- Annonse -
HjemNyheterTre biler, tre rekorder og 4.000 hestekrefter

Tre biler, tre rekorder og 4.000 hestekrefter

Makan til familie-trio skal man lete lenger.

Årets fartsfestival opp bakken i Goodwood er gjennomført, og som vanlig fikk de besøkende se en drøss med spesielle og supre biler. Det inkluderte verdens raskeste bil.

- Annonse -

Franske Bugatti hadde nemlig funnet veien til festivalen de og, og det var en særs prominent samling biler de hadde sendt over til England. For det var ikke bare gamle og historiske biler, men også tre av sin aller mest potente hyperbiler.

For både Veyron 16.4 Super Sport, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse og Chiron Super Sport 300+ var på plass, og de som var heldig nok til å ha billetter kunne både studere disse både i paddocken og opp bakken i Goodwood.

Trioen bar den samme utvendige drakten, lakkert i svart og oransje, og det skulle iallfall ikke stå på kreftene. For hjertet i disse er nemlig noen ganske svære motorer.

Totalt kunne trioen skilte med 4.000 hestekrefter ‒ og tre verdensrekorder.

- Annonse -

‒ Med disse tre rekordbilene har Bugatti demonstrert sine evner over mange år til å overvinne enorme ingeniør- og designutfordringer, for å produsere hypersportsbiler som setter nye standarder i bransjen, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Hver representerer den kontinuerlige utviklingen av merkevaren, og vårt kollektive ønske om perfeksjon.

Ettore Bugatti grunnla selskapet så langt tilbake som i 1909, og på 1930-tallet var Bugatti noe av det mest eksklusive og råeste som var å oppdrive. De vant blant annet Le Mans to ganger det tiåret.

Men da Ettore Bugatti døde i 1947 startet merket nedturen, og i 1952 var det slutt. Men heldigvis ikke for alltid.

- Annonse -

I 1987 sikret italienske Romano Artioli seg rettighetene, og det førte til hyperbilen Bugatti EB110 i 1991. Uheldigvis traff ikke italieneren på timingen, og i 1995 måtte Bugatti Automobili kaste inn håndkleet.

Det åpnet for Volkswagen-gruppen som drømte om å lage en diger W16-motor, men hadde ingen merker som de kunne putte et slikt monster inn i. Bugatti var perfekt, og i 1998 sikret de seg rettighetene.

Resten er som kjent historie, og Veyron kom i 2005 og ble etterfulgt av dagens Chiron i 2016. Denne kommer nå i mange forskjellige spesialmodeller, slik som Super Sport 300+.

Bugatti dro altså med seg tre ganske så spesielle hyperbiler til Goodwood-festivalen arrangert sist helg, og her er de tre.

Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition

Bugatti tok sats i ett nytt tiår i 2010 med en bil som nådde ufattelig 431 km/t, ja, verdensrekord for serieproduserte biler, og den het Veyron 16.4 Super Sport.

Super Sport har en rekke skreddersydde modifikasjoner for å få bedre ytelse til Veyron.

Fire større turboladere og større intercoolers ble brukt for å øke kraften til W16-motoren, og chassiset ble redesignet for å opprettholde sikkerheten ved slike ekstreme hastigheter.

Resultatet ble en bil med en effekt på 1.200 hk og et maksimalt dreiemoment på 1.500 Nm, og vanligvis har disse bilene en begrenset toppfart på 415 km/t.

Men de fem første supersport-bilene som forlot Molsheim utgjorde en egen eksklusiv serie – World Record Editions – som hadde samme konfigurasjon som rekordbilen.

Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition

Tre år senere, i 2013, ble verdens raskeste roadster født.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition, satte rekord for produksjonsbiler med åpen topp med 408,84 km/t. Da gjelder det å holde på hatten!

Et problem med å kappe taket av biler er både sikkerhet og ikke minst stivheten, og Bugatti utviklet blant annet et selvbærende karosseri i karbon slik at Grand Sport Vitesse kunne takle over 400 km/t.

En annen utfordring er vindstøy og luftturbulens, og Bugatti utviklet en spesiell takspoiler som sammen med et innviklet vindfang skulle sørge en rolig kabin selv i høye hastigheter.

Åtte World Record Edition-eksemplarer i tofarget sort og oransje ble bygget for å feire den prestasjonen.

Chiron Super Sport 300+

Sommeren 2019 brøt Chiron Super Sport 300+ den første av to nye drømmegrenser for serieproduserte hyperbiler. Navnet på spesialutgaven viser hva den er, nemlig 300 mph.

Med sin 8-liters W16-motor og 1.600 hk, ble hypersportsbilen tidenes første serieproduksjonsbil som brøt denne barrieren da den ble målt til 304,773 mph. Det tilsvarer 490,484 km/t.

Neste grense er 500 km/t, så det blir spennende å se hvem som bryter denne først.

Chiron Super Sport 300+ skiller seg fra Chiron først og fremst på grunn av sin aerodynamisk optimaliserte longtail-karosseriet, og dette åpner for hastigheter over 420 km/t.

Ved å forlenge bilen med 25 centimeter har luften en større overflate å passere som reduserer den såkalte aerodynamiske stallingen med mer enn 40 prosent.

Bugatti-ingeniører utviklet også et nytt termisk styringssystem for hypersportsbilens motor og girkasse, noe som gjør at drivsystemet holder seg avkjølt selv når bilen holder toppfart.

Den spesielle Super Sport 300+-utgaven skal lages i kun 30 eksemplarer som består av Jet Black eksponert karbonfiber med to Jet Orange racing-striper.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her