Det er all grunn til å ta Renault seriøst når det kommer til
å elektrifisere biler. Ikke bare har de elbilen Zoe i sitt sortiment, men de
var også med på de fire første sesongene av den relativt ferske formel E-serien.
å få batteristrømmen til å vare løpet ut, for går bilen tom for strøm kommer
man seg rett og slett ikke til mål. Og første regel er som kjent å fullføre. Renault har altså i mange år forsket på hvordan man skal ta
vare på energien, og hvordan man skal gjenvinne den best mulig. En ting er elbiler med større batteripakker, men dette er
kanskje til og med enda viktigere i hybrider med svært begrenset batterikapasitet. Det franske merket har gjennom årene registrert 150 nye
patenter rundt den ladbare hybridteknologien, og Renault kaller sitt system for
E-Tech Plug-in. Det systemet har de nå puttet inn i en veldig viktig modell,
nemlig crossoveren Captur. Dette er det litt mer høyreiste Renault-valget i det kompakte markedet, og etter Clio (Europas nest mest solgte bil etter Volkswagen Golf) er Captur den viktigste modellen til Renault. Totalt er det solgt mer enn 1,2 millioner Captur etter at den kom i 2013, og i fjor rullet det 275.000 nye Captur på veiene rundt om i verden.
mot 135 km/t skal den klare 45 kilometer. Den kommer med to elmotorer, og starter
alltid i elektrisk modus. Systemet er det samme som kommer i den nye Clio
E-Tech. Men hybrid er bare ett av flere drivlinjealternativer, og
den kommer også med rene diesel- og bensinmotorer. Det er foreløpig ikke bestemt
hvilke alternativer som kommer til Norge, men den ladbare hybriden er nok
selvskreven. De tre bensinmotorene er på henholdsvis 100, 130 og 155 hk,
mens dieselmotorene er på 95 og 115 hk. Nye Captur er altså den høyreiste søsteren til Clio, og
arver både design og teknologi fra den kompakte Europa-favoritten.
introdusert for første gang i 2014, og har 85 prosent nye deler og er både
stivere og lettere enn den nåværende generasjonen. Den har også vokst i lengden med 11 centimeter og måler nå
4,23 meter, mens akselavstanden er drøyd ut med 2 centimeter til 2,63 meter.
Bagasjerommet har også est ut, og lyder nå på romslige 536 liter. Renault har selvsagt videreført de nye og mer moderne linjene
introdusert med nye Clio, og den ser rett og slett litt skarpere og friskere ut. Og i kjent fransk ånd er det mulig å få denne i et abnormt
mange forskjellige drakter, og det er mulig å kombinere karosserifarge,
takfargen og felger på hele 90 forskjellige måter! Lykke til med det! Nye Captur får altså i likhet med nye Clio en helt ny
innside med en smart cockpit, støtte for smarttelefoner og generelt mer teknologi
samt en rekke nye førerassistenter via ADAS-systemet. Dette systemet hjelper
til med kjøringen, har nye automatiserte sikkerhetssystemer og hjelper også til
med parkeringen. Her er flere bilder av den nye Renault Captur: Les også:
- Tesla sier en enkel batterimodul forårsaket bilbrann
- 10 trafikkdrepte i juni
- Her er forløperen til Countach