Her er Ducatis elektriske motorsykkel

«V21L» skal brukes i en elektrisk søsterserie til MotoGP kalt MotoE fra 2023.


Mens den elektriske revolusjonen for lengst har nådd bilverden, går det langt tregere over i MC-verden. Ikke misforstå, det finnes en masse elektriske motorsykler på markedet, men disse kommer fra nye og mer ukjente merker.

Hørt om Damon, Energica, Evoke, Savic, Super Soco eller Zero? Ikke det, nei.

De store merkene sitter merkelig stille på gjerdet, som for eksempel de fire store i Japan. Verken Honda, Kawasaki, Suzuki eller Yamaha har så langt kommet med store elektriske motorsykler, men alle har selvsagt planer om dette i framtiden.

En av hærførerne for elbilene var BMW i3, en elbil som kom i 2014. Tyskerne lager også motorsykler, men heller ikke de har gått all-in på det elektriske feltet. De har riktignok en elektrisk og futurisk scooter, ja, litt som i3 tilbake i 2014. Men de «ordentlige» el-motorsyklene lar vente på seg.

Men det finnes et hederlig unntak ‒ den amerikanske giganten Harley-Davidson. De er faktisk så seriøse på dette feltet at de like godt har laget en ny serie kalt LiveWire, så overraskende nok har erkeamerikanske HD nå fått et elektrisk forsprang på de andre store merkene.

I likhet med BMW er det også et annet stort merke som burde ha en elektrisk fordel over konkurrentene, og det er Ducati. Grunnen er enkel, men også litt komplisert.

Det italienske supermerket er nemlig eid av et annet italiensk supermerke, Lamborghini. Det er igjen eid av Audi, som igjen er eid av Volkswagen-gruppen.

Så ja, Ducati er i familie med Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda og Cupra ‒ alle bilmerker som har en lang rekke elbiler ute på markedet.

Det skjer dog elektriske ting over hos Ducati, for de skal overta som sykkelleverandør til VM-serien i roadracing kalt MotoE. Dette er en elektriske motvekt til MotoGP, akkurat som formel E er det til formel 1.

Ducati blir offisiell leverandør i 2023, og titter vi over på kalanderen ser vi at det nå står 2022. Så de begynner å få veldig dårlig tid.

Den gode nyheten er at de selv er klar over dette, og viser nå en elektrisk prototype som er nær den som faktisk skal brukes i MotoE. Den har foreløpig navnet V21L, og blir ikke overraskende et lite elektrisk beist.

Ducati MotoE veier kun 225 kilo, har 150 hestekrefter og 140 Nm dreiemoment, og når en toppfart på 275 km/t. Batteripakken alene veier 110 kilo, og byr på 18 kWh. Denne har Ducati integrert i chassiset, akkurat slik de har gjort med motoren til Panigale V4. Ladingen tar 45 minutter opp til 80 prosent.

Slik ser den ut:

Resultatet er spektakulært, om vi skal tro en som kanskje er hakket mer inhabil enn de fleste, Ducati-sjefen.

‒ For noen uker siden hadde jeg den ekstraordinære muligheten til å kjøre Ducati MotoE på banen, og jeg skjønte umiddelbart at jeg levde i et historisk øyeblikk, sier Claudio Domenicali.

‒ Verden går gjennom en kompleks periode og miljømessig bærekraft er et element som alle enkeltpersoner og selskaper må ha som en prioritet hvis vi ønsker å bevare den delikate balansen på planeten, sier han, og legger til:

‒ Som Ducati har vi tatt grep rundt dette behovet, og vi jaktet på en utfordring som ville tillate oss å bidra til det felles målet om redusere CO2-utslipp og samtidig beholde vårt DNA knyttet til racing. Vi skulle utvikle den mest ytelsesdyktige elektriske racersykkelen som dagens teknologi åpner for, og å bruke dette prosjektet som et laboratorium for å bygge framtiden vår.

Så ja, sjefen bekrefter at Ducati faktisk også skal lage elektriske motorsykler for MC-kundene, men sier ikke noe om når en slik produksjon eventuelt skal starte.

Men skal vi tolke ut fra entusiasmen til Domenicali bør det ikke gå altfor lang tid.

‒ Resultatet vi har oppnådd er overraskende. Så snart jeg satte meg på sykkelen skjønte jeg kvaliteten på arbeidet utført av teamet, og da jeg kom tilbake til garasjen kjente jeg en dyp følelse av stolthet for det vi hadde oppnådd.

Her er bilder av Ducati V21L, en prototype som skal bane vei for 18 elektriske racere som skal stå på startstreken når neste års MotoE flagges i gang.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel