Elbilenes favorittdekk gir dårligere sikkerhet

Eco-dekk, miljødekk med mindre rullemotstand, gir betydelig lengre bremselengder og er dermed mindre trafikksikre.


De som lager elbiler er spesielt opptatt av en ting ‒ bilens rulleevne. Denne bestemmer nemlig noe som elbilistene er svært så opptatt av ‒ rekkevidde.

Bilens rulleevne bestemmes i hovedsak av to ting, luftdrag og rullemotstand. Designet bestemmer luftdraget, mens dekkene bestemmer rullemostanden. Jo mindre luftmotstand og bedre rulleevne gir altså mer rekkevidde.

Men det er ikke lenger bare elbil-eierne som er opptatt av rullemotstand. For med dagens drivstoffpriser ser også eiere av både bensin- og dieselbiler etter slike dekk, for mindre rullemotstand betyr også mindre forbruk.

Så dekk har blitt ganske viktige for produsentene, og det popper stadig opp nye dekk med lav rullemotstand. Og det går utover sikkerheten.

Det kom klart til syne da NAF og Motor gjennomførte sin testrunde med årets sommerdekk, hvor det var en salig blanding av vanlige dekk og miljødekk.

‒ Sommerdekktesten viser at man kommer lengre på flere måter. Elbilen kommer lengre, men det blir jammen bremselengden også, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF snakker ikke om miljødekk fra noen ukjente produsenter som ingen har hørt om, for her var det både vanlige sommerdekk og Eco-dekk fra tungvektere som Nokian, Michelin og Continental.

Det var store forskjeller på både bremselengde og veigrep, og da særlig i sving på våt vei.

‒ Akkurat disse to egenskapene til dekkene er viktige for trafikksikkerheten, slår Sødal fast.

‒ Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet, understreker han.

Det var på vått føre at den største forskjellen kom fram. Her var forskjellen på mer enn én billengde på det meste miljødekket og det beste vanlige dekket. Det dårligste miljødekket var over to billengder bak.

‒ Bremsetesten var i vanlig landeveishastighet, 80 kilometer i timen. En forskjell på nesten 10 meter mellom testens beste dekk og det dårligste miljødekket er mye, og kan utgjøre forskjellen på å unngå en krasj eller ikke, påpeker NAF-rådgiveren.

Testerne fikk seg også en overraskelse da bilene ble testet i sving på en våt veibane. Miljødekkene mistet nemlig grepet svært lett, og NAF understreker at det da var snakk om slake svinger som vanligvis skal være enkle å forsere selv i 100 km/t.

De rapporterer at Eco-dekkene fra Michelin mistet veigrepet helt og bilen var på vei ut av testbanen, mens Eco-dekkene fra Continental mistet grepet og bilen fikk en 360-graders snurr i samme slake sving.

‒ Det er særlig på våt vei at Eco-dekkene skiller seg negativt ut. Akkurat dette føret er det som skiller de trafikksikre dekkene fra de som ikke er det, sier Sødal.

‒ Så selv i 2022 er det sånn at for å lage dekk som senker drivstofforbruket, må produsentene kompromisse på sikkerheten, fortsetter han.

Sødal skjønner godt hvorfor dekk med lav rullemotstand er i ferd med å bre seg i markedet, og spesielt for de som kjører elbil. Rekkevidden betyr langt mer for disse enn for de som kjører en dieselbil med en stor tank.

‒ Dekkvalget står mellom lengre rekkevidde eller god sikkerhet. Det er viktig å huske at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken. Derfor bør de være av god kvalitet og sikkerheten er viktig både for deg og dine, og ikke minst dine medtrafikanter, sier rådgiveren, og legger til:

‒ Derfor er det lurt å sjekke hva slags dekk elbilen du vurderer å kjøpe leveres med. Og trenger du nye sommerdekk til elbilen må du vurdere hva som er viktigst; lengre rekkevidde eller sikkerhet.

I dekktesten til NAF og Motor gikk før øvrig Continental PremiumContact 6 av med seieren med 89 poeng, mens Eco-dekket til den samme produsenten kun oppnådde 57 poeng.

Her kan du lese hele sommerdekk-testen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker