SEMA-utstillingen i Las Vegas er spektakulær, og Nissan skal bidra. For aller første gang viser de nemlig fram Z GT4 for publikum, og denne bærer en Nismo-drakt.
Det var svært gode og svært dårlige nyheter i august i fjor. For da kunne nemlig Nissan endelig vise fram en splitter ny Z-modell, denne legendariske serien som startet med Datsun Z tilbake i 1969. Kjært barn har mange navn, og denne var også kjent som Nissan Fairlady Z og Datsun 240Z.
Siden har Nissan spedd på med nye versjoner. Datsun 280ZX i 1979, 300ZX i 1990, 350Z i 2003 og en 370Z presentert sent i 2008.
-->
Mange husker nok Nissan 370Z som også kom som roadster, for denne fikk leve helt til 2020. Men da var planleggingen av den neste godt i gang, og alt fokus ble rettet mot denne.
Da Nissan kunne presentere den nye bilen i august i fjor hadde de droppet alt fiksfakseri rundt navnet, og bilen helt enkelt og greit Nissan Z ‒ en liten hyllest til Datsun Z der, altså.
Den nye sportsbilen kan skryte av 400 hestekrefter via en V6-motor og selvsagt en manuell girkasse med 6 trinn, men det er også mulig å få Z med en automatkasse for de som måtte ønske det.
Det var dog en dårlig nyhet ‒ denne skulle ikke over til Europa. Og slik har det vært siden.
Men det er som kjent aldri for sent å snu, og vi kan jo håpe at Nissan Europa tar til vettet når de ser den nye utgaven som det japanske merket nå kan by på.
Nissan Z GT4 er selvsagt basert på standardutgaven, men er en racingversjon. Det betyr at også Nismo har hatt en finger med i spillet, motorsportavdelingen til Nissan.
Primære deler som motoren, chassiset og fjæringen har dermed fått seg et løft, aerodynamikken er forbedret og cockpiten er enda mer racingfokusert.
For å være helt sikker på at de hadde lyktes har Nissan Z GT4 og blitt brukt i forbindelse med flere raceløp i Japan, så denne bør trives veldig bra rundt de forskjellige banene.
Z GT4 vises nå for publikum for første gang, og bilen som er på plass under SEMA-utstillingen har en unik farge som skal knytte fortiden til nåtiden.
Retropreget finner man blant annet gjennom startnummer 23, et historisk viktig nummer for Nissan, på panseret plassert i en solsirkel. Dette skal hylle racingdraktene som Nissan brukte på 70-tallet, og det fungerer veldig bra. Sjekk selv:
I tillegg har Nissan og Nismo framhevet den nye Z-logoen bak med en moderne tolkning av det originale 240Z- og Fairlady Z-merket, og bilen bærer også en ganske kul rød og svart utvendig drakt.
Det japanske merket sier at de skal levere de første banespekkede Z GT4 til pilotkunder i 2023, før det generelle salget skal starte i midten av neste år.
En Nissan Z GT4 er 4,38 meter lang, veier 1.410 kilo og har en 3-liters V6 som huser 450 hk og et dreiemoment på 600 Nm.
Og bare for å være glassklare. Denne utgaven kan ikke brukes på vanlige veier, men er rettet mot motorsporten.
Her er bilder av den enda mer aggressive Z-utgaven, og kanskje disse bildene inspirerer Nissan Europa til å hente Nissan Z også hit til vårt gamle kontinent? Vi kan jo håpe.
Les også: