Kroatia58
Litauen63
Polen65
Bulgaria67
Latvia74
Romania85

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse