Om vi spoler tilbake til Le Mans i 1995 finner vi fire ganske interessante ting med vinnerlaget.
For det første kom selve bilen fra merket som nå herjer i Formel 1, for dette var en McLaren F1 GTR. Riktignok en litt tunet variant og med en V12-motor fra BMW i motorrommet som det store hjertet, og dette var første forsøk på å temme Le Mans-løpet for det britiske merket.
– 95-59 har en veldig naturlig balanse. Gjennom selve designet, med føreren som fokuspunkt, fungerer den som et designstykke, med symmetri og veldig naturlige former, forklarer sjefsdesigner Paul Howse.
– Designet er en kontinuerlig utvikling av min designteori, basert på effektiviteten til organiske former, og vi har jobbet hardt for å levere noe som flytter grensene. I likhet med den berømte seieren for 30 år siden, er 95-59 noe som ikke har blitt sett eller gjort før. Men ved å samarbeide tett med Dean og teamet i hvert trinn, har vi utviklet et design som holder seg tro mot etosen til alt Lanzante har blitt kjent for de siste tre tiårene.
Nå blir det ikke enkelt å hanke tak i en 95-59. For det første er startprisen selv i England ganske så stiv, den bikker millionen, og da snakker vi pund, og for det andre setter Lanzante strek etter 59 eksemplarer.
Noen spesifikasjoner:
- Motor: 4,0-liters V8 twinturbo
- Effekt: Over 850 hk / 880 Nm
- Girkasse: 7-trinns SSG (Seamless Shift Gearbox)
- Chassis: Karbonfiber monocoque, omkonstruert med integrerte passasjerseter
- Karosseri: Full karbonfiber
- Aerodynamikk: Flytende aktiv bakvinge
- Mål for vekt: 1.250 kilo
- Effekt per tonn: 700 hk per tonn
- Høyde: 1.186 mm
- Bredde: 1.974 mm
- Lengde: 4.574 mm
- Akselavstand: 2.670 mm
Les også:
- Stellantis dropper hydrogensatsingen
- Elbilsalget i Europa skyter fart
- Svære ES90 blir Volvos mest miljøvennlig bil