Enda en bakhjulsdrevet Huracán med 640 hk

Lamborghini har klar nok en kjøreglad og ganske så vill bakhjulsdrevet Huracán-modell.


I slutten av 2020 kom Lamborghini med et aldri så lite kjøremonster. Den nye Huracán STO skulle enkelt og greit tette gapet mellom gatebiler og racerbiler, og byr på 640 hk i kombinasjon med bakhjulsdrift og 0-100 km/t på 3,0 sekunder.

Nå har de på en ny søster, og denne skal by på en ekstra dose med kjøreglede.

‒ Huracán Tecnica smelter sammen Lamborghinis design- og ingeniørkompetanse for å skape den perfekte kjøregleden, som overbeviser like mye når du kjører på racerbanen som når den er på gaten, sier Automobili Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann.

‒ Tecnica sikrer at piloten nyter den sterkeste forbindelsen til bilen og asfalten, med bilens potensiale alltid er tilgjengelig og brukervennlig i alle kjøremoduser og miljøer. Tecnica fullfører Huracán-serien, og plasserer seg perfekt mellom RWD og den banefokuserte STO-en.

Den nye utgaven har altså det samme antall hestekrefter som STO, mens den yter 565 Nm dreiemoment ved 6.500 r/min. Og med en tørrvekt på kun 1.379 kilo, byr Huracán Tecnica på ganske greie 2,15 kg/hk. Det bør love greit for kjøregleden.

Hjertet i kjøregleden heter Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, forkortet LDVI. Dette systemet kontrollerer alle aspekter av bilens dynamiske oppførsel ved å integrere kjøretøysystemer og predefinerte oppsett, og denne formelen skal gi en enda mer perfekt kjøredynamikk.

Ikke bare er den bakhjulsdrevet, men den byr også på bakstyring. Og sammen med dreiemomentvektorering og et modifisert Performance Traction Control System (P-TCS) og et enda mer spesifikt fjæringsoppsett laget spesielt for Tecnica, bør bilen sitte ganske så godt på veien.

Hvor godt avhenger også av kjøremodusene, for den nye utgaven byr på tre slike ‒ Strada, Sport og Corsa. Hver av disse har selvsagt sine spesifikke egenskaper.

Lamborghini har også jobbet med designet på Tecnica. Her har de flikket både på støtfanger foran og bak, frontsplitter, bakspoiler, nye felger, ja, de har til og med fiklet med lengden. Den er nemlig 6,1 centimeter lenger enn Huracán EVO, men samme høyde og bredde. Dette skal gjøre at bilen faktisk ser lavere og bredere ut.

Den nye spoileren sørger også for et vanvittig veigrep, og marktrykket bak har økt med solide 35 prosent målt mot EVO RWD. Og ja, dragsuget er redusert med 20 prosent.

Innvendig er det et HMI-grensesnitt eksklusivt for Tecnica.

Det er et nytt buet instrumentpanel og en sentral konsollskjerm som viser LDVI-funksjonene i sanntidsvisning, og det er også mulig å koble til Apple CarPlay og Android Auto.

Inspirert av STO-utgaven inkluderer den nye utgaven også HMI med telemetri og oppslagsverk for destinasjoner og rundetider som er koblet til UNICA-appen.

Lamborghini tilbyr åtte standard utvendige farger, men det er også mer enn 200 ekstra lakkalternativer tilgjengelige gjennom Ad Personam-programmet.

Det er også et spesielt Alcantara-interiør spesielt for Tecnica, så det bør være mulig å sitte ganske komfortabelt i denne ganske så ville sportsbilen.

Og ja, nevnte vi at 0-100 km/t går unna på 3,2 sekunder?

Her er den foreløpig siste Huracán som viser den neste evolusjonen av både aerodynamikk og ingeniørkunst, utgaven med det beskrivende navnet Tecnica.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene