Slik feirer Aston Martin 007-jubileum

I år er det 50 år siden «James Bond i hemmelig tjeneste» kom, og hva passer bedre enn å markere dette med en lekker spesialversjon av DBS Superleggera.


Aston Martin og James Bond går hånd-i-hånd, men slik har det ikke alltid vært.

For mannen som skrev bøkene om den hemmelige agenten, Ian Fleming,
plasserte nemlig den hemmelige agenten bak rattet i en Bentley Mark III.

Men da 007 tok steget ut på det store lerretet hadde
filmteamet tatt seg kunstriske friheter.

Bond kjørte av alle ting en Sunbeam Alpine Series II i den
aller første filmen, før han deretter rattet rundt en Bentley Mark IV i den
neste.

Men da spionen dukket opp i den tredje filmen, Goldfinger i
1964, var endelig Aston Martin på plass. Og med den elegante DB5 var Bond og
bilen en perfekt match, og «ekteskapet» var dermed en realitet.

Minus noen sidesprang har ekteskapet holdt stand, og en
Bond-film uten en Aston Martin er nå utenkelig.

I 1969 kom den sjette filmen om 007 kalt «On Her Majesty's Secret Service», som på norsk fikk tittelen «James Bond i hemmelig tjeneste». I den prøvde en velkjent skurk kalt Blofeld å holde verden fanget, og den britiske agenten fikk igjen oppdraget med å redde oss fra undergangen.

Og selvsagt var det en Aston Martin som ble han følgesvenn,
nærmere bestemt en DBS.

50 år senere hedrer produsenten den bilen med en spesialutgave
av superbilen DBS Superleggera.

− Aston Martin er synonymt med James Bond, og DBS’en fra «On
Her Majesty's Secret Service» har vært til stor inspirasjon for teamet som fikk
oppgaven med å lage denne helt spesielle utgaven, sier Aston-sjefen Andy
Palmer.

− Denne nye DBS Superleggera vil være en ekstremt fremtredende brute in a suit (tøffing i dress), designet til å fange essensen av den ikoniske DBS fra 1969-filmen − men med en 5,2-liters twinturbo V12-motor med 725 hestekrefter.

DBS Superleggera er den aller raskeste serieproduserte
modellen fra det britiske merket, og kom i 2018.

Motoren yter 725 hk ved 6.500 r/min, og har et dreiemoment på
utrolige 900 Nm mellom 1.800-5.000 r/min.

Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160
km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t.

Spesialversjonen har fått en rekke nye detaljer og enda mer
karbon, og det er nye felger og en ny grill med et horisontalt design som et
nikk til 69-modellen. Den utvendige fargen er også et nikk i retning den gamle
Bond-bilen, som totalt sett har fått et aldri så lite 007-preg.

Innvendig er den kledd i svart lær, ispedd grå Alcantra som
den originale DBS. Det er en rekke røde detaljer, ikke minst hanskerommet – som
den originale bilen inneholdt Bonds teleskop-sikte rifle. Det inneholder
forhåpentlig ikke den nye spesialversjonen.

En annen ting som er verd å få med seg er den medfølgende champagneesken. Den kommer nemlig med en elegant svart drikkekasse, hvor det er plass til fire glass og to flasker champagne – og da forhåpentlig av Bonds favorittmerke Bollinger.

Her er en video som viser bilen:

Ettersom det er 50 år siden filmen med den originale DBS
kom, lager Aston Martin 50 eksemplarer av hyllestmodellen.

Prisen er ganske så morsomt satt til 300.007,00 pund i
England, så billig er den ikke akkurat.

Aston har laget en rekke hyllestmodeller til Bond-filmer,
deriblant en Goldfinger DB5 og DB9 GT Bond Edition i 2015.

«James Bond i hemmelig tjeneste» er husket for mer enn DBS.
Det var nemlig i den filmen George Lazenby spilte 007, og skuespilleren fikk
kun den ene sjansen. I neste film var Sean Connery tilbake som agenten, og hadde
et av sine sidesprang med Aston Martin. Bond kjørte nemlig en Ford Mustang Mach
1 i «Diamanter varer evig».

Kanskje får vi en spesiell Bond-Mustang om to år?

Her er flere bilder av Aston Martin DBS Superleggera
Bond-versjonen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene