Tiden flyr som kjent i elbilverden, så det virker som en liten evighet siden Mercedes Norge åpnet for salget av sitt elektriske flaggskip ‒ EQS. Men det er faktisk kun åtte måneder siden.
Men Mercedes har rukket å vise fram en rekke nye helelektriske modeller siden da, inkludert EQE, Maybach EQS, EQB og AMG EQE. Det går altså unna i et heseblesende tempo.
-->
Og nå har de hatt premiere på nok et flaggskip, og denne gang handler det om en modell som nok er ganske aktuell for mange ‒ en SUV-utgave av EQS.
For en drøy måned siden fikk vi stifte bekjentskap med EQS SUV, og da fikk vi blant annet vite at den blir mulig å få med tre seterader, har en hyperskjerm på voldsomme 56 tommer og fikk et blikk av den flotte og luksuriøse loungen.
Men resten av nyhetene sparte de til verdenspremieren, som tar plass i tilknytningen til den store bilutstillingen som nå foregår i New York. Nærmere bestemt 19. april.
Ja, det betyr akkurat i dag, så nå vet vi langt mer om den helelektriske SUV-modellen til selveste S-klasse.
Som for eksempel hvordan det ser ut helt uten kamuflasjemønster:
En som har de travelt er sjefen for Mercedes Norge hos Bertel O. Steen, konserndirektør Kjetil Myhre, som må holde seg oppdatert på alle nyhetene som ramler inn fra stjernemerket. Og det klarer han selvsagt:
‒ Mercedes-Benz utvider den elektriske porteføljen i et imponerende tempo, og neste modell ut er luksuriøse EQS SUV. Den nye modellen byr på et meget høyt komfortnivå, henter de beste elementene fra EQS, og har mulighet for opptil 7 seter, sier konserndirektøren.
Det første bilfolket spør om når det kommer en ny modell er rekkevidden, og nye EQS SUV har en ganske så spandabel en. Elbilen er utstyrt med et batteri på 107,8 kWh, og er utstyrt med en programvare som skal styre energibruken enda mer optimalt. Denne kan også oppdateres trådløst, så energieffektiviteten kan faktisk øke med tiden.
Nå er det absolutt ingen krise fra start av, for programvaren, batteriet, drivverket, aerodynamikken og andre ting gjør sitt til at en EQS SUV får en WLTP-rekkevidde opptil 660 kilometer, og med en toppfart på 200 kW kan ladekabelen også fylle 300 nye kilometer på batteriet i løpet av 15 minutters lading.
De som lader hjemme får også ganske god fart, for ombordladeren åpner for en hastighet på 22 kW.
Kjøreegenskapene bør også være på plass.
For det blir selvsagt mulig å få elbilen med 4Matic, og denne inkluderer også noe som er kalt for Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Dette skal åpne for at systemet selv bruker den mest effektive motoren hele tiden, og åpner også for raskere respons enn de som er utstyrt med mekanisk firehjulstrekk.
Mercedes forklarer at motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet ‒ og om nødvendig justerer seg.
EQS SUV er satt sammen på den samme plattformen for den vanlige EQS, noe som betyr samme akselavstand. Men den er selvsagt mye høyere enn søsteren, over 20 centimeter, noe som åpner for enda mer innvendig plass.
Og Mercedes forklarer mer enn gjerne hva dette har resultert i.
2. seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard, og kneplassen der er på mellom 830 og 960 millimeter. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader framover og 4 grader bakover.
Også bagasjevolumet varierer med den variable 2. seteraden, fra 645 liter hvor maksimal beinplass er prioritert helt til 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2.100 liter.
En 3. seterad med to ekstra individuelle seter blir også tilgjengelig, men Mercedes sier at bilen fortsatt kan frakte opptil syv personer på en komfortabel måte.
Om alle setene er opptatte vil det fortsatt være 195 liter bagasjerom, og med den 3. raden nedfelt åpner det seg maks 800 liter bagasjeromsplass. Med begge radene nede vil EQS SUV romme opptil 2.020 liter.
Flaggskipet er selvsagt utstyrt med det nyeste og beste når det kommer til MBUX, og systemet vil blant annet tilpasse seg brukerne og gi personlige forslag knyttet til infotainment, komfort og andre kjøretøyfunksjoner.
Tyskerne har også utviklet noe de kaller «zero-layer»-designet, og her er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet ‒ avhengig av situasjon og kontekst.
For å forenkle bruken ytterligere har Mercedes utviklet et brukergrensesnitt med «kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens», som de forklarer. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.
Fornuftig nok er navigasjonsvisningen alltid i midten av skjermen, mens over 20 andre funksjoner kan automatisk dukke opp når de er relevante for føreren. Dette har de kalt for «magic modules», og belager seg på kunstig intelligens. Føreren kan godta eller avvise det respektive forslaget.
