Annonse
Hjem Elbiler Hyundai med enorm hydrogen-satsing

Hyundai med enorm hydrogen-satsing

Sørkoreanske Hyundai er en av få bilprodusenter som også satser på hydrogen, men de akter ikke å gi opp. Tvert om.

I sommer uttalte Toyota, en annen av de få med hydrogenbiler, at de vil gå fra nisjeproduksjon til masseproduksjon av brenselcellebiler, og ser for seg en tidobling rundt salget av hydrogenmodellen Mirai.

Bilgiganten lover også billigere hydrogenbiler i framtiden med nye produksjonsteknikker som demper bruken av dyre materialer som for eksempel platina. I dag koster både Toyota Mirai og Hyundai Nexo rett under 600.000 kroner.

Hyundai følger nå opp, og selv om de satser på elbiler som Kona electric og Ioniq electric har de en forkjærlighet for hydrogenbiler.

Hyundai Nexo er en imponerende hydrogenbil med en rekkevidde på 666 km. (Foto: Hyuundai)
Hyundai Nexo er en imponerende hydrogenbil med en rekkevidde på 666 km. (Foto: Hyundai)

Saken fortsetter under Annonsen

De sto bak verdens første serieprodusert hydrogenbil med ix35, forløperen til dagens Nexo som kom allerede i 2013. Den hydroelektriske bilen fra 2013 har faktisk en rekkevidde på nærmere 600 kilometer, noe de fleste elbilene selv i dag sliter med å matche. Og tanken tar kun 3 små minutter å fylle.

Hydrogenbiler har forkortelsen FCEV, som står for fuel cell electric vehicle, og tirsdag lanserte Hyundai planen kalt «FCEV Vision 2030». Altså hydrogenkjøretøy-visjonen fram mot 2030. Og det er ikke småtterier den inneholder.

Planen er nemlig å legge til rette for at også andre kaster seg på hydrogen-bølgen, og de åpner opp for å levere hydroelektriske drivverk til konkurrenter. Søskenmerket Kia er en naturlig partner i så måte, og det er allerede bekreftet at Audi skal samarbeide med Hyundai på dette feltet.

Totalt er målet å produsere intet mindre enn 700.000 hydrogenelektriske systemer hvert år innen 2030, hvorav 500.000 av disse er tiltenkt hydrogenelektriske biler.

For de tenker lenger enn kun hydrogenbiler, akkurat som vi ser med batterisystemer. Hyundai satser på å tilby hydrogensystemer til eksempelvis store droner, skip, gaffeltrucker, generatorer og transportflåter, og akter å bli en av lokomotivene innen brenselcelleteknologi.

‒ Hyundai Motor Group er den globale pioneren innen kommersiell produksjon av hydrogenelektriske biler, og tar et stort steg framover i vårt bidrag til utviklingen av nullutslippssamfunnet, sier Hyundais konserndirektør Euisun Chung.

‒ Vi vil utvikle vår rolle forbi bilindustrien, og spille en sentral rolle i det globale samfunnets vei mot et utslippsfritt samfunn. Vårt arbeid med å gjøre hydrogen til en økonomisk bærekraftig energikilde vil bidra til dette. Vi har full tro på at hydrogenelektrisk kraft vil endre transportsektoren og bli en ledende økonomisk suksess globalt.

Konserndirektør Euisun Chung i Hyundai Motor Group. (Foto: Hyundai)
Konserndirektør Euisun Chung i Hyundai Motor Group. (Foto: Hyundai)

De setter også konkrete tall på hva de ser for seg innen bilindustrien.

Inn mot 2030 forventer de en global etterspørsel av FCEV på hele 2 millioner enheter i året, og klargjør seg allerede for revolusjonen de tror kommer.

Arbeidet med å bygge Hyundais andre brenselcellefabrikk i Chungju i Sør-Korea har akkurat startet, og denne skal bidra til at de kan øke produksjonen fra 3.000 hydrogenelektriske systemer i år til 40.000 systemer i 2022.

Hyundai utvikler også en hydroelektrisk lastebil, som i første omgang er myntet på det sveitsiske markedet.

Det sørkoreanske merket kom nylig med Nexo, en imponerende hydrogenbil med en djevelsk rekkevidde på 666 kilometer og et lass med førerassistenter.

‒ Dagens nyheter fra Sør-Korea bekrefter at Nexo bare er begynnelsen på et nytt kapittel. Hyundai er en svært ambisiøs aktør globalt, og at det satses bredt på hydrogenelektrisk teknologi sender klare signaler om at vi er en ledende produsent av innovative løsninger og miljøbiler. Teknologiutviklingen er enorm, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

Hyundai og Toyota er ikke helt alene om å satse på hydrogenbiler. Honda Clarity og Mercedes GLC F-Cell er to andre biler som allerede er på markedet, men disse er ikke tilgjengelig i Norge.

I tillegg kommer både Audi, BMW og Kia med nye hydrogenmodeller, og selv svenske Volvo har sagt at de vurdere hydrogenbiler en gang i framtiden.

Utfordringen for hydrogenbiler er at de trenger hydrogenstasjoner, men et slikt nettverk er nedprioritert ettersom det for tiden fokuseres på infrastrukturen rundt hurtigladestasjoner for elbiler. Men det blir sakte med sikkert bedre også på dette området.

Enova har nylig gitt 24 millioner kroner i støtte til Uno-X Hydrogen som skal bygge to H2-stasjoner i Trondheims-området, en i Fredrikstad og en flyttbar stasjon i Akershus som skal sikre forsyningen av hydrogen til det etableres nok hydrogenstasjoner i fylket. Deretter planlegger Uno-X Hydrogen å bruke stasjonen som en korridorstasjon for å knytte sammen Vestlandet og Østlandet.

Uno-X har nylig åpnet en ny hydrogenstasjon på Hvam. (Foto: Uno-X)
Uno-X har nylig åpnet en ny hydrogenstasjon på Hvam. (Foto: Uno-X)

Uno-X Hydrogen åpnet i forrige måned en ny hydrogenstasjon på Hvam i Skedsmo, og driver også stasjonene i Åsane i Bergen og Sandvika i Bærum. Alle de tre stasjonene har fått investeringsstøtte fra Enova, og totalt planlegger selskapet minst 20 nye stasjoner i årene som kommer.

En annen stor aktør, Hyop, måtte i august stenge sine fire hydrogenstasjoner på grunn lav lønnsomhet. Det var rett og slett ikke nok kunder til å få disse lønnsomme.

Fra august og ut november ble det kun solgt 16 hydrogenbiler i Norge, så det er fortsatt en veldig marginal interesse for slike biler her hjemme.

Men det salget kan altså ta seg opp i framtiden. Iallfall om det går som Hyundai tror.

Følg bil24 på Facebook

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker