Verdens vakreste tvillinger

R-Reforged og Zagato har kastet seg over Aston Martin Vantage V12, og resultatet blir 19 ganske så unike tvillingpar.


La du merke til antall biler? 19 er nemlig det sentrale elementet i en ny satsing fra R-Reforged, et sveitsisk selskap basert i Storbritannia som er nære venner med selveste Aston Martin.

Dobler du 19 får du 1919, noe som også er det året da det italienske tuningsselskapet Zagato ble grunnlagt. Det betyr at det kjente italienske selskapet rundet 100 år i fjor.

-->
Det må selvsagt markeres, noe R-Reforged gjør til gangs.

De tok kontakt med både Aston Martin og Zagato, og trioen ble raskt enig om en plan som R-Reforged og Zagato kunne følge.

Den tok utgangspunkt i en Aston Martin Vantage V12 Zagato Coupé, en bil som markerte et 50-års langt samarbeid mellom Aston Martin og Zagato da den kom i 2011.

Planen innebar også at R-Reforged skulle lage en Speedster-tvilling av coupéutgaven, en kabriolet-utgave. For 19 + 19 blir altså ikke bare 38, men også 1919.

Men R-Reforged skjønte raskt at oppgaven med å designe de to spesialmodellene burde tilfalle det respekterte Milano-selskapet Zagato.

‒ Essensen av dette prosjektet var å lage en perfekt «garasje», bestående av to etterspurte samleobjekter; Coupé og Roadster, sier Andrea Zagato.

‒ Begrenset til kun 19 par, et viktig antall som hedrer året da Zagato ble dannet, markerte Aston Martin V12 Zagato Heritage Twins av R-Reforged en bemerkelsesverdig milepæl for Milanos atelier. Til tross for at vi har laget over 450 modeller siden vi ble grunnlagt, valgte vi Aston Martin, som har vært vår mest prestisjetunge partner de siste 50 årene, til å markere jubileet. Og samarbeidet med R-Reforged sørget for at vi kunne lage en øyeblikkelig klassiker.

Det siste kan vel ikke så veldig mange være uenig i, for sjekk ut dette tvillingparet:

Det er mulig å gjenkjenne de to som en Vantage V12, men kjenner ser raskt at dette er to enda mer elegante biler.

Zagato har designet om bilen, og endringene strekker seg fronten som har en ny splitter og frontvinge til en enda slankere stuss. Andrea og de andre har vært opptatt av at designet skal være mer balansert, men på samme tid behold særpreget som den originale modellen byr på.

Alt dette har også ført til en forbedret balanse, så kjøreegenskapene nyter også godt av design-grepene som er tatt.

R-Reforged er på sin side en del av AF Racing Group, som igjen har et nært samarbeid med Aston Martin både når det kommer til racing og personbiler. De har blant annet vært med på å utvikle hyperbilen Valkyrie.

Det betyr at de er glade i krefter, og de har da også gått løs på drivverket til Vantage V12 Zagato.

Motoren, først brukt i den legendariske Aston Martin DB9, er originalt en 5.9-liters V12 med 517 hestekrefter og et dreiemoment på 570 Nm. R-Reforged har tunet denne til nesten 600 hk, og har dermed ryddet plass til 80 nye og friske hestekrefter.

Andre grep inkluderer et eksosanlegg av titan, noe som bør gi ganske så heftig lyd.

R-Reforged har også kuttet høyden med 10 mm og gjort sporvidden 20 mm bredere, og plassert på 19-tommer hjul med en senterbolt smidd av ingen ringere enn formel 1-leverandør APP Tech.

Og ja, de som gjerne vil ha den med et nakenkledd karbonkarosseri kan få det også.

På innsiden har også R-Reforged gitt bilene det meste av eksklusive materialer, så de fleste som setter seg inn i en av tvillingene bør ikke bli skuffet.

De bilene vi kan se på bildene er to prototyper som skal inn i Zagatos private samling. Men først skal de vises fram hos Aston Martin St. Gallen til over nyttår, før de skal på en aldri så liten verdensturné.

Bilene skal på samme tid testes videre, og vil danne grunnlaget for de 38 bilene som skal produseres fra og med neste år.

Pris vet vi ikke, men det spiller neppe noe rolle. Vi gjetter at alle tvillingparene allerede er solgt, for maken til duo skal du lete lenge etter.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter