Vi hyller verdens beste bildesigner

Ingen bildesignere det siste tiåret kommer i nærheten av det Ian Callum har gjort. Nå forlater han Jaguar, og vi benytter anledning til å vise fram noen av bilene han står bak. Dette må du se!


Det er noe som heter «smaken er som baken ‒ delt». Det
kommer selvsagt også til syne i bilverden, hvor meningene til tider kan være
svært så delte.

Så du tror kanskje vi at vi er svært så subjektive når vi
skriver verdens beste bildesigner om Ian Callum? Men nei, det er vi ikke, for det
er faktisk en offisiell tittel ‒ akkurat som Miss World og Mr. Universe kan
kalle seg verdens vakreste.

-->
Denne offisielle avstemningen heter World Car Awards, og har
kåret årets beste biler siden 2006.

Der kåres det også årets beste design, eller årets peneste bil om du vil. Og her er det kun en mester når det kommer til design.

Jaguar har vært frekk nok til å stikke av med tre av de sju
siste designprisene som er delt ut, deriblant den som nå kan kalle seg verdens
vakreste ‒ Jaguar I-Pace (som også er årets bil og årets grønne bil).

Bak designet til I-Pace, F-Pace og F-Type, tre av de sju siste
vinnerne, står Ian Callum, det skotske designgeniet.

64-åringen står bak så mange velkjente biler at man nesten blir svimmel, for maken til CV skulle man nesten ikke tro var mulig å ha. (Det kommer en oversikt over hovedmodellene litt lenger ned).

Callum begynte karrieren med å være med på å designe Ford RS2000 og Escort RS Cosworth, og gikk raskt til designselskapet Ghia som samarbeidet med Ford.

Deretter meldte han overgang til TWR, hvor han var delvis
ansvarlig for designet bak den vakre Aston Martin DB7. Og det skulle bli
starten på litt av et eventyr.

Deretter designet han Aston Martin Vanquish, DB7 Vantage og
hjalp klienter som Volvo, Mazda og Holden.

Det siste han gjorde der var å designe Nissan R390, så snakk
om å takke av med stil.

I 1999 døde Jaguars sjefdesigner Geoff Lawson, og ettersom
merket da var under Ford ble Callum raskt kontaktet.

For en kort periode designet han både for Jaguar og Aston
Martin, og han sto bak brorparten av designet til både DB9 og Vantage, to modeller
som danske Henrik Fisker har fått «æren» for.

Jaguar bygget deretter biler som Lawson hadde begynt på, og
etter noen konsepter sto Callum bak en ny generasjon S-Type og deler av X-Type
i 2004.

Så, i 2005, kom den første Jaguaren han sto helt og fullt
bak ‒ XK. Deretter ballet det bare på seg.

Sjekk selv lista med hovedbilene han står bak:

  • 1984: Ford RS200 Rally Car
  • 1989: Ford Ghia Via concept
  • 1989: Ford Escort Cosworth
  • 1993: Aston Martin DB7
  • 1996: Volvo C70
  • 1997: Ford Puma
  • 1997: Nissan R390 GT1 Le Mans
  • 1998: Aston Martin Vanquish
  • 2000: Aston Martin AM305
  • 2001: Aston Martin Project Vantage
  • 2001: Jaguar R Coupe Concept
  • 2003: Aston Martin DB9
  • 2003: Jaguar RD6 Concept
  • 2005: Jaguar XK
  • 2007: Jaguar XF/CXF/Sportbrake
  • 2009: Jaguar XJ
  • 2010: Jaguar C-X75 Concept
  • 2012: Jaguar F-Type Convertible
  • 2013: Jaguar F-Type (C-X16)
  • 2014: Jaguar XE
  • 2015: Jaguar F-Pace (C-X17)
  • 2017: Jaguar E-Pace
  • 2018: Jaguar I-Pace (I-Pace Concept)

Litt av en CV, eller?

Han har nå rundet 64 år, og føler at jobben hos Jaguar er fullført og forlater nå merket.

‒ Jeg har hatt en utrolig karriere på Jaguar, sier han selv.

‒ Et av mine største høydepunkter var å lage XF fordi det
representerte begynnelsen på en ny epoke som flyttet Jaguar fra tradisjonell til
moderne design ‒ det var et vesentlig vendepunkt i vår historie. Å designe F-Type
var en drøm for meg, og I-Pace var en mulighet til å skape noe enormt
innovativt som virkelig ville utfordre oppfatningen av Jaguar ‒ og suksessen er
et bevis på hvor langt merket har kommet.

‒ Jeg kom inn i denne rollen med et oppdrag om å ta
Jaguar-designet tilbake til hvor det fortjente å være. Det har gått 20 år, men
jeg tror jeg har oppnådd det jeg bestemte meg for å gjøre. Gitt styrke til både
produktene og designteamet, og jeg føler nå at det er riktig tid til å
fortsette, både personlig og faglig, og utforske andre designprosjekter.

Posisjonen erstattes nå av Julian Thomson, som har jobbet
sammen med Callum i 18 år.

‒ Han er en enorm talentfull designer, og absolutt den rette personen til å lede Jaguars design inn i det neste kapittelet, sier Callum.

Vi håper selvsagt at Thomson fortsetter linjen som Callum nå
har trukket opp, og om det skjer kan vi bare glede oss til kommende
Jaguar-modeller.

Vi lovte bilder av noen av bilene han har designet, så her
er noe av arven Callum har gitt bilverden:

Les også:

Les mer om:

Nyheter