Porsche Taycan driftet seg inn i Guinness rekordbok

Lyst å få navnet ditt i den berømte rekordboka? Da kan du for eksempel drifte med en elbil, men da må du i så fall gjøre det like langt som det maratonfolket løper.


Livet består av tilfeldigheter. Et godt eksempel på dette er en av verdens aller mest berømte bøker, Guinness rekordbok.

I 1951 deltok Guinness’ daglig leder Hugh Beaver på en fuglejakt, og plutselig dreide diskusjonen om hva som var verdens raskeste fugl. Temperaturen ble raskt høy, men problemet var at de ikke klarte å finne svaret i noen bøker. Og som kjent var det heller ikke noe internett de kunne slå opp i.

Dyrevennen Beaver fikk dermed en idé som kanskje kunne bidra til salget av den kjente drikken. Hva med å lage en bok om rekorder, og plassere denne på puber rundt omkring? Det kunne stimulere til hyggelige diskusjoner og prat, og dermed kanskje bidra til å selge en ekstra pint med det mørke ølet.

I 1954 gjorde Beaver alvor av planene, og det aller første eksemplaret av den nå berømte boka kom i 1955.

Siden har det vært en evig kamp om å få navnet sitt i rekordboka, og det finnes nærmest utallige rekorder du knapt nok har drømt om. Per nå er det satt ufattelige 53.000 rekorder, og det kommer rundt 8.000 nye til hvert eneste år. Altså mer enn 20 nye rekorder hver eneste dag!

En slik er å drifte med elbil lengst mulig ‒ som har Porsche lyst på.

De har nemlig en ganske ny elbil i Taycan, og de vil gjerne vise hvor kapabel denne er til å sladde.

For de har også en bakhjulsdrevet versjon av Taycan som er i salg i Kina, og denne bør det dermed var ganske så greit å drifte med også.

‒ Når stabilitetsprogrammene er slått av, er det svært enkelt å få til en powerslide med en elektrisk Porsche, spesielt med denne modellversjonen som utelukkende drives via bakhjulene, sier Porsche-pilot Dennis Retera.

‒ Det er alltid nok kraft. Det lave tyngdepunktet og den lange akselavstanden sørger for stabilitet. Den presise utformingen av chassiset og styringen gir perfekt kontroll til enhver tid, selv når du beveger deg sidelengs, slår han fast.

At Retera trengte en stabil elbil til rekordforsøket er iallfall ganske så sikkert.

Porsche hadde nemlig funnet en rundbane på 200 meter som passet perfekt, og det gjensto det bare å sladde rundt denne 210 ganger! For målet var å nå maratondistansen på 42.195 meter.

Før nederlenderen satte seg i bilen, varmet Chris Harris fra Top Gear opp både bilen og banen. Og programlederen satte ny verdensrekord, for han klarte 18 runder og totalt 3,4 km.

Ifølge Harris var dette en svært utfordrende oppgave, så det bør sette prestasjonen til Retera i perspektiv.

Han utførte nemlig oppgaven Porsche ga ham med bravur, og etter å ha rattet bilen sidelengs i 55 minutter nådde han endelig målet.

Distansen ble til slutt på 42.171 meter, og dermed ble snitthastigheten på 46 km/t.

Det hele ble selvsagt overvåket av Guinness rekordbok, for du skriver deg ikke inn der bare ved å hevde at du har gjort noe.

‒ Vi har hatt noen drifting-rekorder, men med en elektrisk sportsbil er det også veldig spesielt for oss. Her har Porsche gjort ekte pionerarbeid, sier Guinness-ekspert og dommer Joanne Brent som overvar rekordforsøket.

Et tips om du skal prøve deg på en sladderekord. Forhjulene må alltid peke i en annen retning enn kurven, og så lenge det skjer drifter bilen.

Det klarte altså Retera i hele 55 minutter, og her kan du se hvordan det gikk til.

Men før vi kommer dit må vi selvsagt få svaret på hva som er verdens raskeste fugl.

Vi har slått opp på internett og spurt Google om nettopp det, og det øverste treffresultatet er fra lokalavisa Hitra Frøya. De opplyser at det er vandrefalken som når 389 km/t når den stuper, og vi får tro at du finner slike flotte fugler på Hitra.

Her en et annet flott «dyr» i fri dressur. Porsche Taycan med Dennis Retera bak rattet:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter