Fantastiske Jaguar C-Type har fått nytt liv

Jaguar har levert sin første nye C-Type Continuation, og denne er det svært lett å bli glad i.


Vi er inne i en periode hvor bilmerker stadig kommer med nye utgaver av gamle biler, men få kan gjøre det med en så vakker og viktig bil som Jaguar.

Det er vanskelig å beskrive dagens racerbiler som klassisk vakre. For det generelle designet må vike for ting som er langt viktigere for en racerbil, som for eksempel avkjøling og ikke minst marktrykk som store spoilere sørger for. Og så er bilene ofte teppebelagt med sponsormerker.

Men en gang i tiden var selv racerbiler klassisk vakre, og stjerneeksemplet på dette er Jaguars flotte C-Type. Ja, for dette er faktisk en ren racerbil.

Som mange andre ville også Jaguar vinne Le Mans da motorsporten startet opp for fullt etter 2. verdenskrig, men problemet var at de ikke hadde racerbiler. Men de hadde en modell som kunne bli til en slik, nemlig Jaguar XK120 introdusert i 1948.

Så Malcolm Sayer, en designer som også var en ekspert på luftmotstand, brukte denne som utgangspunkt ‒ og kom opp med noe helt sensasjonelt.

Bilen var så eksepsjonell at britene fant ut at de måtte sette et eget navn på den, og kom opp med C-Type ‒ som i Competition Type. Og den var konkurransedyktig så det holdt.

På første forsøk, i 1951, gikk C-Type til topps i Le Mans, og denne prestasjonen kopierte de i 1953. Da med en videreutviklet bil som kunne skryte av noe som var døpt skivebremser. 1951-utgaven hadde de vanlige trommelbremsene.

Nå vant riktignok ikke C-Type Le Mans i 1952, det gjorde Mercedes med vakre W194 (300 SL), men det var selvsagt flere løp det året. Og selveste Stirling Moss, sir Stirling Moss, vant løpet Reims GP Meeting kjørt 29. juni i 1952. Ja, på dagen 70 år siden når denne saken publiseres.

Og det er nettopp denne bilen i pastellgrønn som har inspirert den første nye utgaven av C-Type som Jaguar Classic Works lager. Den nye svært begrensede serien er kalt C-Type Continuation ‒ fortsettelsen.

Hver bil krever 3.000 timer med jobb, og blir akkurat som de originale bilene laget for hånd. Faktisk tar Jaguar svært så seriøst på jobben med å gjøre de nye bilene så autentisk som mulig.

De har studert gamle tegninger og bilder, og matet disse inn i store datamaskiner og tegneprogram som har kommet opp med eksakte mål og løsninger.

Resultatet er en slående vakker bil.

‒ Våre eksklusive Continuation C-type modeller er utstyrt med de tekniske nyvinningene og spesifikasjonene til den ikoniske vinnerbilen fra 24-timersløpet Le Mans i 1953, inkludert de banebrytende skivebremsene fra Dunlop som viste seg å være en braksuksess i Reims i 1952, sier David Foster hos Jaguar Classic.

‒ Alle C-Type-modeller tilbyr en autentisk kjøreopplevelse for kunder, inkludert den helt spesielle startprosedyren.

Kundene har selvsagt ikke en lang liste med ekstrautstyr de kan velge mellom, men litt valgfrihet har de. Det er mulig å velge mellom 12 karosserifarger, inkludert Pastel Green, British Racing Green og Pastel Blue med logo i kontrastfarger, og skinninteriøret er tilgjengelig i åtte forskjellige farger.

De nye C-Type-bilene er også FIA-godkjent og kan dermed delta på historiske løp som arrangeres på en rekke baner, inkludert Le Mans og Silverstone. Der bør den trives ‒ og ikke minst vekke oppsikt.

Jaguar Classic har fysisk testet den første bilen i den nye fortsettelses-serien over en distanse på 400 kilometer, og den er nå godkjent og klar til kundelevering ‒ 69 år etter den forrige ble laget.

Og en mer sjarmerende racerbil enn dette skal du lete lenge etter ‒ bare sjekk bildene under og se selv.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter