Første levering av 440 km/t-bilen

Bugattis aller raskeste serieproduserte modell, Chiron Super Sport, er endelig på plass.


Nå lager ikke Bugatti en masse modeller. Men blant de få de lager er det noen som er litt mer spesielle enn andre ‒ nemlig Super Sport-bilene.

De første ble laget så langt tilbake som i 1931, og spesialutgaven het Type 55 Super Sport og hadde 160 hk.

Neste ut kom i 1993 og var dermed en variant av EB 110, historiens aller første hyperbil. Den het EB 110 Super Sport, og det ble laget 39 slike biler.

Så må vi inn i den nye æraen til Bugatti, hvor altså Volkswagen-gruppen står som eiere.

Den neste het Veyron 16.4 Super Sport, og var et beist med hele 1.200 hk og en toppfart på ekstreme 431 km/t. Det var nok til at superbilen dundret rett inn i Guinness rekordbok.

Nå nærmer vi oss veldig den aller nyeste Super Sport, for det var så sent som i 2019 at Bugatti kunne avduke sin neste.

Chiron Super Sport 300+ har fått navnet sitt etter miles per hour, og viser til at bilen klarte å bikke 300 mph som den første serieproduserte bilen i verden. I en test på Volkswagens testbane i Ehra-Lessien ble toppfarten målt til 304,773 mph, noe som betyr 490,485 km/t.

Denne spesialutgaven har nå droppet 300+ i modellnavnet, ettersom Bugatti mener at det rett og slett blir for ekstremt for kundene.

Den utgaven som nå endelig er klar for kundeleveringene heter kun Chiron Super Sport, og har en elektronisk begrenset toppfart på 440 km/t. Som ja, bør holde for alle og enhver!

Som vanlig hos Bugatti er det meste ekstremt også med Chiron Super Sport, som har den ikoniske W16-motoren i motorrommet. Her er det meste tunet til det ytterste, og bilen har 1.600 hk som sørger for uvirkelige hastigheter.

Super Sport er også forlenget litt i forhold til en original Chiron, slik at den kan takle i den ekstreme toppfarten enda bedre.

Og endelig er Bugatti også fornøyd med hvordan bilen har blitt, og dermed er ventetiden over for de heldige kundene.

‒ Det er ekstremt spennende å være vitne til samlingen av de første kundebilene av Chiron Super Sport, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Å høre splitter nye 8-liters W16-motorer fyre opp for første gang, vel vitende om at de snart kommer til å bli et midtpunkt i våre kunders kolleksjoner over hele verden, er et personlig høydepunkt.

‒ Opplevelsen av å kjøre en Chiron Super Sport kan ikke sammenlignes med noe annet bilindustrien har å tilby, og vi ser veldig fram til at kundene våre skal tilbakelegge mange uforglemmelige mil bak rattet.

Om du mot formodning har ramlet over en pengesekk og kunne tenkt deg en Bugatti Chiron Super Sport, må du eventuelt ut på bruktmarkedet. For selvsagt er alle solgt, og det er til og med ventelister på denne.

Så vi får nøye oss med noen nye bilder av den ekstreme supersportsbilen, og her har du noe av det villeste som noensinne er serieprodusert ‒ Bugatti Chiron Super Sport:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene