Annonse
Hjem Nyheter Verdens første «moderne» buss

Verdens første «moderne» buss

Hvor gammel er egentlig den «moderne» bussen? Jo, ganske eksakt 125 år.

Det eksisterte busser også før bilen kom på slutten av 1800-tallet, men vi snakker da om vogner som ble trukket av hester og dampdrevne løsninger.

Den første bussen med forbrenningsmotor, altså en slags tidlig versjon av bussen vi kjenner i dag, fulgte ganske tett på bilene.

I 1886 tok Carl Benz patent på automobilen, noe som også regnes som startskuddet for de moderne bilene.

Benz hadde opprettet selskapet Benz & Cie. i 1883, og de startet med å bygge motorer. De tok altså patent på bilen i 1886, og den godeste Benz siktet på mer enn kun personlige automobiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Den største bilen de hadde i 1894 var en modell kalt Benz Landauer, basert på firehjulingene Victoria og Vis-à-Vis.

Så da selskapet Netphener Omnibus-Gesellschaft i desember 1894 bestilte en buss av Benz, så kastet de seg over Landauer-modellen.

Denne var utstyrt med en 1-sylindret motor på 2.9-liter som kunne skryte av formidable 5 hestekrefter, og den aller første bussen med integrert forbrenningsmotor fikk åtte seter. Til sammenligning kan de største bybussene i dag by på nærmere 200 sitteplasser.

Benz ryddet også plass til bagasje på taket, og plass til tre reservedekk ‒ to for bak og ett forhjul.

Og ja, vi må ikke glemme signalklokka.

Bussen ble levert Netphener Omnibus-Gesellschaft 12. mars 1895, og tatt i bruk 18. mars ‒ altså for ganske nøyaktig 125 år siden.

Busselskapet var så fornøyd at de et par uker senere bestilt nok en buss, som ble levert tre måneder senere.

Men eventyret varte ikke så veldig lenge, for det ble en strabasiøs vinter 1895/96, noe som gjorde sitt til at busslinjene ble stanset på grunn av glatte veier og ukjørbare forhold.

Uansett tok det offentlige transporten et stort steg 12. mars, da hestetransporten og de dampdrevne vognene fikk nådestøtet.

Litt som bybussene med forbrenningsmotor nå er i ferd med å få.

I framtiden blir bussene utslippsfrie, og siden 2018 har Mercedes-Benz også tilbydd den elektriske eCtitaro. Fra 2022 kommer Benz-merket også med en buss som kombinerer batteridrift med hydrogen, og hybriden vil forlenge rekkevidden for nullutslippsbussene betraktelig.

Men disse kan ikke skryte på seg å være først, men det kan bussen som i 1895 også ble brukt som en shuttle-buss til hotellet.

Nemlig denne:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,717FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker