Om vi spoler tilbake til Le Mans i 1995 finner vi fire ganske interessante ting med vinnerlaget.
For det første kom selve bilen fra merket som nå herjer i Formel 1, for dette var en McLaren F1 GTR. Riktignok en litt tunet variant og med en V12-motor fra BMW i motorrommet som det store hjertet, og dette var første forsøk på å temme Le Mans-løpet for det britiske merket.
Som kjent er det tre førere på hvert lag når man skal kjøre i 24 timer, og for gamle F1-fans er det et par kjenninger som vant Le Mans for 30 år siden. Franske Yannick Dalmas og finske JJ Lehto, begge med flere sesonger i F1 bak seg.
Nå hadde duoen bedre suksess i Le Mans, for i den ypperste motorsporten var det kun den finske kjøreren som kom seg på pallen – en 3 plass i San Marino tilbake i 1991. Det løpet ble for øvrig vunnet av Ayrton Senna som kjørte for, ja, nettopp McLaren.
Den tredje føreren på vinnerlaget i 1995 var Masanori Sekiya, og han skrev rett og slett japansk racinghistorie som den aller første Le Mans-vinneren fra sol-landet. Og ja, det var også første Le Mans-seier for Finland og selvsagt for McLaren, som altså vant på første forsøk.
Vinnerbilen var på lån hos Lanzante som kjørte den i en GT-serie, så i tillegg til at det ble seier for de fire nevnte så kunne også motorsportavdelingen til britiske Lanzante feire.
30 år senere feirer de fortsatt, for nå er det duket for en Lanzante 95-59. Du skjønner hva det første tallet står for, mens 59 rett og slett er startnummeret til vinnerbilen i 95.
Så ja, denne bilen kommer etter tre tiår med erfaring og innovasjon, og med tre seter kommer den med føreren i sentrum.
– 95-59 er et resultat av alt jeg personlig og vi, som bedrift, har lært og erfart i løpet av tre tiår siden vi vant Le Mans, sier Dean Lanzante.
McLaren er også med på denne moroa, for basis for bilen er dagens McLaren-plattform. Her er det et karosseri i full karbonfiber, et mål om at bilen ikke skal veie mer enn 1.250 kilo og ikke minst et monster i motorrommet – en V8’er med 850 hk og 880 Nm.
Men denne skal også kunne brukes til butikken, så her er det også bagasjerom som åpner både for handleturer og langturer. Og ja, den har en bensintank på 75 liter.

– 95-59 har en veldig naturlig balanse. Gjennom selve designet, med føreren som fokuspunkt, fungerer den som et designstykke, med symmetri og veldig naturlige former, forklarer sjefsdesigner Paul Howse.
– Designet er en kontinuerlig utvikling av min designteori, basert på effektiviteten til organiske former, og vi har jobbet hardt for å levere noe som flytter grensene. I likhet med den berømte seieren for 30 år siden, er 95-59 noe som ikke har blitt sett eller gjort før. Men ved å samarbeide tett med Dean og teamet i hvert trinn, har vi utviklet et design som holder seg tro mot etosen til alt Lanzante har blitt kjent for de siste tre tiårene.
Nå blir det ikke enkelt å hanke tak i en 95-59. For det første er startprisen selv i England ganske så stiv, den bikker millionen, og da snakker vi pund, og for det andre setter Lanzante strek etter 59 eksemplarer.
– Å krysse målstreken i Le Mans var faktisk starten på denne reisen til der Lanzante er nå, og vi prøver alltid å tøye grenser og oppfatninger, sier Dean.
– Tre seter, bagasjeplass, forbedret rekkevidde; noe sjåfører kunne, og ønsket, å bruke. Vi ønsket å levere den samme gleden og lidenskapen ved å kjøpe og eie en klassisk bil, men på en moderne måte. Fullt fokus på hva sjåføren trenger og ønsker, med en blanding av moderne teknologier, men nedskalert for å opprettholde sjåførfokus.
Så ja, en bedre hyllest til en Le Mans-vinner er det vanskelig å finne.
Noen spesifikasjoner:
- Motor: 4,0-liters V8 twinturbo
- Effekt: Over 850 hk / 880 Nm
- Girkasse: 7-trinns SSG (Seamless Shift Gearbox)
- Chassis: Karbonfiber monocoque, omkonstruert med integrerte passasjerseter
- Karosseri: Full karbonfiber
- Aerodynamikk: Flytende aktiv bakvinge
- Mål for vekt: 1.250 kilo
- Effekt per tonn: 700 hk per tonn
- Høyde: 1.186 mm
- Bredde: 1.974 mm
- Lengde: 4.574 mm
- Akselavstand: 2.670 mm
Les også: