Det skjer ikke ofte at Volkswagen fornyer pickupmodellen Amarok, og faktisk har det aldri skjedd ‒ inntil nå. Nå er kanskje ikke det så rart, for dette er en modell som Volkswagen introduserte så sent som i 2010 som skulle ta opp konkurransen med biler som Toyota Hilux og Isuzu D-Max. Og de traff blinken. Siden har det blitt solgt mer enn 830.000 Amarok-biler i Europa, Sør-Amerika og Oseania, og her i Norge nærmer salget seg nå 9.000 eksemplarer. Det er ganske solid. Men den har også rukket å bli 12 år gammel, og det er på høy tid med en ny generasjon. Og den tror direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, har stort potensial. ‒ Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper, slår han fast. ‒ Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, leggeren direktøren til. Dette er ikke akkurat som en bil i B-segmentet, for nye Amarok måler hele 5,35 meter i lengden ‒ rundt 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er på hele 3,27 meter, 175 mm mer enn tidligere. En av fordelene med å strekke ut akselavstanden mer enn totallengden er overhenget blir kortere og rampevinklene blir bedre, noe som er en fordel ute i terrenget. I tillegg har også vadehøyden økt. Det har også nyttelasten, som nå er på 1,2 tonn, og den kan også trekke hele 3,5 tonn, forklarer Volkswagen Nyttekjøretøy.
