Skjøteledning øker brannfaren betydelig

Forsikringsselskap sier at elbilistene kan lade bilen med skjøteledning for eksempel på hytta, men da bør man passe ekstra godt på.


De aller fleste elbilistene lader bilene sine hjemme. Det viser blant annet en undersøkelse gjort av Norstat på oppdrag fra Frende Forsikring, hvor 78 prosent svarte at de lader hjemme. 12 prosent svarte at de lader på jobb, mens 1 av 10 svarte at de gjør begge tingene.

‒ Vi vet at mange bruker ladeløsninger som har lang ladetid og gir dårlig effekt. Det betyr ekstra belastning på husets el-anlegg. Å lade på denne måten er sjelden sikret mot lynnedslag og jordfeil, og brannfaren øker, sier Øystein Øren, brannekspert hos Frende.

‒ Heller ikke vanlige stikkontakter er egnet for denne type belastning over lang tid, påpeker han.

Nå er vi inne i påskeuka, og mange er verken hjemme eller på jobb. De er nemlig på hytta.

Og der er ladeløsningene generelt enda dårligere enn hjemme, og eksterne lademuligheter er også normalt hakket dårligere enn i byene hvor mange bor i. Resultatet er at mange bruker skjøteledning og vanlige stikkontakter.

‒ Skjøteledninger er ikke er egnet slik belastning over tid. Det er brannfarlig, sier Øren, som ber elbilistene å være ekstra forsiktig om skjøteledningen ligger i en kveil, på trommel eller snelle når den er i bruk.

‒ Vi har etter hvert mange eksempler på at feillading av elbiler fører til varmgang og brannskader, sier han.

Det er noen retningslinjer knyttet til lading av elbiler via vanlige stikkontakter, ifølge Elbilforeningen:

  • Du må ha egen kurs til elbilen
  • Maks 10 A kurs
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B
  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig

‒ Retningslinjene gjelder der du lader til daglig. Du kan selvfølgelig lade på besøk hos andre, eller på hyttetur, selv om det ikke er lagt opp til elbillading der. Men da anbefaler vi at du følger med. Kjenn etter om det er temperaturøkning i kabel og kontakt, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende.

‒ Skrekkeksempelet er en tynn eller underdimensjonert skjøteledning, plugget i vanlig stikkontakt inne, strukket ut gjennom dør- eller vindusåpning, og som i tillegg er kveilet sammen på en kabelspole, legger han til.

Hytta er en ting, men det er også mange som lader hjemme som benytter vanlig kontakt. Elbilforeningen anbefaler hjemmelader, som også kan installeres på hytta.

Den anbefalingen er branneksperten helt enig i.

‒ Lader du fra en ladeboks brukes en egen elbilkabel som er laget for å tåle høy effekt og belastning over tid, sier Øren.

Om laderen er montert riktig vil den være koblet til en egen kurs, ha riktig sikring og DC-beskyttelse.

‒ Ladeboksen slår automatisk av strømmen når bilen er ferdig ladet, og gir beskjed hvis noe er feil. Det ligger mye branntrygghet i det, påpeker branneksperten.

Ladetips:

  • Invester i «ladeboks» som gir trygg lading.
  • Ikke bruk skjøteledning på trommel som ikke er dimensjonert for langvarig belastning/lading.
  • Ikke belast skjøteledningen med mer enn det den er beregnet for
  • Ikke la ledning komme i klem i vinduer og dørsprekker
  • Pass på at ladekabel er låst fast når du lader
  • Monter en kurv eller en krok som kan brukes til oppheng av ladeboks og kabel når du lader, både for å avlaste vekten av ladekabelen (kontakten tåler ikke vekten) og for å unngå slitasje og skader på ladeutstyret.

Kilde: Elbilforeningen og Frende

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker