- Annonse -
HjemMotorsykkelHer er Ducatis elektriske motorsykkel

Her er Ducatis elektriske motorsykkel

«V21L» skal brukes i en elektrisk søsterserie til MotoGP kalt MotoE fra 2023.

Mens den elektriske revolusjonen for lengst har nådd bilverden, går det langt tregere over i MC-verden. Ikke misforstå, det finnes en masse elektriske motorsykler på markedet, men disse kommer fra nye og mer ukjente merker.

- Annonse -

Hørt om Damon, Energica, Evoke, Savic, Super Soco eller Zero? Ikke det, nei.

De store merkene sitter merkelig stille på gjerdet, som for eksempel de fire store i Japan. Verken Honda, Kawasaki, Suzuki eller Yamaha har så langt kommet med store elektriske motorsykler, men alle har selvsagt planer om dette i framtiden.

En av hærførerne for elbilene var BMW i3, en elbil som kom i 2014. Tyskerne lager også motorsykler, men heller ikke de har gått all-in på det elektriske feltet. De har riktignok en elektrisk og futurisk scooter, ja, litt som i3 tilbake i 2014. Men de «ordentlige» el-motorsyklene lar vente på seg.

Men det finnes et hederlig unntak ‒ den amerikanske giganten Harley-Davidson. De er faktisk så seriøse på dette feltet at de like godt har laget en ny serie kalt LiveWire, så overraskende nok har erkeamerikanske HD nå fått et elektrisk forsprang på de andre store merkene.

- Annonse -

I likhet med BMW er det også et annet stort merke som burde ha en elektrisk fordel over konkurrentene, og det er Ducati. Grunnen er enkel, men også litt komplisert.

Det italienske supermerket er nemlig eid av et annet italiensk supermerke, Lamborghini. Det er igjen eid av Audi, som igjen er eid av Volkswagen-gruppen.

Så ja, Ducati er i familie med Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda og Cupra ‒ alle bilmerker som har en lang rekke elbiler ute på markedet.

Det skjer dog elektriske ting over hos Ducati, for de skal overta som sykkelleverandør til VM-serien i roadracing kalt MotoE. Dette er en elektriske motvekt til MotoGP, akkurat som formel E er det til formel 1.

- Annonse -

Ducati blir offisiell leverandør i 2023, og titter vi over på kalanderen ser vi at det nå står 2022. Så de begynner å få veldig dårlig tid.

Den gode nyheten er at de selv er klar over dette, og viser nå en elektrisk prototype som er nær den som faktisk skal brukes i MotoE. Den har foreløpig navnet V21L, og blir ikke overraskende et lite elektrisk beist.

Ducati MotoE veier kun 225 kilo, har 150 hestekrefter og 140 Nm dreiemoment, og når en toppfart på 275 km/t. Batteripakken alene veier 110 kilo, og byr på 18 kWh. Denne har Ducati integrert i chassiset, akkurat slik de har gjort med motoren til Panigale V4. Ladingen tar 45 minutter opp til 80 prosent.

Slik ser den ut:

Resultatet er spektakulært, om vi skal tro en som kanskje er hakket mer inhabil enn de fleste, Ducati-sjefen.

‒ For noen uker siden hadde jeg den ekstraordinære muligheten til å kjøre Ducati MotoE på banen, og jeg skjønte umiddelbart at jeg levde i et historisk øyeblikk, sier Claudio Domenicali.

‒ Verden går gjennom en kompleks periode og miljømessig bærekraft er et element som alle enkeltpersoner og selskaper må ha som en prioritet hvis vi ønsker å bevare den delikate balansen på planeten, sier han, og legger til:

‒ Som Ducati har vi tatt grep rundt dette behovet, og vi jaktet på en utfordring som ville tillate oss å bidra til det felles målet om redusere CO2-utslipp og samtidig beholde vårt DNA knyttet til racing. Vi skulle utvikle den mest ytelsesdyktige elektriske racersykkelen som dagens teknologi åpner for, og å bruke dette prosjektet som et laboratorium for å bygge framtiden vår.

Så ja, sjefen bekrefter at Ducati faktisk også skal lage elektriske motorsykler for MC-kundene, men sier ikke noe om når en slik produksjon eventuelt skal starte.

Men skal vi tolke ut fra entusiasmen til Domenicali bør det ikke gå altfor lang tid.

‒ Resultatet vi har oppnådd er overraskende. Så snart jeg satte meg på sykkelen skjønte jeg kvaliteten på arbeidet utført av teamet, og da jeg kom tilbake til garasjen kjente jeg en dyp følelse av stolthet for det vi hadde oppnådd.

Her er bilder av Ducati V21L, en prototype som skal bane vei for 18 elektriske racere som skal stå på startstreken når neste års MotoE flagges i gang.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her