MG viser fram ID.3-rival

Har MG en ny bestselger på gang? MG4 er satt sammen på en ny plattform, og er så kompakt at den ikke en gang er 4,3 meter lang.


Britiske MG, eid av den store kinesiske SAIC-gruppen, har opplevd en voldsom norsk suksess med den elektriske utgaven av MG ZS. Det er registrert nærmere 7.000 slike biler her hjemme, og nye MG Marvel R nærmer nå seg et firesifret antall den og. MG satte for øvrig ny europeiske salgsrekord i mars, hvor de solgte 12.378 biler ‒ mot 5.109 biler i mars 2021.

Nå har merket på gang nok en bil med et stort potensial, for med MG4 går de rett inn i den billigste klassen. Og som vi vet fra MG ZS, som har en startpris på under 320.000 kroner, har prisen litt å si, selv i rike Norge.

Nå hjelper det selvsagt svært lite med en lav pris om bilen i seg selv ikke er noe tess, og MG tar nå for første gang i bruk en ny plattform fra SAIC som skal gjøre elbilen konkurransedyktig.

Denne heter MSP (Modular Scalable Platform), og baner blant annet vei for et flatt batteri (kun 110 mm i tykkelse) i gulvet. Det åpner for pakker på henholdsvis 51 eller 64 kWh for MG4, og skal gi rekkevidder på henholdsvis 350 kilometer og 450 kilometer.

Plattformen er som andre moderne ganske fleksibel, og åpner for akselavstander fra 2,65 meter til 3,1 meter. MSP tar også høyde for vekt, sikkerhet og kjøreopplevelse, så det virker jo riktig så bra.

En utfordring for de mer kompakte bilene er selvsagt plassen på innsiden, men takket var MPS bør ikke batteripakken stjele altfor mye plass. Og så har den også ganske store avstand mellom for- og bakhjulene.

For selv om bilen kun er 4,29 meter lang, 1,84 meter bred og 1,50 meter høy, sørger plattformen for en akselavstand på 2,70 meter. Det bør gi greit innvendig plass.

MG har til og med gjort MG4 til en 5-dørs bil. De selv karakteriserer den som en halvkombi, eller hatchback som er det engelske uttrykket på slike biler. Britene melder om at det er plass nok til fem personer i bilen, samt at en vektfordeling på 50:50 bør gir gode kjøreegenskaper.

MG4 Electric skal etter planen komme i versjoner som også åpner for firehjulsdrift, og elmotoren på bakakslingen yter 170 hk i 51 kWh-versjonen og 204 hk med den største batteripakken.

Dette skal åpne for 0-100 km/t på under 8 sekunder, mens toppfarten er satt til 160 km/t.

MG melder at MG4 nå er på sine siste tester som inkluderer 120.000 kilometer på europeiske veier, og at den er ventet på det europeiske i løpet av året om alt går etter planen.

Så får tiden vise om MG sitter på nok en bestselger, men at den kommer til å bli en lei rival til en elbil som Volkswagen ID.3 på 4,26 meter i lengde er det vel mye som tyder på.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter