Prisene for Subaru Solterra er klare

Subaru Norge har åpnet salget rundt elbilen Solterra, som har en startpris drøyt 40.000 kroner over søsteren Toyota bZ4X 4WD.


‒ Subaru Solterra AWD har vært på forhåndsvisning hos våre forhandlere i vinter, og vi har opplevd enorm respons, sier Torbjørn Lie, daglig leder i Subaru Norge, som har en veldig god nyhet til utålmodige kunder.

‒ Nå kan bilen bestilles hos våre forhandlere. Med utstyrsnivåer bygget for norske forhold, har vi stor tro på at mange nordmenn får den el-SUVen de har ventet på og ønsket seg.

Subaru har som kjent bygd sin første rene elbilmodell sammen med Toyota, som på sin side åpnet salget av bZ4X for åtte dager siden. Den har en startpris på 411.400 kroner for 2WD, mens den rimeligste bZ4X 4WD har en inngangspris på 438.400 kroner.

Så billig blir ikke Subaru Solterra, men her det også forskjeller på utstyrsgradene som gjør det litt vanskelig å sette prisene opp mot hverandre. Sammenligner man for eksempel en Solterra Nordic med en bZ4X Active Tech 4WD, så blir faktisk Subarus elbil noen tusenlapper rimeligere.

Men en ting er klart, og det er at også Subaru Solterra kryper greit under halvmillionen.

Subaru Norge har satt startprisen før levering på 479.000 kroner, og denne har i likhet med den rimeligste bZ4X 4WD en oppgitt rekkevidde på 466 kilometer.

Men jo mer utstyr elbilene kommer med, jo mindre rekkevidde blir det.

Slik er prisen og rekkevidden på de tre utgavene av Subaru Solterra:

ModellRekkeviddePris
Solterra Nordic AWD466 km (WLTP)kr 479.000
Solterra Limited AWD419 km (WLTP)kr 499.900
Solterra Sport AWD416 km (WLTP)kr 509.900

Subaru har inkludert mye utstyr i Solterra, som kan by på viktige førerassistenter som antikollisjonssystem (PCS), Adaptiv Cruise Control (DRCC), Driver Monitor System, nødstopp (EDSS) og filholderassistanse (LTA).

I tillegg er sikkerhetsfunksjoner som døråpningsvarsler (SEA), Panorama Parkeringsmonitor (PVM), blindsonevarsling (BSM) og Parking Support Brake (PKSB) inkludert gjennom Subaru Safety Sense.

Solterra kommer selvsagt med 4WD som standard, og bilen har også en bakkeklaring på 21 centimeter som bør gjøre den til et greit alternativ på kjerreveien til hytta.

Elbilmodellen er rettet rett inn mot det hete C-segmentet, og Solterra 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy. Bakerst er det plass til opptil 452 liter i bagasjerommet, mens en relativt lang akselavstand på 2,85 meter bør også sørge for en god innvendig plass.

Den kan også trekke opptil 750 kilo, og er også godkjent for taklast på inntil 75 kilo.

De to elmotorene er hver på 80 kw, og totalt 160 kW betyr 215 hestekrefter.

0-100 km/t går på 6,9 sekunder, og det er også tre kjøremoduser som føreren kan velge ‒ Eco, Normal og Power. Toppfarten er satt til 160 km/t.

Solterra byr på en ladefart på 150 kW, noe som åpner for 80 prosent hurtiglading i løpet av 30 minutter.

Det er selvsagt støtte for både trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og appen Subaru Care åpner også for smarte fjernstyrte funksjoner:

  • Det er mulig å fjernstyre/ programmere klimaanlegget, sjekke ladenivået og styre lading i appen.
  • Ved hjelp av appen kan fører planlegge neste kjøretur og finne ladestasjoner langs ruten i appen.
  • Appen finner raskt igjen bilen dersom du glemmer hvor den er parkert.
  • Appen kan sjekke om dørene er låst, og låse dem dersom det var glemt. Det er også mulig å låse opp bilen via appen.

Salget har altså åpnet, og det betyr også at den nye elbilmodellen ikke er veldig langt unna norske kunder.

Subaru Norge sier at de forventer at de første kundebilene blir levert allerede i juni, så om knappe tre måneder bør den være på plass.

‒ En Subaru har som kjent alltid vært påliteligheten selv, mil etter mil, år etter år. Nå overtar Solterra AWD denne arven, sier en fornøyd Torbjørn Lie.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter