Lei av de litt kjedelige og normale elektriske SUV-modellene på markedet? Hils på Hongqi E-HS9, en svær el-SUV som garantert vekker oppsikt. Og den er langt fra så dyr som den ser ut som.
I forrige uke skjedde det store ting i Kina. En av de ledende kinesiske bilprodusentene, FAW-gruppen, gjorde seg nemlig klar til å lansere en ny elbil som de har usedvanlig store forventinger til.
Denne modellen skal nemlig brøyte vei for en veldig ambisiøs plan om å «gå inn i 1. klasse blant globale bilprodusenter innen 2030», som Xu Liuping, styreleder i FAW, uttrykte det.
-->
For å vise deres egne hvor kapabel den nye elbilen virkelig er, gjorde de seg klar til et stort stunt.
Bilen, Hongqi E-HS9, er nemlig en ganske så uvanlig elbil som også er i stand til å utføre uvanlige PR-oppdrag.
En flåte på ni biler sto 15. november klar i Changchun, en by nordøst i Kina, og målet var Haikou sør i det gedigne landet. Der skulle den lanseres 4. desember.
Dette er noe bilmerket også har gjort tidligere, og ruten som går gjennom kjente byer som Beijing, Nanjing og Shanghai er rett og slett kjent som «Hongqi-reisen».
I tillegg til en aldri så liten signingsferd rundt i Kina fungerer den lange turen som en skikkelig stresstest, og selv om den 5,21 meter lange SUV-modellen helt sikkert ikke er veldig slitsom å kjøre snakker vi tross alt om enorme distanser.
Totalt tilsvarer turen nemlig som å kjøre Norge på langs tre ganger, og strekningen måler smått utrolige 6.170 kilometer.
Bilene rakk fram, og kunne delta på sin egen lanseringsfest til glede for Liuping og de andre sjefene i FAW.
Hongqi og FAW har altså ambisjoner langt utenfor de kinesiske grensene, og siden dette er en elbil blinker Norge seg raskt ut som en destinasjon.
Men gamlelandet er viktigere enn som så, for det aller første landet utenfor hjemlandet Kina som får E-HS9 blir faktisk Norge.
Her hjemme er HBI Norge, et selskap i Motor Gruppen, importør, og har gjort sitt til at elbilen får sin internasjonale og globale debut i lille Norge.
‒ Med Hongqi E-HS9 får nordmenn en totalpakke som er meget attraktiv, sier Knut Aas, administrerende direktør i HBI Norge.
‒ Det er mye bil for pengene, og en bil naboene vil snu seg etter. Ikke minst kommer det nå endelig en 7-seters elbil som vil være innenfor budsjettet til mange nybilkjøpere, legger han til.
Som du kan se av bildene er dette en stor SUV i «Rolls-Royce»-klassen, og om størrelsen teller blir Hongqi E-HS9 en viktig elbil. Den er altså 5,21 meter lang, omtrent på lengde med Mercedes GLS, og byr også på en enorm akselavstand. Denne er nemlig på 3,11 meter, og vi skjønner hvor stor kupeen må være når vi vet at en Fiat 500 totalt måler 3,57 meter fra fanger til fanger.
Som Aas sier kommer denne med sju seter, men det er også mulig å konfigurere den med seks sitteplasser. Uansett er bilen så romslige at den bakerste seteraden enkelt kan huse voksne personer.
Som vi kan ane ut fra designet at bilen er inspirert av Rolls-Royce, og det gjelder også innsiden.
E-HS9 er blant annet utstyrt med et dobbelt lag akustisk glass som skal dempe lydoverføringen både inn og ut av bilen, noe som bør gjøre loungen til en stille og behagelig plass. Støynivået i 60 km/t er opplyst til å være lavere enn 56 desibel, altså mindre enn en vanlig samtale.
Designet har valnøttdekor og er kledd i skinn, og det er selvsagt muligheter for både massasje og ventilasjon. Mange er også opptatt av å finne den perfekte sittestillingen, og det bør være mulig i E-HS9 med sine 16 innstillingsmuligheter.
