Viser fram nye Amarok

Neste generasjon Volkswagen Amarok har hatt verdenspremiere.


Det skjer ikke ofte at Volkswagen fornyer pickupmodellen Amarok, og faktisk har det aldri skjedd ‒ inntil nå.

Nå er kanskje ikke det så rart, for dette er en modell som Volkswagen introduserte så sent som i 2010 som skulle ta opp konkurransen med biler som Toyota Hilux og Isuzu D-Max. Og de traff blinken.

-->
Siden har det blitt solgt mer enn 830.000 Amarok-biler i Europa, Sør-Amerika og Oseania, og her i Norge nærmer salget seg nå 9.000 eksemplarer. Det er ganske solid.

Men den har også rukket å bli 12 år gammel, og det er på høy tid med en ny generasjon. Og den tror direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, har stort potensial.

‒ Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper, slår han fast.

‒ Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, leggeren direktøren til.

Dette er ikke akkurat som en bil i B-segmentet, for nye Amarok måler hele 5,35 meter i lengden ‒ rundt 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er på hele 3,27 meter, 175 mm mer enn tidligere.

En av fordelene med å strekke ut akselavstanden mer enn totallengden er overhenget blir kortere og rampevinklene blir bedre, noe som er en fordel ute i terrenget. I tillegg har også vadehøyden økt.

Det har også nyttelasten, som nå er på 1,2 tonn, og den kan også trekke hele 3,5 tonn, forklarer Volkswagen Nyttekjøretøy.

Det er fortsatt tradisjonelle drivverk som gjelder for Amarok, så den nye generasjonen er tilgjengelig med to forskjellige dieselmotororer her i Norge. Det er også mulig å velge firehjulsdrift ved behov eller å ha permanent firehjulsdrift.

Siden 2010 har det skjedd enormt mye på teknologifronten, og Amarok kan skryte av over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok.

Den kommer også med de nye frontlysene IQ.Light – LED-Matrix, Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem og muligheten for opptil seks kjøreprofiler.

Mange av førerassistentsystemene, som den adaptive cruisekontrollen, er en del av standardspesifikasjonen.

Nye Volkswagen Amarok blir tilgjengelig her i Norge i fire utstyrsnivåer, hvor innstegsversjonen kalt Life er den eneste som er utstyrt med en 4-sylindret dieselmotor på 204 hk. De øvrig har en 6-sylindret motor med 241 hk.

Volkswagen Nyttekjøretøy sier ingenting om pris eller når den eventuelt er på plass, men nå som den har unnagjort verdenspremieren bør den om ikke annet begynne å nærme seg

Her er bilder av den nye generasjonen Volkswagen Amarok:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter