En gul og rådyr klassisk Boble

Restomod når stadig nye høyder. Sjekk ut denne klassiske 1303-utgaven av Volkswagen Boble, inspirert av en rekke Porsche-modeller.


Visste du at Bobla også fantes med en Porsche-motor? For Ferdinand Porsche, grunnlegger av sportsbilmerket og mannen bak Volkswagen Boble, lagde faktisk en mer sportslig versjon av den runde og uvanlige bilen.

Spesialversjonen het Volkswagen 39 (kom i 1939), og Ferdinand Porsche brukte denne i hverdagen. Utgaven, utstyrt med en motor fra Porsche Type 64, hadde 32 hk mer enn den vanlige utgaven, og skal ha klart formidable 145 km/t.

Porsche rakk å lage 14 slike eksemplarer før 2. verdenskrig satte en stopper, og etter at kruttrøyken hadde forduftet var det igjen full fokus på Volkswagen Type 1 ‒ det offisielle navnet til Bobla.

Boble-bilen ble en voldsom suksess og gjorde Volkswagen til en tungvekter i bilindustrien, og da tyskerne satte sluttstrek i 2003 hadde de satt sammen nærmere 22 millioner eksemplarer.

Et selskap som ikke vil gi helt slipp på den ikoniske bilen er tyske Milivié, som har på gang en svært så lekker utgave av den folkekjære bilen som de like godt har kalt Milivié 1.

Donorbilen er en Boble 1303 som kom på 1970-tallet, men denne strippes helt ned og bygges opp nesten som en helt ny bil. Og de nøyer seg ikke bare med å erstatte delene.

Milivié kan fortelle at biler som Porsche 904, 956, 718 RSK, 356 Gmünd-utgaven fra 1949 og RS Spyder alle har skjenket sine designformer til Milivié 1, så dette er nesten mer enn en Porsche enn en Boble.

I motorrommet har de plassert en 2.28-liters motor fra en magnesium/aluminium-blokk, og denne består også av et materiale som titan. Nå sier ikke Milivié hva som bor i motoren, men sier iallfall at det er 64 mm doble stusser inspirert av… ja, Porsche.

Girkassen kommer også fra sportsbilmerket, mer eksakt en Carrera 2, og denne er som alt annet fullstendig ombygd. Det er også resten av drivverket, inkludert bremser, fjæring og oppheng.

På innsiden har de plassert en 12,3 stor skjerm, og denne kan vise tre forskjellige ting ved å sveipe på skjermen. Dashbordet med åpne lagringsrom er for øvrig inspirert av prototypen fra 1938.

De audiofile bør også være fornøyd, for på innsiden er det hele ni høyttalere og et så smart lydsystem som overvåker og justerer hver av høyttalerutgangene med en hastighet på 1,2 milliarder operasjoner per sekund.

At dette er en svært så moderne klassiker viser en del av utstyret som Milivié 1 er utstyrt med:

  • Automatiske vindusviskere
  • Elektronisk assistert styring kalibrert til eksakt hastighet
  • Automatisk fjern- og nærlys
  • 8 sensor, dobbel-kamera, parkeringsvarsler
  • Hybrid mekanisk varmeveksler/elektronisk varmeapparat/klimaanlegg
  • Milivié-appen kontrollerer:

Eksternt datadisplay for rekkevidde, interiørtemperatur, batterinivå, GPS med Google Maps-ruting

Vi vet ikke om Milivié betyr noe, men kanskje det har noe å gjøre med million? Det er iallfall slikt at det tyske selskapet skal sette sammen én bil for hver million Boble som ble solgt, så dermed setter de sluttstrek på 22 biler.

Leveringen skal startet om ganske nøyaktig ett år, og den siste bilen skal være ferdig i løpet av 2025.

Om de da har solgt alle bilene er ikke så godt å si, for her snakker vi om tidenes dyreste serieproduserte Bobler. Startprisen lyder nemlig på 570.000 euro, og det er i skrivende stund formidable 6 millioner kroner.

Til sammenligning kostet en 1303 i 1975 et sted under 30.000 kroner, så vi snakker om en prisstigning på over 20.000 prosent!

Men da får du altså mer en Porsche enn en Boble, og kan kjøre litt som Ferdinand Porsche gjorde med sin ganske unike og Porsche-inspirerte VW 39 for 83 år siden.

Her er bilder av den svært så lekre Milivié 1, for anledning kledd i en svært så gul drakt:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter