Da Renault designet sin nye bil kalt Rafale skulle den være en dristig og elegant visjon for merket, ja, slik som sikkert også presidenter ønsker å framstå.
Og så har vi utgaven kalt Presidential Renault Rafale. Her spiller selve «voiture à vivre» en rolle, for dette skal være en livskraftig bil som leverer komforten, den høyteknologiske innovasjonen og den robuste styrken som kreves av det franske presidentskapet. Jepp, intet mindre.
Denne unike Rafale-bilen skal brukes av statsoverhodet på offisielle reiser, og på samme tid skal den tilby en funksjonell, tilkoblet og sikker arbeidsplass.
Nå er det ikke så enkelt å se at dette er en presidentbil, for Renault har vært litt diskre med oppdateringene. Men ser man nøyere på bilen så oppdager man noen unike ting.

Her er det for eksempel en grill i fargene til det franske flagget, og det er avtakbare flaggholdere og blå, hvite og røde merker på fordørene.
Fargen avslører også bilen, den er i Bleu Présidence, og har en teknologi som begrenser varmeabsorpsjonen til 10 grader, noe som øker klimakomforten inne i kjøretøyet.
Lakken har også en blå, hvit og rød glittereffekt, synlig i solskinnet.
Bakdørene har en myklukking for jevn og stille betjening. Flaggholderne er diskret plassert bak lukene for en attraktiv, men nøktern fremtoning på offisielle reiser, melder Renault.
Av hensyn til sikkerhet og komfort valgte designerne komposittmaterialer som er både lette og sterke. Chassiset er spesielt innstilt for en jevn og stabil kjøring, selv i bymiljøer, mens fjæringen er tilpasset for å kompensere for vekten av pansringen.
Til slutt har kjøretøyet 20-tommers Chicane-felger, Michelin allværsdekk og firehjulsstyring, for en optimal balanse mellom smidighet, manøvrerbarhet og stabilitet, kan Renault fortelle videre.
Målet er enkelt – å levere beskyttelse, komfort, diskresjon og effektivitet uten kompromisser.

En president har det travelt, og bør helst ikke sløse bort kjøretiden med å titte ut av vinduet. Så Renault har gitt presidentbilen et kontor der bak, og her er det også fokusert på termisk og akustisk komfort for passasjerene, med forbedret lydisolasjon og optimalisert klimaanlegg for å sikre en godt balansert kupétemperatur.
Basisbilen er for øvrig en Renault Rafale Hyper Hybrid E-Tech 4x4 med 300 hk, så den bør også komme seg greit fram.
Ifølge Wikipedia var den første franske presidenten Napoleon III, innsatt som president i 1848. Macron er den 25. i rekken, men langt fra den første som blir fraktet rundt i en Renault.
Den første presidentbilen var ingen ringere enn en Renault 40 CV tilbake i 1920, og dette var et flaggskip innen fransk luksus som ble brukt av president Paul Deschanel og hans etterfølgere.
Siden har 12 statsoverhoder valgt Renault-kjøretøy til offisiell bruk, og det er alt fra Reinastella til Safrane Limousine.
Alle bilene har selvsagt vært spesialtilpasset, og her går det i alt fra pansring, komfort og banebrytende teknologi. Bilene skal alltid være en refleksjon av fransk eleganse, teknisk ekspertise og prestisje, melder det franske merket.
105 år etter 40 CV er det altså duket for en ny Renault, en som ikke er tilgjengelig her i Norge ettersom dette ikke er en elbil. Men det gjør ikke så mye, for vi har jo som kjent ingen president her hjemme.
Såå får vi se om det franske merket også dukker opp med en Royale Renault en gang i framtiden. En som trumfer selv en presidentutgave, nemlig en kongebil.
Les også: