- Annonse -
HjemElbilerMercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter å ha passert 1.200 kilometer. Det er ny effektiv-rekord.

Nå er det ikke et stort sjokk at elbil-visjonen til stjernemerket ruller veldig langt, for Mercedes har allerede vist hva Vision EQXX er i stand til.

- Annonse -

I vår testet de nemlig bilen i vanlig trafikk, og forbruket endte godt under 10 kWh/100 km. Et 10 kWh forbruk og et batteri som rommer 100 kWh betyr en rekkevidde på 1.000 kilometer.

I april testet altså tyskerne ut Vision EQXX, og det var alt annet enn perfekte forhold.

Turen gikk fra hovedkvarteret i Sindelfingen til den franske rivieraen, og det inkluderte en tur innom de sveitsiske alpene og på Autobahnen med sine høye fartsgrenser. Temperaturen var heller ikke ideell, mellom 3 og 18 grader.

Likevel klarte konseptet å fullføre turen ned til Cassis i løpet av 12 timer gjennom en snittfart på 87,4 km/t, og da hadde de tilbakelagt 1.008 kilometer. Og det beste? Batteriet hadde 15 prosent strøm igjen.

- Annonse -

De visste altså at det bor mer i Vision EQXX, og nå har de testet hvor mye.

Denne gang handlet det om å kjøre fra Stuttgart til ærverdige Silverstone, hvor blant annet den neste formel 1-runden skal kjøres neste helg.

Vision EQXX krysset den franske grensen nær Strasbourg og cruiset deretter over Nord-Frankrike i motorveihastigheter til Calais, hvor Eurotunnelen ventet. Videre kjørte den M25 rundt London før den satte kurs for i Brackley. Der holder nemlig Mercedes AMG F1-laget til, og dermed fikk ekspertene som har vært med og utviklet drivlinjen hilse på bilen.

Deretter bar det rett ned til Silverstone, hvor formel E-verdensmester Nyck de Vries ventet. Nederlenderen, som kjører for Mercedes-EQ Formel E-teamet, luftet den aerodynamiske elbilen rundt Silverstone i hastigheter opp i 14 km/t, og fullførte 11 runder. Da overlot han rattet til Adam Allsopp hos Mercedes-AMG HPP, som fullførte en runde før det var helt slutt.

- Annonse -

Heller ikke under denne kjøreturen var det perfekte forhold. Mercedes melder opp mot 30 grader, og det var også mye trafikk både ute av Stuttgart og i Sørøst-England. Turen tok 14,5 timer, mens klimaanlegget sto på i rundt 8 timer. Ifølge Mercedes hadde ikke det så veldig mye å si for rekkevidden.

Dette er dataen:

  • Start: Stuttgart Untertürkheim, 21. juni kl. 08:15
  • Mål: Silverstone, 22. juni kl. 18:02
  • Reiserute: Untertürkheim, Reims, Calais, Brackley
  • Distanse: 1.202 kilometer
  • Total kjøretid over to dager: 14 timer og 30 minutt
  • Snitthastighet: 83 km/t
  • Maks fart: 140 km/t
  • Snittforbruk: 8,3 kWh per 100 km

Nyck de Vries smilte selvsagt om kapp med sola etter å ha fått prøvd rekordbilen på Silverstone.

‒ Vision EQXX var en sann nytelse å kjøre. Jeg vet hva dette teamet er i stand til, og det var en virkelig ære å kjøre en så fantastisk bil på en så historisk bane, sa de Vries, og la til med et smil:

‒ Og jeg kan fortelle deg at interiøret definitivt er mye mer luksuriøs enn cockpiten til en Formel E-bil.

Og det aller beste?

Mercedes skal fortsette å utvikle mange av teknologiene funnet i Vision EQXX for bruk i elbiler som skal inn i serieproduksjon, og med forbruk under 10 kWh/100 km bør ordet «rekkevidde-angst» endelig kunne pensjoneres.

Mercedes Vision EQXX har en luftmotstand på ganske sjuke 0,17 Cd, har 241 hk, er 4,98 meter lang og veier kun 1.755 kilo.

Her er bilder fra rekordturen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her