Mange kjenner igjen denne bilen, for Tesla Model Y har vært en salgsvinner i lang tid. (Foto: Nybiltester)

Vi har bikket 900.000 elbiler

Nå starter «spurten» mot den store milepælen på en million elbiler.


I løpet av første halvår kom det til over 72.000 elbiler med norske skilt, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Og det har også hjulpet til med å skyve norske biler over en ny grense. 

For inkluderer vi salget i juli er det nå over 900.000 elbiler i Norge, melder Norsk elbilforening. Dette inkluderer 860.000 personbiler og 40.000 varebiler. Men de totale tallene er faktisk høyere. 

-->
For regner man med alle elbiler som en eller annen gang har blitt registrert her hjemme er vi under 30.000 fra å nå millionen, viser tall fra Elbilstatistikk. Her viser også tallene at Nissan Leaf er historiens mest populære elbil med drøyt 81.000 registreringer, og her er import-tallene inkludert. 

I dag er det spesielt Tesla Model Y som har dratt oss over 900.000 elbiler, og denne elbilen vil etter alle solemerker også passere Leafen som den aller mest populære om kort tid. 

Det vil også hjelpe norsk bilpark over den store milepælen. For:

– Nå er det bare å telle ned til vi runder millionen, det tror vi skjer allerede tidlig på vårparten neste år, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

(Foto: Norsk elbilforening)

Det skal skje svært mye om ikke Model Y blir årets mest populære nybil, mens kampen om å bli den nest mest populære så langt er mellom Toyota bZ4X og Volkswagen ID.4. Y’en er så langt registrert godt over dobbelt så mange ganger som bZ4X. 

Ved utgangen av 2024 besto bilparken av 2,89 millioner personbiler, viser tall fra SSB. Av disse var det 789.000 elbiler, så de utgjorde i inngangen av 2025 rundt 27 prosent av den totale personbilparken. 

Med inntoget av elbilene har også utslippene fra bilene falt drastisk, og redusert med 36 prosent. Elbilforeningen understreker at dette er foreløpig de siste tallene direkte knyttet til personbiltrafikken.  

 – Hver elbil på veien betyr mindre utslipp og renere luft, sier Bu.

– Og utslippskuttene fra personbilparken kommer til å skyte fart de kommende årene når stadig flere fossilbiler byttes ut med elbiler, sier Bu.  

OFV-tallene viser at snittet på nye personbiler det første halvåret var på ørsmå 6,1 g/km CO2-utslipp, så de få nybilene med et eksosrør som kommer til gir nesten ingen utslag på denne statistikken. Dermed vi kan erklære det norske nybilsalget som nullutslipp. 

For at elbilene skal bli så utbredt som i Norge er det en viktig ting som skal på plass, og som for eksempel EU sliter med – infrastrukturen. Her hjemme har aktører kjent sin besøkelsestid, og fortjener honnør for å gjøre elbil-livet enklere for elbilistene ute på langturer. 

For vi har bikket 10.000 hurtigladere, og disse holder dermed godt tritt med antall elbiler som altså øker for hver dag som går. 

– I 2025, året der alle nye biler som selges skal være nullutslippsbiler, når vi dermed flere viktige milepæler i norsk elbilhistorie. Det blir mye kake i år, sier Bu. 

Her er elbilene som det nå ruller flest av på norske veier:

  1. Tesla Model Y: 76.073 
  2. Nissan Leaf: 66.385 
  3. Tesla Model 3: 47.883 
  4. Volkswagen e-Golf: 41.596 
  5. BMW i3: 28.533 
  6. Audi e-tron: 26.888 
  7. Hyundai Kona electric: 26.291 
  8. Skoda Enyaq: 26:229 
  9. Volkswagen ID.3: 23.039 
  10. Volkswagen ID.4: 22.894
Kilde: Norsk elbilforening

Les også:

Hva tenker du

Les også