Dørene skal ikke bråke de heller, og byr på et såkalt «soft close» lukkingssystem, og på toppen åpner bokstavelig talt panoramasoltaket muligheten for å gjøre atmosfære både lys og luftig. Og selvsagt kommer den med store ruter i mørkt glass som beskytter både mot innsyn og sterkt sollys.
Noen reagerer sikkert på at den utvendig kan se ut som en Rolls-Royce, og det er ikke så rart. Hongqi har nemlig hanket inn den tidligere Rolls-Royce-designeren Giles Tylers som designsjef, og han har gått for en oppskrift som skal gjøre E-HS9 både kraftfull og majestetisk.
Hongqi E-HS9 kan også leveres med et tofarget karosseri, og designet inkluderer også skjulte dørhåndtak og låsesystemer som kan styres fra både fjernkontroll og apper.
Man trenger ikke å ha vunnet en Nobels-pris for å skjønne at elbilen har det meste av teknologi, og her finner man morgendagens løsninger som ansiktsgjenkjenning, Head-Up Display med AR-navigasjon, selvkjøring, automatisert parkeringssystem og intelligent sensorstyrt ratt.
Appen kan også styre dørlåser, temperatur, bilgjenfinning, autopark, ladekontroll og deling av virtuelle nøkler. Programvaren kan selvsagt oppdateres over mobilnettet, slik at bilen alltid er oppdatert.
Hongqi E-HS9 har 24 sensorer, avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer som overvåker hindringer, fotgjengere og fare for kollisjoner fra alle vinkler. Intelligente Matrix LED-lys overvåker møtende trafikk og sørger for gir svært god sikt ‒ uten å blende medtrafikanter.
Det miljømessig er også helt på toppnivå, og Hongqi E-HS9 er faktisk den første elbilen som har mottatt 5 stjerner i den kinesiske grønne C-ECAP-testen.
Så hva med ytelsene?
Vi nevnte det kanskje ikke, men den kommer selvsagt med et avansert firehjulstrekk. For- og bakakslingene er utstyrt med hver sin elmotor som samlet byr på 551 hk og et dreiemoment på 670 Nm (modellversjonene Premium og Exclusive).
Den digre SUV-modellen fyker fra 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder, mens toppfarten er satt til 200 km/t.
Bilen kan også fås med utstyrsnivået Comfort, og da med 436 hk.
Batteripakken for de to topputgavene er på 99 kWh, mens innstegsmodellen har et batteri på 85 kWh. Rekkevidden er estimert til 450 km for Premium og Exclusive, og 400 km for Comfort.
Bilen byr også på sju ulike kjøremoduser, inkludert et som er mulig å konfigurere selv.
Og ja, den kran trekke henger og fås med takstativ, og tillatt tilhengervekt er på 1.500 kilo og takstativet kan ta 75 kilo med last.
Så hva koster herligheten, og når kommer den?
Når vi vet at mange av dagens elbiler enkelt bikker 600.000 kroner, er det lett å frykte at denne passerer millionen ganske så fort. Men langt derifra.
For i motsetning til en Rolls-Royce der man nesten må være en direktør er E-HS9 innenfor rekkevidde for store deler av den norske befolkningen.
Sjekk dette:
Modellen ble som sagt lansert i Kina 4. desember, og bruker ikke altfor langt tid over til Norge heller.
HBI Norge satser på å åpne for ordinært til sommeren 2021, etterfulgt av de første utleveringene neste høst.
Og vi må advare både den norske importøren og norske bilkjøpere om at E-HS9 bare er startskuddet for en voldsom satsing fra Hongqi, som sier at de planlegger å rulle ut 28 nye modeller fram mot 2030 ‒ de aller fleste som smarte elbiler.
Hongqi-merket solgte rundt 100.000 biler i Kina i fjor, og har som mål å selge rundt 200.000 i år. Siste opptelling viste at de hadde solgt 153.000 biler i 2020.
Og til neste år gjør de også som den amerikanske presidenten under 2. verdenskrig som kjent sa: «Look to Norway».
PS: Hongqi betyr «rødt flagg», og bilene brukes ofte under de nasjonale markeringene i Kina som et symbol for viktigheten av den kinesisk bilindustri.
Les også: