Verdens første «moderne» buss

Hvor gammel er egentlig den «moderne» bussen? Jo, ganske eksakt 125 år.


Det eksisterte busser også før bilen kom på slutten av 1800-tallet,
men vi snakker da om vogner som ble trukket av hester og dampdrevne løsninger.

Den første bussen med forbrenningsmotor, altså en slags
tidlig versjon av bussen vi kjenner i dag, fulgte ganske tett på bilene.

I 1886 tok Carl Benz patent på automobilen, noe som også
regnes som startskuddet for de moderne bilene.

Benz hadde opprettet selskapet Benz & Cie. i 1883, og de
startet med å bygge motorer. De tok altså patent på bilen i 1886, og den
godeste Benz siktet på mer enn kun personlige automobiler.

Den største bilen de hadde i 1894 var en modell kalt Benz
Landauer, basert på firehjulingene Victoria og Vis-à-Vis.

Så da selskapet Netphener Omnibus-Gesellschaft i desember
1894 bestilte en buss av Benz, så kastet de seg over Landauer-modellen.

Denne var utstyrt med en 1-sylindret motor på 2.9-liter som kunne skryte av formidable 5 hestekrefter, og den aller første bussen med integrert forbrenningsmotor fikk åtte seter. Til sammenligning kan de største bybussene i dag by på nærmere 200 sitteplasser.

Benz ryddet også plass til bagasje på taket, og plass til tre
reservedekk ‒ to for bak og ett forhjul.

Og ja, vi må ikke glemme signalklokka.

Bussen ble levert Netphener Omnibus-Gesellschaft 12. mars 1895,
og tatt i bruk 18. mars ‒ altså for ganske nøyaktig 125 år siden.

Busselskapet var så fornøyd at de et par uker senere bestilt nok en buss, som ble levert tre måneder senere.

Men eventyret varte ikke så veldig lenge, for det ble en strabasiøs
vinter 1895/96, noe som gjorde sitt til at busslinjene ble stanset på grunn av
glatte veier og ukjørbare forhold.

Uansett tok det offentlige transporten et stort steg 12.
mars, da hestetransporten og de dampdrevne vognene fikk nådestøtet.

Litt som bybussene med forbrenningsmotor nå er i ferd med å
få.

I framtiden blir bussene utslippsfrie, og siden 2018 har Mercedes-Benz
også tilbydd den elektriske eCtitaro. Fra 2022 kommer Benz-merket også med en
buss som kombinerer batteridrift med hydrogen, og hybriden vil forlenge
rekkevidden for nullutslippsbussene betraktelig.

Men disse kan ikke skryte på seg å være først, men det kan bussen som i 1895 også ble brukt som en shuttle-buss til hotellet.

Nemlig denne:

Les også:

Les mer om:

Nyheter