- Annonse -
HjemElbilerEt smykke av en elektriske Renault 5

Et smykke av en elektriske Renault 5

Det skal selvsagt feires at Renault 5 er 50 år i år, og mer stilfullt enn dette er det vel knapt mulig å gjøre det. Se video og bilder.

I 1972 kom Renault med en bil som skulle snu opp-ned på det franske markedet. De hadde nemlig utviklet en ny søster til Renault 4, og Renault 5, eller R5 om du vil, ble en ubetinget suksess fra start av.

- Annonse -

Bilen ble like godt Frankrikes mest solgte bil fra 1972 og helt fram til 1986, og er den mest solgte bilen i hjemlandet. Selv ikke folkebilen Citroën 2CV kan måle seg mot en slik bil, og totalt ble det satt sammen mer enn 5 millioner eksemplarer av R5.

Renault prøvde å holde liv i R5 med en ny generasjon i 1984, men tiden var i ferd med å renne ut. I 1996 satte Renault sluttstrek for den en gang så populære bilen.

Men en ny æra er nå med på å redde ikonet, for når Renault skal satse enda mer på elbiler er R5 med på moroa.

Franskmennene viste fram en prototype av en ny og helelektriske utgave av Renault 5 i 2021, og den pirret så mange franske følelser at da Festival Automobile International skulle kåret årets konsept for 37. gang falt valget på nettopp den nye og elektriske R5 Prototype.

- Annonse -

Men det finnes også en helelektriske utgave av den originale Renault 5.

For som en slags oppvarming til den nye modellen slår nå Renault til med en diamant av en original R5, en helelektrisk utgave som den franske designeren Pierre Gonalons står bak. Ja, den heter Renault 5 Diamant.

‒ Jeg er beæret over Renaults invitasjon til å gjenoppfinne den mytiske Renault 5 til 50-årsjubileet. Merket ga meg frie tøyler til å designe drømmebilen min, sier Pierre Gonalons.

‒ Slik jeg ser det, legemliggjør Renault 5 en pop, optimistisk og kategorisk moderne livsstil. Det jeg ønsket å gjøre med Renault 5 Diamant var å hylle dens revolusjonerende design og samtidig overføre formene og fargene i universet mitt til bilverdenen.

- Annonse -

Renault 5 Diamant har beholdt det umiddelbart gjenkjennelige utseendet og den umiskjennelige formen til den originale «Supercar» som den ble kalt tilbake i 1972, men mye har endret seg utover den velkjente silhuetten.

Den største endringen finner vi utvilsomt under panseret, for denne har en elektrisk motor. Designet inkluderer også en rekke detaljer som smelter sammen til en helt ny, sofistikert effekt ‒ som ifølge Renault pirrer nysgjerrigheten så mye at du må ta en nærmere titt. Og det er vi enig i.

‒ Pierre Gonalons og teamets kreative univers og personligheter rangerer dem blant Frankrikes beste håndverkere, påpeker François Farion, Renault Colors & Trims Director.

‒ Resultatet er banebrytende, og detaljene er svært forseggjort. For meg er Renault 5 Diamant et emosjonelt støt mer enn noe annet. Utvendige fargetoner gir bilen et naivt og samtidig sofistikert utseende. Pierre legger stor vekt på detaljer. Han er ekstremt følsom for referansene og meningen i hvert element.

Den godeste Pierre har gått for rene detaljer og en mer strømlinjet form, og dette er bokstavelig talt et smykke av en R5.

Hoved- og baklyktene ser nemlig ut som noen ekte edelstener, mens de brede hjulene, arvet fra alpinversjonen, er jevnere og har av alle ting en sol i sentrum. Det er visstnok en viktig del av Pierres kunstuttrykk.

Renault forklarer at eksteriørfargen er en kombinasjon av tre lag med lakk ‒ gylne pigmenter på en rosa bunn, dekket med frossen lakk som produserer et bredt utvalg av effekter, fra gylne streker i solskinnet til blåere toner i mørket.

På innsiden har eksperter Renault Design hjulpet til, og Pierre Gonalons har også har gått for renere linjer. Og mens utsiden er ganske så spesiell, er innsiden ganske så oppsiktsvekkende.

For også der går smykketemaet igjen med både marmor og gull, men det som virkelig skaper oppsikt er det spesielle rattet.

Sjekk ut videoen og se selv.

Renault 5 Diamant har også masse ny teknologi, og i tillegg til å være helelektrisk kommer den med en fingeravtrykkskanner for å låse opp dørene og en tre-posisjons sekvensiell girspak (forover, nøytral, revers).

Tre runde digitale urskiver, som hyller kunsten å lage ur, gir den essensielle informasjonen ‒ hastighet, batterilading og tid.

Navigasjon og infotainment kan enkelt leveres av eierens smarttelefon, som passer i en dedikert og flott mobilholder midt på dashbordet.

Som vi skjønner skal ikke Renault akkurat masseprodusere bilen, men de skal faktisk lage to utgaver. Den ene er bilen du ser her, og den andre er en digital tvilling. En såkalt NFT.

Begge blir faktisk mulig å kjøpe. Renault skal nemlig avholde en auksjon i september, og inntektene fra denne skal gå til Give Me 5 ‒ et prosjekt for å nå ut til unge generasjoner gjennom sport og musikk.

Renault 5 Diamant bør gi prosjektet en masse midler, for dette er rett og slett et smykke av en Renault 5. Og som kjent koster jo en diamant litt.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her