Ny Nissan Z, men ikke for Europa

For to år siden kunne Nissan feire 50 år med Z-modeller, og nå kommer det også en ny modell kun kalt Nissan Z. Men den får du ikke sett på europeiske veier.


Gjennom Datsun har Nissan en sportsbilhistorie som faktisk strekker seg 62 år tilbake i tid. For i 1959 ville den japanske produsenten gi europeiske merker kamp om kundene rundt de små sportsbilene, og kom opp med et modellnavn som skulle fjerne all tvil om hva dette var ‒ Datsun Sports.

Bilen som var kalt Datsun Fairlady på hjemmebane ble en ganske så stor suksess, og Nissan satte ikke stopp for modellen før i 1970. For da hadde Nissan noe nytt på gang ‒ den aller første Z-modellen.

Nissan Fairlady Z/Datsun 240Z eller kun Datsun Z debuterte i oktober 1969, og var den første av i alt seks generasjoner med Z-biler. Denne var utstyrt med en 2.4-liters motor med 151 hk.

Neste generasjon kom i 1979 kalt Datsun 280ZX, og den utstyrt med turbo kunne skilte med 180 hk. 3. generasjon ble avduket i 1984, Nissan 300ZX (Z31), og turboutgaven til denne brøt akkurat 200 hk-grensen.

300ZX kom i en ny generasjon i 1990 (Z32), og da hoppet like godt antall hk opp til 300 for den motoren med turbo. Da det var slutt for denne i 1996, forsvant også Z-bilene for en liten periode.

Men i 2003 kunne Nissan viser fram en 350Z, utstyrt med en Nismo-motor med 306 hk.

Og den foreløpig siste Nissan heter 370Z, en sportsbil Nissan viste fram rett før vi gikk inn i 2009 med 350 hk. Et halvt år senere fulgte de også opp med en 370Z Roadster, og 370Z fikk leve til 2020.

Nå er snart duket for en helt ny Z-modell, og denne gangen har de droppet alle andre benevnelser og tall og kun kalt den Nissan Z. Denne bryter nok en grense, for den kan skryte av 400 hk.

Etter 1,8 million solgte Z-biler tar altså Nissan ny sats, og viser fram en moderne versjon av de mange versjonene de har kommet med.

‒ For oss i Nissan er Z en del av det vi er, og representerer mange års engasjement for kundene. Gjennom Z gir vi den nyeste sportsbildesignen, ytelsen og spenningen til så mange mennesker som mulig, sier Ashwani Gupta hos Nissan.

Det vil si mange i USA og Japan, de to stedene Nissan har bekreftet at bilen skal til.

Som en ekte sportsbil tilbyr selvsagt Nissan denne med en manuell 6-trinns girkasse, i tillegg til at det er mulig å få den med en 9-trinns automatkasse.

Nissan sier at den 3-liters V6 turbomotoren genererer 400 hk og 475 Nm ved 5.600 r/min, og det handler selvsagt om bakhjulsdrift for sportsbilen med to dører og et coupédesign.

I USA kommer den i to utgaver, Sport eller Performance, samt at Nissan lager en spesialversjon kalt Z Proto Spec som kun kommer i 240 eksemplarer. Performance-utgaven kommer blant annet med 255/40R19 foran og 275/35R19 bak og hakket større bremser.

I Japan følger selvsagt Fairlady-navnet også den nye utgaven, og der heter den ganske enkelt Fairlady Z.

‒ I mer enn 50 år har Z vært en tilgjengelig drømmesportbil, sier Gupta.

‒ Den tidløse appellen er resultatet av lidenskapen og engasjementet til utallige ansatte som jobber for å levere Z-spenningen til både tidligere og fremtidige generasjoner.

Og den ser jo vitterlig spennende ut, gjør den ikke?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter