Vil bane vei for hydrogen


Michelin er kanskje best kjent for sine restaurantstjerner og dekkproduksjon, men de driver også på med mye annet. Sammen med en annen gigant skal de nå bane vei for hydrogenbiler.

I 2016 skjedde det noe historisk under Le Mans-løpet. I pausen under kvalifisering dukket det nemlig opp en hvit og blå bil med vanndråper i designet.

Bilen ble rattet av tidligere formel 1-fører Olivier Panis, og som første hydrogenbil fullførte Green GT H2 en runde på den 13,6 kilometer lange banen.

Sportsbilen med det passende navnet H2 var laget av selskapet Green GT, som hadde fått hjelp av Symbio til å lage drivverk-løsningen som sendte den rundt banen.

Og der kommer Michelin inn.

Dekkprodusenten kjøpte seg nemlig inn i hydrogenselskapet Symbio i 2014, før de tidligere i år sikret seg full kontroll av selskapet.

Michelin mener at hydrogen haker av alle boksene for bærekraftig mobilitet, og på samme tid også møter de framtidige kravene.

Og de er villig til å satse hardt.

For nå utvides satsingen ved å invitere en annen gigantisk aktør i bilindustrien med på laget, selskapet Faurecia.

Dette franske selskapet utvikler blant annet framtidige cockpit-løsninger for bilprodusentene, og er intet mindre enn verdens største produsent på dette området. De leverer løsninger til en rekke store produsenter, inkludert giganter som Volkswagen-gruppen, Toyota, Ford, GM og PSA.

Men Faurecia har også flere jern i ilden, nemlig nullutslippsløsninger.

Her har de gardert seg, og utvikler drivverkløsninger til både elbiler og hydrogenbiler.

Og nå er de partnere med Michelin.

Faurecia overtar nå 50 prosent av aksjene i Symbio, og blir en like stor eier som Michelin i hydrogenselskapet.

Det franske fellesforetaket setter seg nå et spenstig mål; å bygge et unikt økosystem for hydrogensystemet.

For å få dette til smelter de sammen all eksisterende teknologi fra begge gruppene, og skal utvikle hydrogensystemer som passer inn i alt fra lette kjøretøy til tunge kjøretøy. De vil altså legge grunnlaget for hydrogenbiler på alle tenkelige bruksområder.

Både Michelin og Faurecia samarbeider allerede med en rekke andre aktører på dette feltet, og blant annet utvikler Faurecia høytrykks hydrogentanker sammen med Stelia Aerospace Composites.

Dette er en løsning som vil gå rett inn i selskapet Symbio, noe alt annet de to selskapene utvikler av hydrogenløsninger sammen med eksterne partnere også skal gjøre.

Symbio skal altså samle alt av tilgjengelige løsninger, og dermed kan vi i framtiden se enda flere hydrogenbiler enn kun den blåhvite racerbilen med Symbio-teknologi.

De har altså satt seg hårete mål, noe som også understrekes av uttalelsen til Faurecia-sjef Patrick Koller.

‒ Jeg er veldig fornøyd med denne strategiske overenskomsten med Michelin, og målet er å bli verdensledende innen hydrogen-mobilitet.

Altså intet mindre enn verdensledende.

Så hvor store er egentlig Michelin og Faurecia, og kan de virkelig få dette til?

Ja, muligens, for vi snakker om to virkelige giganter innen bilindustrien.

Michelin har intet mindre enn 70 fabrikker i 17 land, og totalt 117.000 ansatte på lønningslisten.

Faurecia på sin side har rundt 300 lokaler med 35 teknologiske utviklingssentre, og er på plass i 37 land. Antall ansatte der? Jo, 115.000.

Statoil, unnskyld Equinor, har til sammenligning 20.000 ansatte, mens 35.000 hever lønn hos Telenor.

Så det er all grunn til å ta Symbio med to giganter i ryggen på alvor.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Hyundai med enorm hydrogen-satsing

Med den nye hydrogenbilen Hyundai Nexo som flaggskip skal den sørkoreanske produsenten satse hardt på hydrogen i framtiden. (Foto: Hyundai)

Les mer om:

Nyheter