Toyota med en ny GR-utgave

GR Yaris får en storesøster i GR Corolla, og denne gang handler det om mer enn 300 hk. Festbremsen er at den neppe kommer til Europa.


I januar 1973 ble historiens aller første WRC-løp kjørt. Det var selvsagt Rally Monte Carlo, og Alpine A110 herjet med konkurrentene.

Bilen tok alle tre pallplassene, og franske Jean-Claude Andruet skrev historie som den aller første vinneren i WRC.

Den andre VM-runden var et snørally i Sverige, og morsomt nok gikk Stig Blomqvist bak rattet på en Saab 96 V4 helt til topps. Rallycross-esset Per Eklund ble for øvrig nummer to i en lignende bil.

Sesongen besto av 13 VM-runder, og den 11. ble kjørt i USA. Og der dukket kanadiske Walter Boyce opp i en privateid Corolla 1600 Coupé, og han var ikke snauere enn at han parkerte det som var av konkurrenter på veiene i Michigan.

Dette var aller første gang en Toyota vant i WRC, og Toyota Team Europe (TTE) etablert året før fikk enda mer fart på seg.

Den første WRC-sesongen til laget som var forløperen til dagens Toyota Gazoo Racing tok plass i 1975, og det handlet fortsatt om Corolla. Lagets aller første seier kom i Finland, hvor Hannu Mikkola tok en av sine totalt sju seire i 1000 Lakes Rally det året.

I dag bruker Toyota Yarisen som basis for sine WRC-biler, men har selvsagt ikke glemt hva Corollaen sto for.

Så de nøyer seg ikke bare med en GR Yaris som tar gatebilen et hakk nærmere rallybilen, for nå dunker de også til med en GR Corolla.

Stikkordene er bredere, lavere, tre eksosstusser, et smart firehjulstrekk-system og enda mer krefter. Det handler fortsatt om den samme 1.6-literts turbomotoren som er i GR Yaris, men nå er den hakket hissigere.

For Toyota ingeniører har vridd hele 304 hk og 370 Nm ut av denne, og koblet den sammen med en 6-trinns manuell iMT-kasse og FR-Four 4WD-systemet.

Den pakken bør nok sørge for både grep og akselerasjon verdig en ekte rallybil.

Om vi legger godviljen til finner vi også en norsk knagg for Toyota GR Corolla.

Toyota viste den nemlig fram for aller første gang under sesongåpningen for formel D. Så hva er det?

Jo, det står for formel Drift, og er det amerikanske sladdemesterskapet. Den regjerende mesteren der heter Fredric Aasbø, kjent blant annet fra den norske versjonen av Top Gear.

Aasbø vant fjorårets mesterskap med en spesiallaget Toyota Supra, og stuntføreren kjører også en GR Supra denne sesongen. Ski-mannen røk ut i semifinalen under årets først runde som ble kjørt på Long Beach i helga, så han blir nok å regne med i toppen også denne sesongen.

Og det er muligens det nærmeste Norge kommer en GR Corolla, for så langt virker det ikke som at Toyota har tenkt å sende denne over til Europa.

Den bilen som er avbildet under er den nordamerikanske versjonen, og Toyota sier også at det kommer en japansk versjon senere i år.

Og det er det.

Så nordmenn må eventuelt klare seg med en GR Yaris, GR Supra eller en GR 86, og det bør jo være ganske så gode alternativer.

Her er bilder av den aller nyeste som tar arven etter rallybilen i 1973 inn i framtiden, en Toyota GR Corolla.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter