- Annonse -
HjemElbilerElbilenes favorittdekk gir dårligere sikkerhet

Elbilenes favorittdekk gir dårligere sikkerhet

Eco-dekk, miljødekk med mindre rullemotstand, gir betydelig lengre bremselengder og er dermed mindre trafikksikre.

De som lager elbiler er spesielt opptatt av en ting ‒ bilens rulleevne. Denne bestemmer nemlig noe som elbilistene er svært så opptatt av ‒ rekkevidde.

- Annonse -

Bilens rulleevne bestemmes i hovedsak av to ting, luftdrag og rullemotstand. Designet bestemmer luftdraget, mens dekkene bestemmer rullemostanden. Jo mindre luftmotstand og bedre rulleevne gir altså mer rekkevidde.

Men det er ikke lenger bare elbil-eierne som er opptatt av rullemotstand. For med dagens drivstoffpriser ser også eiere av både bensin- og dieselbiler etter slike dekk, for mindre rullemotstand betyr også mindre forbruk.

Så dekk har blitt ganske viktige for produsentene, og det popper stadig opp nye dekk med lav rullemotstand. Og det går utover sikkerheten.

Det kom klart til syne da NAF og Motor gjennomførte sin testrunde med årets sommerdekk, hvor det var en salig blanding av vanlige dekk og miljødekk.

- Annonse -

‒ Sommerdekktesten viser at man kommer lengre på flere måter. Elbilen kommer lengre, men det blir jammen bremselengden også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF snakker ikke om miljødekk fra noen ukjente produsenter som ingen har hørt om, for her var det både vanlige sommerdekk og Eco-dekk fra tungvektere som Nokian, Michelin og Continental.

Det var store forskjeller på både bremselengde og veigrep, og da særlig i sving på våt vei.

‒ Akkurat disse to egenskapene til dekkene er viktige for trafikksikkerheten, slår Sødal fast.

- Annonse -

‒ Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet, understreker han.

Det var på vått føre at den største forskjellen kom fram. Her var forskjellen på mer enn én billengde på det meste miljødekket og det beste vanlige dekket. Det dårligste miljødekket var over to billengder bak.

‒ Bremsetesten var i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten 10 meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye, og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke, påpeker NAF-rådgiveren.

Testerne fikk seg også en overraskelse da bilene ble testet i sving på en våt veibane. Miljødekkene mistet nemlig grepet svært lett, og NAF understreker at det da var snakk om slake svinger som vanligvis skal være enkle å forsere selv i 100 km/t.

De rapporterer at Eco-dekkene fra Michelin mistet veigrepet helt og bilen var på vei ut av testbanen, mens Eco-dekkene fra Continental mistet grepet og bilen fikk en 360-graders snurr i samme slake sving.

‒ Det er særlig på våt vei at Eco-dekkene skiller seg negativt ut. Akkurat dette føret er det som skiller de trafikksikre dekkene fra de som ikke er det, sier Sødal.

‒ Så selv i 2022 er det sånn at for å lage dekk som senker drivstofforbruket, må produsentene kompromisse på sikkerheten, fortsetter han.

Sødal skjønner godt hvorfor dekk med lav rullemotstand er i ferd med å bre seg i markedet, og spesielt for de som kjører elbil. Rekkevidden betyr langt mer for disse enn for de som kjører en dieselbil med en stor tank.

‒ Dekkvalget står mellom lengre rekkevidde eller god sikkerhet. Det er viktig å huske at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken. Derfor bør de være av god kvalitet og sikkerheten er viktig både for deg og dine, og ikke minst dine medtrafikanter, sier rådgiveren, og legger til:

‒ Derfor er det lurt å sjekke hva slags dekk elbilen du vurderer å kjøpe leveres med. Og trenger du nye sommerdekk til elbilen må du vurdere hva som er viktigst; lengre rekkevidde eller sikkerhet.

I dekktesten til NAF og Motor gikk før øvrig Continental PremiumContact 6 av med seieren med 89 poeng, mens Eco-dekket til den samme produsenten kun oppnådde 57 poeng.

Her kan du lese hele sommerdekk-testen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her