Her viser Mercedes fem brukertilfeller:
Når sjåføren nærmer seg en ladestasjon som er satt opp for Plug & Charge, vil «magic module» «lading» automatisk dukke opp, og sjåføren kan starte ladingen med en gang ladekabelen er plugget inn.
Hvis sjåføren alltid ringer en bestemt person på vei hjem fra jobb en bestemt dag i uken, vil vedkommende motta et forslag om å ringe personen den gitte dagen og tidspunktet. Hvis en annen sjåfør med en annen brukerprofil kjører bilen, vil ikke forslaget dukke opp.
Hvis sjåføren regelmessig bruker en spesifikk massasjefunksjon om vinteren, vil systemet automatisk foreslå bruk av denne funksjonen i vintertemperaturer.
Hvis sjåføren regelmessig skrur på rattvarme samtidig med setevarme, vil rattvarme foreslås så snart setevarmen er aktiv.
EQS SUV har luftfjæring, og kan heves for å oppnå en høyere bakkeklaring. En fin funksjon der det er behov for å kjøre over høyere hindringer. MBUX husker GPS-posisjonen hvor sjåføren har brukt «Hev kjøretøy»-funksjonen, og hvis bilen nærmer seg denne GPS-posisjonen igjen, vil MBUX automatisk forelå å heve bilen.
Vi nevnte den ufattelig brede skjermen, hvor tre skjermer visuelt smelter sammen til en kalt for MBUX Hyperscreen.
Dette er en buet skjerm fra A-stolpe til A-stolpe, og en ganske kul ting er at de har utviklet en teknologi som gjør at det føles som man trykker på en fysisk bryter.
Skjermene som er plassert i midten og foran frontsete-passasjeren gir nemlig haptisk tilbakemelding, noe som betyr at man presser på bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset.
Ifølge Mercedes skal brukeren dermed føle pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter.
Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene, hvor ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.
Skjermene inneholder selvsagt all viktig informasjon, og blant annet er det automatiske klimakontrollsystemet plassert i det nedre området av det sentrale displayet som vises permanent. Det blir dermed mulig å justere temperatur og ventilasjon direkte og ganske enkelt.
Passasjeren foran har også en 12,3-tommers skjerm med et eget display- og kontrollområde, og denne åpner for underholdning. Et kamera overvåker blikket til føreren, så om denne blir litt for interessert eller forstyrret av skjermen under kjøringen vil systemet automatisk tone den ned.
En annen interessant ting er navigasjonen, som kommer med noe kalt Electric Intelligence. Denne baserer seg på faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart, og reagerer også på kø eller endring i kjørestil.
Dette inkluderer også en visualisering i MBUX om hvorvidt den tilgjengelige batterikapasiteten er tilstrekkelig for å komme seg tilbake til utgangspunktet uten lading, forklarer det tyske premiummerket.
Nå bør det være ganske enkelt å finne ladestasjoner via navigasjonen, og de ladeplassene som blir lagt til manuelt på blir også prioritert av systemet. Og ja, bilen estimerer selv ladekostnadene per ladestopp.
Nye EQS SUV har selvsagt også de nye lysene kalt Digital Light som har en oppløsning på mer enn 2,6 millioner piksler som også kan maskere ut motgående kjøretøy for best mulig belysning forover.
Dette er noen av funksjonene til de hypermoderne lysene:
Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
På trange veier projiseres ledelinjer.
Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.
I likhet med EQS kommer selvsagt også SUV-utgaven med luftfjæring, og Mercedes forklarer at «systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul».
Dette er ganske kompliserte greier, og et sensorsystem jobber sammen med algoritmer for å justere demperne i forhold til veikvaliteten. Her bør det altså gå ganske så silkemykt selv på dårlige norske veier.
Det er også mulig å heve EQS SUV med 25 millimeter, og kjøremodusene er Eco, Comfort, Sport, Individual og Offroad.
Standard er også bakstyringen, hvor 4,5 grader er standard som bidrar til å kutte svinradiusen til den 5,13 meter lange bilen. Det er også mulig å få den med en bakstyre-vinkel på opptil 10 grader som også kan aktiveres via en skybasert oppdatering.
Med 10 graders på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 11,9 til 11 meter, noe som ifølge Mercedes tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.
Mercedes har også satt inn nye filter som sørger for en enda renere luft på innsiden, og de som også går for Energizing Air Control kan faktisk følge partikkelnivåene i sanntid via MBUX multimediasystemet.
Mercedes EQS SUV er fortsatt et stykke unna norske forhandlere, men de første bilene forventes på norske veier i begynnelsen av neste år.
Som du kan se av faktaen under er det foreløpig planlagt tre utgaver, og rekkevidden strekker seg fra 507 kilometer og helt opp til 660 kilometer.
Se flere bilder under den tekniske informasjonen.
Her er bilder av den nye Mercedes EQS SUV:
Les også: