Annonse
Hjem Nyheter 10 trafikkdrepte i juni

10 trafikkdrepte i juni

Over en tredjedel av alle dødsulykken i trafikken skjer vanligvis i de tre sommermånedene, og i juni omkom fem bilførere og fem MC-førere.

Dødstallene i den norske trafikken holder seg relativt stabilt, og de siste årene har det omkommet i underkant av 50 personer under den første halvdelen av året.

Men utviklingen i 2019 har vist en økning i antall trafikkdrepte de fem første månedene, men i juni har det heldigvis normalisert seg noe.

10 omkomne er to færre enn samme måned i fjor, og det samme antallet som i juni 2017.

Totalt i 2019 har 50 mennesker mistet livet i den norske trafikken, mot 45 i de to foregående årene.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Selv om det varierer litt fra måned til måned og litt fra år til år, er tendensen klar. Norske trafikanter er som regel flinke og ansvarlige i trafikken. De er helt i verdenstoppen. Risikoen for å bli innblandet i ulykke på norske veier er lavest i verden, påpeker Guro Ranes i Statens vegvesen.

Av de 10 som mistet livet i den første sommermåneden var de fem bilførere og fem MC-førere. Det bekymrer Trygg Trafikk.

Andelen antall omkomne og hardt skadde på MC har økt i forhold til andre grupper siden 2010, og ulykkesanalyser gjennomført av Statens Vegvesen viser at tre av fire utforkjøringsulykker skjer i sving.

Så langt i år har 10 MC-førere mistet livet, dobbelt så mange som i fjor.

‒ Dersom vi skal få ned ulykkestallene for MC må det gjennomføres flere tiltak. Farten må ned og kunnskapen om hvor ulykkene skjer må opp. De fleste ulykker skyldes menneskelige feil i trafikken, dette ser vi tydelig i MC-ulykkene hvor høy fart inn i sving dessverre fører til utforkjøringer med dødelig utfall, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Av de 50 som døde i norsk trafikk det første halvåret var det 39 menn og 11 kvinner, og møteulykker og utforkjøringer dominerer med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene.

26 av de som mistet livet satt i personbil, seks var fotgjengere, tre befant seg på sykkel og to i varebil.

Akershus topper den mørke statistikken med sju trafikkdrepte, mens det i Nordland og Møre og Romsdal har omkommet seks personer.

Det eneste fylket uten dødsulykker i trafikken så langt i år er Sogn og Fjordane.

Vi er nå inne i den andre av tre sommermåneder, og det er fortsatt økt risiko.

‒ Kombinasjonen av økt fart og mye trafikk på veiene gir en større risiko for alvorlige ulykker om sommeren. Mange kjører ofte lengre distanser og kanskje på veier der de ikke er så godt kjent, sier Ranes i Statens vegvesen.

Trygg Trafikk sier at snittet de fem siste årene viser at antall trafikkulykker med hardt skadde eller drepte har økt med nærmere 50 prosent i sommermånedene sammenlignet med resten av året.

‒ Det er først og fremst farten som tar liv i trafikken. Og trette og ukonsentrerte sjåfører skaper mange farlige situasjoner. Det er bedre å holde farten nede og legge inn noen ekstra pauser hvis du sliter med å holde oppmerksomheten på trafikken, sier Johansen.

Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) er nå ute på de norske veiene for å informere om farene knyttet til sommertrafikken, og har i den forbindelse tilbake 2.500 kilometer på norske veier.

De er opptatt av å få ned de store antallet møteulykker.

– I fjor sommer var det 1.380 møteulykker med personbiler der motparten var person- eller lastebiler. Totalt i 2018 var det 7.691 møteulykker, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

Han oppfordrer sommertrafikantene til å dempe farten, og holde seg unna mobilen når man kjører.

Selv om visjonen om null trafikkdrepte virker langt unna, er Norge fortsatt det aller sikreste trafikklandet i Europa. I 2018 døde 108 mennesker i trafikken, og som det eneste landet noensinne er Norge nede i 20 omkomne per 1 million innbyggere.

EU-snittet er på 49, mens Bulgaria er det minst trafikksikre med hele 96 omkomne per 1 million.

‒ Norske trafikanter er flinke og ansvarlige i trafikken. Dette er selvsagt gledelig og inspirerende. Resultatene er ingen selvfølge, men skyldes et målrettet og systematisk arbeid over tid fra Vegvesenet og andre aktører. Dette er ingen hvilepute for oss. Vi har tøffe mål satt av Stortinget, og vi vil hele tiden jage på. En drept eller skadd i trafikken er én for mange, sier Ranes.

Vegvesenets sommerråd:

  • Kjør etter forholdene og ikke over fartsgrensa. Litt fortere er mye farligere
  • Del veien – ta hensyn til alle som bruker veien
  • Husk bilbelte!
  • Pakk bilen riktig for sommerferien. Ingen løse gjenstander og tunge ting nederst
  • Planlegg reisen godt, ikke stress
  • Hold deg edru
  • Sjekk og bilen slik at den er i god teknisk stand

Og som Trygg Trafikk understreker:

Det viktigste er ikke å komme først fram, men å komme trygt fram.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker