Bentley blåser nytt liv i Speed Six

Ja, vi snakker om bilen som vant Le Mans i 1929 og 1930…


Vi liker det Bentley holder på med. Britene har nemlig fått for seg at de skal blåse liv i svært gamle biler, og har allerede gitt oss et par skikkelige overraskelser.

Det startet sommeren for tre år siden, for da kunne Bentley presentere noe så unik som en helt ny, men akk så gammel, Corniche. Og dette er ikke hvilken som helst bil.

Denne er nemlig regnet som «the missing link» mellom gamle og nye Bentley, og var en bil som bare eksiterte noen få måneder tilbake i 1939. Men for tre år siden dukket den opp igjen.

Bentley hadde nemlig studert gamle tegninger, plansjer og skisser, og laget seg et helt nytt eksemplar av det manglende leddet. Og de hadde mer på lager.

Bare måneder senere kunne de offentliggjøre en Continuation Series, og mer spesifikt kunne de presentere en ny utgave av legenden 4½-liter «Blower» fra 1929. De blåste bokstavelig talt nytt liv i gamle biler.

Og nå tramper de gasspedalen helt ned i gulvet, for nå handler det om en svært berømt bil ‒ Bentley Speed Six.

Dette var en forbedret utgave av 6½-liter Bentley som kom i 1926, og gateutgaven kunne skilte med over 180 hk ‒ en formidabel kraft i 1928. Det ble totalt laget 362 eksemplarer.

Men Bentley hadde også sett for seg en racerbil-utgave, og denne var enda litt mer sportslig. Blant annet ble motoren tunet opp til å passere 200 hk, og resultatet var et banemonster uten sidestykke.

Under Le Mans i 1929 var bilen totalt overlegen, og barberte ikke mindre enn 46 sekunder av banerekorden. Bilen holdt da en snitthastighet på ganske uvirkelige 134 km/t. Husk, dette var for 92 år siden.

Og ja, Bentley tok de fire første plassene i det løpet.

Nå kommer det 12 splitter nye slike biler, og ja, til tross for en pris på 1,5 millioner pund er alle for lengst solgt.

Slik ser en Speed Six anno 2022 ut, og det er bilen til høyre på bildet:

Bentley forklarer at for å gjøre bilene mest mulig autentiske har Mulliner-teamet først laget en komplett 3D CAD-modell av bilen både fra de originale tegningene og detaljerte analyser av originale biler. De har brukt to referansebiler i denne prosessen.

«Old Number 3» var den tredje av tre Speed ​​Sixes som Bentley var på plass under Le Mans i 1930, og selv om det ble et vanskelig løp overlevde bilen. Den fungerer fortsatt den dag i dag, og blir stadig vekk luftet av dagens eier. #3 var ifølge Bentley en verdifull kilde rundt designdetaljer og andre referansepunkter.

Bentley har også en egen Speed ​​Six i sin stadig ekspanderende Heritage Collection – en gatebil fra 1929. Også denne ble studert og brukt som referanse, som for eksempel rundt ytelsene ‒ som de nye skal matche ‒ eller kanskje aller helst slå.

‒ Etter å ha visst utrolige ferdigheter under utviklingen av Blower Continuation Series, tar Mulliner-teamet det neste fantastiske skrittet med å hedre Speed Six, sier Bentleys styreleder og administrerende direktør, Adrian Hallmark.

‒ Det er viktig at vi beskytter, bevarer og utvikler ikke bare denne viktige delen av arven vår, men også kunnskapen vi har fått gjennom å jobbe med disse klassiske Bentley’ene. Speed Six er en av de viktigste Bentleyene i vår 103 år lange historie, og de 12 bilene i Continuation Series vil legemliggjøre de samme verdiene som W.O. Bentleys originaler, laget for hånd med samme grundige oppmerksomhet både til ingeniørkvalitet og til fanatisk oppmerksomhet på detaljer.

Den første nye Speed ​​Six på 92 år skal settes sammen i andre halvdel av dette året, og dette blir testen for de andre bilene som skal lages i prosjektet. Denne skal beholdes av Bentley selv, akkurat slik de gjorde med den første nye, men altså ganske så gamle, Bentley Blower.

Her er bilder av nygamle Bentley Speed Six, og ja, den er helt fantastisk:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter