Vil masseprodusere 3D-printede pustemasker

Mange av de store bilprodusentene hjelper nå til med å lage pustemasker som skal beskytte helsepersonell og andre fra korona-viruset. Hos Skoda 3D-printer de ut masker, noe alle med den riktige printeren kan gjøre.


Før helgen var den amerikanske presidenten Donald Trump nok
en gang på krigsstien. Da hadde bilprodusenten GM terget på seg den
utilregnelige presidenten, og Trump freste at GM kun var ute etter å tjene
penger på ventilator-maskene.

GM hadde dog allerede før tiraden besluttet å sette i gang
med å produsere slike masker, og søndag var den en helt annen lyd i
Trump-fløyta.

‒ GM gjør en fantastisk jobb, og de jobber veldig, veldig
bra. Vi trenger ikke å bekymre oss for GM, sa han søndag.

Flere av de andre store bilprodusentene har også kastet seg
rundt, og en av disse er Skoda.

I Tsjekkia har det teknisk universitet utviklet en spesiell
respirator-maske, og de gir bort oppskriften til alle som gjerne vil produsere slikt
verneutstyr. Men skal man gjøre dette, trenger man en av tre modeller av Multi
Jet Fusion 3D-printer.

De som har en slik printer og vil produsere deler til masken, kan kontakte universitet her.

Skoda eier en slik, og kastet seg raskt rundt.

De utviklet med hjelp av oppskriften til universitet fem
prototyper, og deretter lagde de en større respirator-maske før de finjusterte
produksjonen.

Nå kan 3D-printeren til Skoda skrive ut 60 masker på en gang.

‒ Alt ble finjustert slik at respiratorene i et utskrifts-parti
var så nærme som mulig uten å påvirke hverandre slik at utskriftsprosessen ble så
effektiv som mulig, sier Martin Sova hos Skoda.

De bruker rundt 16 timer på å skrive ut et parti, og
deretter må maskene kjøles ned som tar om lag like lang tid.

Hele printingprosessen må gjøres på eksakt samme måte, eller blir de ikke sertifisert som godkjente respiratorer. Det er dermed ikke mulig å skrive ut slike godkjente masker hjemme.

Respiratorene består av fire deler, hovedmasken,
tetningslokket, en filterpatronfestet adapter og utpustingsdeksler.

Deretter sendes delene over til et selskap kalt 3Dees, og
disse samler deler fra forskjellige produsenter og setter de varsomt sammen til
et ferdig produkt.

Sluttproduktene blir deretter desinfisert i flere omganger, og satt på filtre som fungerer i en uke.

Arbeidsbenken.

3D-printeren.

Respiratordeler.

Respiratorkropper.

Utåndingsdeler.

En printet respirator.

Printeprosessen.

Oppskriften.

En ferdig respirator.

Grunnen til at selve utskrivningen tar så lang tid er at Skoda må bygge delene lag for lag.

Det hele starter med et polyamidpulver som smelter sammen
med infrarødt lys. Først spres et lag med pulver over arbeidsbenken.

‒ Deretter sveiper skrivehodet over laget og slipper ut to
stoffer som i utgangspunktet trekker det neste laget av den ferdige delen. Så
feier et infrarød varmeapparat over den. Pulveret reagerer med stoffene og
lager deretter et fast materiale, forklarer Sova.

I det neste trinnet senkes arbeidsbenken seg ned i printboksen
hvor den kun har tykkelsen på ett lag, og dette gjentas om og om igjen for å
bygge opp selve delen.

Det infrarøde lyset og smeltefusjonen gjør at delene måler formidable
180 grader, og ettersom de er svært porøse må de holdes helt stille under nedkjølingen.
Dette er en av grunnen til at prosessen tar så lang tid, ifølge Skoda.

Men å 3D-printe slike masker en uansett den klart mest effektive
produksjons-metoden akkurat nå.

Skoda vil nå masseprodusere slike masker, men trenger da
spesielle plastformer som tar flere uker å forberede.

Før den tid er altså den nåværende metoden den aller beste akkurat, og 60 masker per omgang vil uansett hjelpe mange i disse korona-tidene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter