Hjem / Nyheter / Her krasjer de for første gang en hydrogenbil
Hydrogenbilen Hyundai Nexo har nå blitt krasjtestet. (Foto: Euro NCAP)
Hydrogenbilen Hyundai Nexo har nå blitt krasjtestet. (Foto: Euro NCAP)

Her krasjer de for første gang en hydrogenbil

Euro NCAP har nå kollisjonstestet den første hydrogenbilen, og Hyundai Nexo sviktet ikke. Sammen med Lexus ES, Mazda 6 og Mercedes A-klasse ble det 5 stjerner. Men det var verre med en kassevogn.

I vår skjedde det noe historisk på testlaboratoriet til Euro NCAP. De hadde nemlig fått inn Nissan Leaf, og elbilen ble dermed den første som ble kvernet igjennom nye og tøffe tester i regi av Euro NCAP. Den populære Leaf sviktet ikke, og hentet hjem 5 stjerner tross strengere krav.

Annonse

Nå har Euro NCAP gjennomført nok en milepæl.

Hyundai Nexo er den aller ferskeste hydrogenbilen på markedet, og er en imponerende sak med en djevelsk rekkevidde på 666 kilometer og en drøss med utstyr.

Men er den sikker?

Ja, absolutt.

Annonse

Euro NCAP deler testene opp i fire kategorier, og Nexo imponerte stort i tre av dem. I «voksen passasjer» scoret den hele 94 prosent, i «barne-beskyttelse» nådde den 87 prosent og i «sikkerhetsassistenter» ble det 80 prosent. Ikke full score altså, noe ingen er i nærheten av, men uansett mer enn godkjent.

I «utsatte medtrafikanter» som tar høyde for nødbremsesystemer og teknologi som oppdager gående og syklende nådde Nexo 67 prosent, men det holdt mer enn nok til å hanke inn 5 stjerner.

Det ble altså full score på den første hydrogenbilen som er testet av Euro NCAP.

Her herper de bilen på alle mulige måter:

Organisasjonen testet også en hybrid sammen med Nexo, nemlig Lexus ES.

Premium-merket til Toyota har erstatteren til GS på gang, og versjonen ES 300h kommer blant annet med fjerde generasjon av det selvladende hybridsystemet.

ES er rett og slett er meget sikker bil, både for de bak rattet, de i bilen og de rundt bilen. Sjekk denne scoren:

«Voksen passasjer» 91 prosent, «barne-beskyttelse» 87 prosent, «utsatte medtrafikanter» 90 prosent og «sikkerhetsassistenter» 77 prosent.

Meget habilt, og begge de framtidsrettede bilene har dermed satt lista for resten av røkla.

‒ Både brenselcelle Nexo og hybrid ES viser vei for framtidige drivverk, og Euro NCAP vil jobbe videre med å sikre at sikkerhet sammen med effektivitet fortsatt er helt på toppen av agendaen til bilprodusentene, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

Å ja, du lyst til å se ES bli kvernet?

Ytterligere to personbiler har blitt testet av Euro NCAP denne gang ‒ Mazda 6 og Mercedes A-klasse.

Den nye Mazda 6 har fått en rekke forbedringer, slik som økt stivhet i det støtabsorberende karosseriet, forbedret fotgjengerbeskyttelse og et større utvalg i-ActivSense aktive sikkerhetssystemer som standard.

Det ga utslag på scoren, som var spesielt bra i beskyttelse av de på innsiden av bilen.

«Voksen passasjer» 95 prosent, «barne-beskyttelse» 91 prosent, «utsatte medtrafikanter» 66 prosent og «sikkerhetsassistenter» 73 prosent.

Totalt ga dette fortjente 5 stjerner.

Her er krasjtesten til Mazda 6:

Mercedes har kommet med en helt ny A-klasse, og den tetter gapet mot den luksuriøse og meget trafikksikre S-klasse ytterligere. Ny teknologi og mye utstyr er stikkordene, så hvordan slår dette ut på kollisjonstesten?

Vi må huske at generelt sliter små biler mer i slike tester enn de litt større og robuste modellene, men det har visst ikke nye A-klasse fått med seg.

For dette er virkelig en sikker bil ‒ helt der oppe i toppen av hva som finnes på markedet.

«Voksen passasjer» 96 prosent (applaus), «barne-beskyttelse» 91 prosent (applaus), «utsatte medtrafikanter» 92 prosent (stående applaus) og «sikkerhetsassistenter» 75 prosent (dempet og avmålt applaus).

Meget imponerende, og 5 velfortjente stjerner i boka til Mercedes.

Her tester Euro NCAP småbil-modellen:

Men det var også en bil som sviktet litt og måtte nøye seg med 4 stjerner. Eller mer riktig; tre biler som tilnærmet er den samme.

PSA-gruppen eier både Peugeot, Citroën og Opel, og de tre har satt sammen hver sin nye kassebil som er bygd på samme plattform kalt EMP2.

Disse har altså forskjellige merker og navn, men er i utgangspunktet den samme bilen. Euro NCAP testet både Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og Opel Combo, og slik ble resultatet.

«Voksen passasjer» 91 prosent, «barne-beskyttelse» 81 prosent, «utsatte medtrafikanter» 58 prosent og «sikkerhetsassistenter» 68 prosent.

Det holdt altså ikke helt til 5 stjerner, så de tre modellene må nøye seg med 4 stjerner denne gang.

Her krasjer de en Peugeot Rifter:

Alt i alt er mannen med det perfekte navnet van Ratingen fornøyd med utviklingen.

‒ Dette er et sett med solide testresultater, og vi er glade for at bilene fortsetter å gjøre det bra i AEB-testene (nødbrems), inkludert fotgjengere og syklister. Det er veldig oppmuntrende å se at produsentene har tatt utfordringen fra Euro NCAP om å beskytte det utsatte myke trafikantene, sier han.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *