Mercedes-AMG SL med formel 1-teknologi

Den perfekte sommerbilen? Hva med en Mercedes-AMG SL 43 med teknologi fra formel 1?


Tilbake i oktober var skjedde det store ting hos Mercedes. Ikke bare hadde de klar en ny SL, men for aller første gang hadde AMG utviklet denne fra grunn av.

Den nye SL-modellen var tilgjengelig med to forskjellige V8-motorer, AMG SL 55 med 476 hk og AMG SL 63 med 585 hk, og Mercedes Norge lovte i samme slengen at den skulle få norsk asfalt under dekkene i løpet av sommeren 2022.

Det kunne vært den perfekte sommerbilen, om det ikke hadde vært for en ting ‒ prisen.

Nå har ikke Mercedes Norge satt noe pris på de to utgavene, men over i Tyskland starter en AMG SL 63 på rundt 1,8 millioner kroner. Så ja, vi tør knapt tenke på hva prisen blir her i Norge.

Men nå har Mercedes-AMG klar en ny innstegsversjon som forhåpentlig gjør den toppløse 2+2-seteren enda mer aktuell ‒ AMG SL 43.

Denne gang handler det om en 2-liters 4-sylindret bensinmotor med 381 hk og 480 Nm, så det bør være mer enn nok krefter også i denne.

Og ikke minst når vi vet at drivverket delvis kommer fra Mercedes-AMG Petronas F1. Dette er laget som har vunnet de åtte siste lag-titlene i formel 1, så de er enkelt og greit det laget med de aller beste bilene.

Dette høster altså AMG SL 43 frukter av, for denne er utstyrt med en elektrisk turbolader med teknologi fra F1. Dette er ganske så historisk, for aldri tidligere er dette blitt brukt i en serieprodusert bil.

Systemet i SL 43 kommer direkte fra Petronas F1, og ifølge Mercedes garanterer dette en spesiell spontan gassrespons over hele turtallsområdet. Fordelen er en enda mer dynamisk kjøreopplevelse på samme tid som effektiviteten øker.

Turboladeren drives av et 48-volts elektriske systemet som også mater den beltedrevne startgeneratoren (RSG), og resultatet er altså at en Mercedes-AMG SL 43 har en effekt på 381 hk og 480 Nm. På toppen av dette byr også løsningen på en ekstra kort boost på 14 hk fra RSG i visse kjøresituasjoner.

‒ I sin lange historie har SL gjentatte ganger satt teknologiske milepæler. For eksempel, mens den legendariske 300 SL Gullwing i 1954 var verdens første serieproduserte personbil med direkte bensininnsprøytning, er den nye Mercedes-AMG SL 43 nå selv den første serieproduserte bilen med elektrisk eksosgassturbolader, sier Philipp Schiemer, styreleder i Mercedes-AMG.

‒ Med denne teknologien har SL også et enestående ytelsesområde i sin innstegsversjon. Dette betyr at vår tilsynelatende minste SL kombinerer den typiske AMG Driving Performance med luksus og komfort på absolutt toppnivå. Dessuten, med denne innovative motoren appellerer vi utvilsomt også til en bredere kundekrets.  

For å sende kreftene raskest mulig til hjulene er SL 43 utstyrt med en AMG Speedshift MCT 9G-automatkasse, og dekkene som skal overføre kraften til underlaget er 255/45 ZR 19 foran og 285/40 ZR 19 bak.

Det resulterer i 0-100 km/t på 4,9 sekunder, mens toppfarten er sperret til 275 km/t. Det bør være mer enn nok i en bil uten et tak.

Det nye familiemedlemmet får selvsagt mye av det samme utstyret som storesøstrene, noe som inkluderer et MBUX infotainmentløsning, forskjellige kjøremoduser, AMG Dynamic Plus og det er også mulig å få den med bakstyring.

Her er bilder av den nye innstegsmodellen i den nye familien, Mercedes-AMG SL 43:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter