Sammen med Soul er Niro den aller mest populære Kia-modellen her i Norge, og totalt står de to modellene for rundt tre fjerdedeler av salget. Og det til tross for at de elektriske versjonene mangler en vesentlig ting ‒ tilhengerfeste.
Men i sommer kom meldingen om at e-Soul med batteripakken på 64 kWh er klar med et tilhengerfeste godkjent for 300 kilo, og nå følger SUV-modellen e-Niro etter.
-->
‒ Det er gledelig at e-Niro nå godkjennes med tilhengerfeste på lik linje med vår andre elbil, e-Soul, sier Irene Solstad, administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen.
‒ e-Niro har bra bagasjerom, godkjent taklast på 100 kg, samt rekkevidde på inntil 455 km. Mulighet for tilhengerfeste vil gjøre den enda mer aktuell for det norske markedet, legger hun til.
Dette er en av de nye elbilene som oppleve til dels store ventelister tilbake i 2018, og for e-Niros del overskred etterspørselen den faktiske produksjonen så mye at først i juni i år hadde de nådd enden på ventelisten.
Det betyr at det nå er mye mer balanse mellom hvor mange som vil kjøpe bilen og hvor mange Kia klarer å lage, og den lange ventetiden er et tilbakelagt kapitel.
‒ Vi har god tilgang på biler, og kan levere bil i løpet av en til fire måneder. 2021-modellene som får mulighet for tilhengerfeste vil være tilgjengelig i Norge mot slutten av året, sier Solstad.
Bilen blir nå litt mer aktuell for enda flere med introduksjonen av hengerfeste, selv om det kun handler om hengerfeste som er godkjent for hengervekt opptil 300 kilo.
At Kia har truffet ganske så blink med e-Niro viste elbilforeningens undersøkelse kalt «Elbilisten 2020». Her spurte de blant annet om hvor fornøyd elbilistene var med bilene sine, og man skulle kanskje tro at Tesla med sine trofaste kunder var den klare vinneren.
Men e-Niro snøt det amerikanske merket for topplassen, og trøsten for Tesla er at Model 3 og Model S fulgte på de to neste plassene. Hele 84,3 svarte at de var «veldig fornøyd» med sin e-Niro, mens 82 prosent svarte det samme for Model 3.
2021-versjonen av Kia e-Niro kommer også med en innebygget 3-faset innebygd lader med 11 kW, og er utstyrt med en batteripakke på 64 kWh som lar den rulle 455 kilometer før ladekabelen må fiskes fram.
Det sørkoreanske merket er i gang med en ny plan som skal akselerere skiftet fra forbrenningsmotor til helelektriske drivverk, og den første crossoveren på en helt ny plattform kommer allerede til neste år. Totalt er planen at Kia skal lansere 11 elbiler innen 2025, fordelt over de fleste populære segmentene.
Den første får over 500 kilometer med rekkevidde og lynlading på 20 minutter, og Kia har forhåpentligvis lært av det som skjedde i 2018 og har klar nok biler til å mette etterspørselen.
Og som vi skjønner av e-Soul og e-Niro tar også Kia høyde for hva norske forbrukere etterspør, så kanskje kommer den med hengerfeste allerede fra start av?
Les også: