Et smykke av en elektriske Renault 5

Det skal selvsagt feires at Renault 5 er 50 år i år, og mer stilfullt enn dette er det vel knapt mulig å gjøre det. Se video og bilder.


I 1972 kom Renault med en bil som skulle snu opp-ned på det franske markedet. De hadde nemlig utviklet en ny søster til Renault 4, og Renault 5, eller R5 om du vil, ble en ubetinget suksess fra start av.

Bilen ble like godt Frankrikes mest solgte bil fra 1972 og helt fram til 1986, og er den mest solgte bilen i hjemlandet. Selv ikke folkebilen Citroën 2CV kan måle seg mot en slik bil, og totalt ble det satt sammen mer enn 5 millioner eksemplarer av R5.

Renault prøvde å holde liv i R5 med en ny generasjon i 1984, men tiden var i ferd med å renne ut. I 1996 satte Renault sluttstrek for den en gang så populære bilen.

Men en ny æra er nå med på å redde ikonet, for når Renault skal satse enda mer på elbiler er R5 med på moroa.

Franskmennene viste fram en prototype av en ny og helelektriske utgave av Renault 5 i 2021, og den pirret så mange franske følelser at da Festival Automobile International skulle kåret årets konsept for 37. gang falt valget på nettopp den nye og elektriske R5 Prototype.

Men det finnes også en helelektriske utgave av den originale Renault 5.

For som en slags oppvarming til den nye modellen slår nå Renault til med en diamant av en original R5, en helelektrisk utgave som den franske designeren Pierre Gonalons står bak. Ja, den heter Renault 5 Diamant.

‒ Jeg er beæret over Renaults invitasjon til å gjenoppfinne den mytiske Renault 5 til 50-årsjubileet. Merket ga meg frie tøyler til å designe drømmebilen min, sier Pierre Gonalons.

‒ Slik jeg ser det, legemliggjør Renault 5 en pop, optimistisk og kategorisk moderne livsstil. Det jeg ønsket å gjøre med Renault 5 Diamant var å hylle dens revolusjonerende design og samtidig overføre formene og fargene i universet mitt til bilverdenen.

Renault 5 Diamant har beholdt det umiddelbart gjenkjennelige utseendet og den umiskjennelige formen til den originale «Supercar» som den ble kalt tilbake i 1972, men mye har endret seg utover den velkjente silhuetten.

Den største endringen finner vi utvilsomt under panseret, for denne har en elektrisk motor. Designet inkluderer også en rekke detaljer som smelter sammen til en helt ny, sofistikert effekt ‒ som ifølge Renault pirrer nysgjerrigheten så mye at du må ta en nærmere titt. Og det er vi enig i.

‒ Pierre Gonalons og teamets kreative univers og personligheter rangerer dem blant Frankrikes beste håndverkere, påpeker François Farion, Renault Colors & Trims Director.

‒ Resultatet er banebrytende, og detaljene er svært forseggjort. For meg er Renault 5 Diamant et emosjonelt støt mer enn noe annet. Utvendige fargetoner gir bilen et naivt og samtidig sofistikert utseende. Pierre legger stor vekt på detaljer. Han er ekstremt følsom for referansene og meningen i hvert element.

Den godeste Pierre har gått for rene detaljer og en mer strømlinjet form, og dette er bokstavelig talt et smykke av en R5.

Hoved- og baklyktene ser nemlig ut som noen ekte edelstener, mens de brede hjulene, arvet fra alpinversjonen, er jevnere og har av alle ting en sol i sentrum. Det er visstnok en viktig del av Pierres kunstuttrykk.

Renault forklarer at eksteriørfargen er en kombinasjon av tre lag med lakk ‒ gylne pigmenter på en rosa bunn, dekket med frossen lakk som produserer et bredt utvalg av effekter, fra gylne streker i solskinnet til blåere toner i mørket.

På innsiden har eksperter Renault Design hjulpet til, og Pierre Gonalons har også har gått for renere linjer. Og mens utsiden er ganske så spesiell, er innsiden ganske så oppsiktsvekkende.

For også der går smykketemaet igjen med både marmor og gull, men det som virkelig skaper oppsikt er det spesielle rattet.

Sjekk ut videoen og se selv.

Renault 5 Diamant har også masse ny teknologi, og i tillegg til å være helelektrisk kommer den med en fingeravtrykkskanner for å låse opp dørene og en tre-posisjons sekvensiell girspak (forover, nøytral, revers).

Tre runde digitale urskiver, som hyller kunsten å lage ur, gir den essensielle informasjonen ‒ hastighet, batterilading og tid.

Navigasjon og infotainment kan enkelt leveres av eierens smarttelefon, som passer i en dedikert og flott mobilholder midt på dashbordet.

Som vi skjønner skal ikke Renault akkurat masseprodusere bilen, men de skal faktisk lage to utgaver. Den ene er bilen du ser her, og den andre er en digital tvilling. En såkalt NFT.

Begge blir faktisk mulig å kjøpe. Renault skal nemlig avholde en auksjon i september, og inntektene fra denne skal gå til Give Me 5 ‒ et prosjekt for å nå ut til unge generasjoner gjennom sport og musikk.

Renault 5 Diamant bør gi prosjektet en masse midler, for dette er rett og slett et smykke av en Renault 5. Og som kjent koster jo en diamant litt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter