Nå skal lade-hullene tettes

Enova har klart 100 millioner kroner som skal bidra til å fullføre den norske lade-infrastrukturen.


Norge har en stor fordel, og bakdel, sammenlignet med resten av Europa når det kommer til infrastrukturen for elbiler.

Fordelen er at vi har tjuvstartet den helelektriske alderen, og takket være incentiver har Norge nå flere års forsprang på resten av Europa.

Dette ble bekreftet av de siste salgstallene knyttet til nye biler fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), for denne viste at i mars var elbilandelen på voldsomme 86 prosent.

Ingen andre land er i nærheten av et slik elbilsalg.

Ulempen er at Norge er spredt befolket med en drøss med små byer og tettsteder, har en masse utfordrende natur og er langstrakt.

Fra Vardø i nordøst til Mandal i sør er det for eksempel 1.764 kilometer i luftavstand, og fra Mandal til Roma sør i Europa er det 1.828 kilometer.

Og bare så det er sagt, det bor 4,3 millioner mennesker bare i Roma.

Så lite folk og enorme avstander gir en utfordring når det kommer til infrastruktur, og mer spesifikt antall hurtigladere.

Utfordringen for ladeaktørene er altså at det er for få elbiler til at de får regnskapet til å gå opp, og dermed setter de opp ladestasjoner der det er flest elbiler.

Nå vil Enova prøve å bøte på denne ubalansen ved å tette ladehullene dette langstrakte og tynt befolkede landet har.

‒ Det er primært nye hurtigladestasjoner vi ønsker å få etablert, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

‒ Vi tilbyr også støtte til etablering av normallader på områder uten fast veiforbindelse, da det kan være gode grunner til at hurtigladere ikke er egnet for slike områder.

Enova, eid av Klima- og miljødepartementet, er et støtteselskap for Norges vei til et lavutslippssamfunn, og har siden 2015 gitt 150 millioner kroner i støtte for etablering av 250 ladestasjoner.

Nå spisses satstingen ytterligere, og de etablerer en konkurransebasert ordning for utbygging av ladeinfrastruktur.

‒ Regjeringen ønsker at det skal være enkelt å velge klimavennlige transportløsninger i hele landet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

‒ Som varslet i Hurdalsplattformen må vi derfor sette fart på utbyggingen av ladeinfrastruktur for elbiler i de delene av landet hvor slik infrastruktur ikke er godt utbygget. Elektrifisering av kjøretøy er helt avgjørende for nå klimamålene våre, og denne nye ordningen fra Enova vil bidra til dette.

Ifølge Enova står transportsektoren for en tredjedel av utslippene, og over halvparten av dette kommer fra veitrafikk.

Det gjelder altså å få nordmenn over på nullutslippskjøretøy, men da bør også hullene tettes.

I dag er det ifølge Enova 70 kommuner som ikke har en hurtiglader, og det er fortatt strekninger over 50 kilometer mellom slike ladestasjoner.

‒ Enovas mål er å stimulere til flere elbiler i hele Norge gjennom å etablere et kritisk minimum av ladestasjoner, sier Nakstad.

‒ Det er spesielt behov for etablering av ladere i de deler av Norge som har lav befolkningstetthet og som har liten trafikk. Mange områder uten fast veiforbindelse har heller ikke et ladetilbud.

Da vi gikk inn i 2022 var det i overkant av 4.000 hurtigladere i Norge, og de to siste årene har det blitt etablert totalt 1.190 hurtigladepunkter.

Utfordringen er at mange av disse er plassert der hvor det passerer mange elbiler.

‒ Dagens utbygging er i stor grad etterspørselsdrevet og de aller fleste ladestasjonene i Norge bygges uten offentlig støtte. Utviklingen har også vært jevn i alle fylker, men fylker med store bysentra har økt mest. Dette viser at markedskreftene virker, sier Nakstad.

De nye 100 millionene blir øremerket stasjoner som ikke konkurrerer mot nåværende ladestasjoner, inkludert de som er planlagt oppført. Dette skal bidra til å tette ladehullene.

Enova åpner for tre kategorier, og dette er kriteriene for å få støtte.

Etablering av ny hurtigladestasjon

Kvalifiserende lokasjoner er minimum 25 km fra etablerte, offentlig tilgjengelige hurtigladere samt planlagte ladestasjoner der det er inngått økonomisk forpliktende avtaler.

For etablering i kommuner der det verken er etablert eller planlagt etablert hurtiglader, er avstandskravet 15 km. Kart som definerer kvalifiserende områder er tilgjengelig på: enova.no/ladekart.

Etablering av normalladere i område uten fast veiforbindelse

Kvalifiserende lokasjoner er områder der det ikke er etablert eller annonsert etablering av offentlig tilgjengelig hurtiglader og der det ikke er fast veiforbindelse. Dette gjelder områder som kun kan nåes med fergesamband.

Etablering av normalladere ved fjellovergang

Kvalifiserende lokasjoner er inntil 1 km før veibom på fjellovergang der det forekommer stenging og/eller kolonnekjøring.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter