Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring.


Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke på en familievennlig utgave. Det var en ren sportsbil som skulle vise hva de var i stand til å lage, men tyskerne hadde en større plan.

Den ble verden kjent med allerede året etter, for da kunne de vise fram en langt vanligere BMW M535i. Det var starten på M-modellene som vi kjenner i dag.

I 1986 kunne BMW presentere en modell som tok verden med storm, nemlig den oppsiktsvekkende BMW M3. Den er inne i sjette generasjon som kom i 2020, og nå blir familien endelig komplett.

‒ For mer enn 20 år siden jobbet BMW M-ingeniørene på bakrommet med et konsept for en BMW M3 Touring, basert på tredje generasjon BMW M3 Sedan. Denne prototypen ble faktisk holdt hemmelig helt fram til 2016, forklarer Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

‒ Da begynte ryktene å svirre om at noe nytt var på gang. I år blir BMW M3/M4-familien komplett, når sedanen, coupéen og cabrioleten får selskap av rosinen i bratwursten ‒ stasjonsvognen BMW M3 Touring.

Selv om BMW nå kombinerer de sportslige egenskapene til BMW M3 Sedan med de praktiske egenskapene som en stasjonsvogn jo har, understreker de at det ikke går utover kjøreegenskapene. Touring-utgaven skal fortsatt sette kjøreglede i høysete.

For å sikre de praktiske egenskapene er M3 Touring en større bil, og er 85 mm lengre og 76 mm bredere enn sedanen. Den er også utstyrt med 19-tommers hjul foran og 20-tommere bak.

BMW forklarer at uavhengig av bilens eksteriørfarge er taket i sort høyglans som standard, og om ønskelig kan bilen leveres med taket lakkert i eksteriørfargen.

Sort høyglans går igjen i grillen, rundt vinduene og andre steder på karosseriet, og BMW har også klar en eksteriørpakke som byr på en rekke karbonelementer for de som ønsker det.

I likhet med M3/M4 Competition er også M3 Touring utstyrt med en 3-liters rekkesekser som yter 510 hestekrefter og 650 Nm dreiemoment. Denne er kombinert med en 8-trinns M Steptronic-automatkasse som har tre girskifteprogrammer, og bilen er også utstyrt med M xDrive firehjulsdrift.

Pakken gjør at bilen gjør 0-100 km/t på 3,6 sekunder, og 0-200 km/t går unna på 12,9 sekunder. Så dette er bilen for familier som alltid har dårlig tid. Toppfarten er for øvrig begrenset til 250 km/t.

Og ja, også M3 Touring byr på en innstilling som flytter enda flere krefter til bakhjulene, slik at man får den arketypiske BMW M-følelsen med bakhjulsdrift.

Stasjonsvognen er frekk nok til også å by på en nyhet i M-familien, for den kan også leveres med BMW Curved Display ‒ blant annet kjent fra BMW iX og i4. I M3 Touring viser det all relevant kjøreinformasjon med ny grafikk og i særegen M-stil. Det er også egne «widgets» med informasjon om bilens oppsett og annet som kan vises på kontrolldisplayets startskjerm.

At stasjonsvognen er laget for kjøreglede viser også Setup-knappen, som åpner for å stille inn motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften. Det er også mulig å hente fram egne definerte oppsett som er lagret via M-knappene på rattet.

Som standard kommer Touring-utgaven med M Sportsseter i skinn, men det er også mulig å få den levert med M Carbon bøtteseter. Ifølge BMW tilbyr disse sjåføren og passasjeren foran en helt spesiell blanding av motorsportfølelse, lettvektsdesign og langdistansekomfort.

Bak er det selvsagt mulig å legge ned setene i et 40:20:40-format, og dermed er det mulig å øke bagasjerommet fra 500 liter til maksimalt 1.510 liter.

BMW skal vise fram det nyeste medlemmet i M3-familien under Goodwood-festivalen i England, så M3 Touring er ikke altfor langt unna.

‒ Norske forhandlere vil åpne for bestilling i september, mens produksjon vil starte i november, sier Tegneby.

‒ Prisen er ikke klar, men det kan forventes at differansen fra BMW M3 Sedan (Competition M xDrive) blir på samme nivå som mellom andre sedan og stasjonsvognmodeller i 3-serien.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter