- Annonse -
HjemElbilerVolkswagens nye ID.-flaggskip

Volkswagens nye ID.-flaggskip

ID. Aero er som navnet sier aerodynamisk så det holder, og rekkevidden skal da også bli godt over 600 kilometer.

Det går unna med den helelektriske satstingen over hos Volkswagen. ID.3 dukket opp i 2019, ID.4 i 2020, ID.5 og ID.6 i 2021, og i mars i år var det duket for ID. Buzz.

- Annonse -

I tillegg til hovedmodellene har også tyskerne spadd på med flere versjoner, som ID.4 GTX, ID.5 GTX og ID. Buzz Cargo. Og Volkswagen har ikke tenkt å slippe ID.-gasspedalen med det første.

Nå har elbilen som betegnes som et flaggskip hatt verdenspremiere, Volkswagen ID. Aero. Dette er en ganske stor sedan på nærmere fem meter som kan by på et design laget for minimal luftmotstand.

‒ Med konseptutgaven av ID. Aero får vi en god smakebit av det neste medlemmet av ID.-familien, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller.

‒ Dette er en bil med et emosjonelt design som i høyeste grad også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr ID. Aero på eksepsjonell plass og eksklusivt interiør.

- Annonse -

Dette blir altså den sjette hovedmodellen i ID.-serien.

‒ Med Volkswagens Accelerate-strategi for videreutvikling av elbilteknologien og elektrifiseringen av Volkswagen, driver vi elektrifisering av modellutvalget vårt framover med stor kraft. Her representerer ID. Aero en ny milepæl, sier Edvardsen-Eibak.

I likhet med sine elektriske søstre er også ID. Aero satt sammen på den etter hvert berømte MEB-plattformen, og med et coupélignende tak som bøyer seg ned mot kofferten har Volkswagens designere klart å få luftmotstands-koeffisienten helt ned i 0,23.

Når en slik aerodynamikk kobles sammen med et 77 kWh stort batteri, vil selv et flaggskip på nærmere fem meter få en ganske solid rekkevidde. Volkswagen antyder selv at bilen som under premieren var utstyrt med 22-tommers felger lander på 620 kilometer.

- Annonse -

Den kommende elbilen skal først lanseres i Kina i løpet av andre halvdel av neste år, men det skal også lages en europeisk versjon i Emden-fabrikken. Den følger omtrent på samme tid, og Volkswagen Norge tror at ID. Aero kan dukke opp på norske veier allerede til neste år.

‒ Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. Aero i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier den norske direktøren.

I tillegg til 22-tommers felger i «turbindesign» som Volkswagen sier, har også konseptet fått erstattet de klassiske dørhåndtakene med opplyste berøringsflater.

Tyskerne betegner designet på ID. Aero som slående, hvor den litt coupélignende taklinjen selvsagt definerer sideprofilen. 

Konseptbilen vises frem i fargen Polar Light Blue Metallic – ifølge tyskerne «en lett tone som blir levende i møte med lyset rundt bilen». Taket er i sort høyglans som en kontrast til karosseriet.

Foran har en smal lysstripe på begge sider av den opplyste Volkswagen-logoen og over IQ.Light, og en LED-matrix-lyktene skal også sørge for godt lys ‒ greit i vintermørke Norge.

Bak er det også en lysstripe og LED-baklykter som skal gi et litt mer eksklusivt preg.

I og med at Volkswagen ID.6, en crossover-SUV kjent fra konseptet ID. Roomzz, kun er laget for Kina, blir ID. Aero den femte hovedmodellen i ID.-serien her i Norge ‒ og totalt den åttende ID.-bilen etter ID.3, ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.

Her er bilder av konseptet Volkswagen ID. Aero:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her