- Annonse -
HjemNyheterVil bane vei for hydrogen

Vil bane vei for hydrogen

Michelin er kanskje best kjent for sine restaurantstjerner og dekkproduksjon, men de driver også på med mye annet. Sammen med en annen gigant skal de nå bane vei for hydrogenbiler.

I 2016 skjedde det noe historisk under Le Mans-løpet. I pausen under kvalifisering dukket det nemlig opp en hvit og blå bil med vanndråper i designet.

- Annonse -

Bilen ble rattet av tidligere formel 1-fører Olivier Panis, og som første hydrogenbil fullførte Green GT H2 en runde på den 13,6 kilometer lange banen.

Sportsbilen med det passende navnet H2 var laget av selskapet Green GT, som hadde fått hjelp av Symbio til å lage drivverk-løsningen som sendte den rundt banen.

Og der kommer Michelin inn.

Dekkprodusenten kjøpte seg nemlig inn i hydrogenselskapet Symbio i 2014, før de tidligere i år sikret seg full kontroll av selskapet.

- Annonse -

Michelin mener at hydrogen haker av alle boksene for bærekraftig mobilitet, og på samme tid også møter de framtidige kravene.

Og de er villig til å satse hardt.

For nå utvides satsingen ved å invitere en annen gigantisk aktør i bilindustrien med på laget, selskapet Faurecia.

Dette franske selskapet utvikler blant annet framtidige cockpit-løsninger for bilprodusentene, og er intet mindre enn verdens største produsent på dette området. De leverer løsninger til en rekke store produsenter, inkludert giganter som Volkswagen-gruppen, Toyota, Ford, GM og PSA.

- Annonse -

Men Faurecia har også flere jern i ilden, nemlig nullutslippsløsninger.

Her har de gardert seg, og utvikler drivverkløsninger til både elbiler og hydrogenbiler.

Og nå er de partnere med Michelin.

Faurecia overtar nå 50 prosent av aksjene i Symbio, og blir en like stor eier som Michelin i hydrogenselskapet.

Det franske fellesforetaket setter seg nå et spenstig mål; å bygge et unikt økosystem for hydrogensystemet.

For å få dette til smelter de sammen all eksisterende teknologi fra begge gruppene, og skal utvikle hydrogensystemer som passer inn i alt fra lette kjøretøy til tunge kjøretøy. De vil altså legge grunnlaget for hydrogenbiler på alle tenkelige bruksområder.

Både Michelin og Faurecia samarbeider allerede med en rekke andre aktører på dette feltet, og blant annet utvikler Faurecia høytrykks hydrogentanker sammen med Stelia Aerospace Composites.

Dette er en løsning som vil gå rett inn i selskapet Symbio, noe alt annet de to selskapene utvikler av hydrogenløsninger sammen med eksterne partnere også skal gjøre.

Symbio skal altså samle alt av tilgjengelige løsninger, og dermed kan vi i framtiden se enda flere hydrogenbiler enn kun den blåhvite racerbilen med Symbio-teknologi.

De har altså satt seg hårete mål, noe som også understrekes av uttalelsen til Faurecia-sjef Patrick Koller.

‒ Jeg er veldig fornøyd med denne strategiske overenskomsten med Michelin, og målet er å bli verdensledende innen hydrogen-mobilitet.

Altså intet mindre enn verdensledende.

Så hvor store er egentlig Michelin og Faurecia, og kan de virkelig få dette til?

Ja, muligens, for vi snakker om to virkelige giganter innen bilindustrien.

Michelin har intet mindre enn 70 fabrikker i 17 land, og totalt 117.000 ansatte på lønningslisten.

Faurecia på sin side har rundt 300 lokaler med 35 teknologiske utviklingssentre, og er på plass i 37 land. Antall ansatte der? Jo, 115.000.

Statoil, unnskyld Equinor, har til sammenligning 20.000 ansatte, mens 35.000 hever lønn hos Telenor.

Så det er all grunn til å ta Symbio med to giganter i ryggen på alvor.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Hyundai med enorm hydrogen-satsing

Med den nye hydrogenbilen Hyundai Nexo som flaggskip skal den sørkoreanske produsenten satse hardt på hydrogen i framtiden. (Foto: Hyundai)
- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her