Toyota C-HR imponerte i utslippstest

Green NCAP er endelig i gang, og har nå klar de første resultatene som inkluderer 24 biler. Foruten elbilene imponerer Toyota C-HR med et veldig snilt utslipp.


De fleste har hørt om Euro NCAP, denne organisasjonen som krasjer biler for å se hvor kollisjonssikre de er. Litt takket være stjernene de deler ut har bilene blitt langt mer trafikksikre, for alle vil gjerne ha 5 stjerner i kollisjonstesten.

Nå er håpet at bilprodusentene også vil jakte 5 grønne stjerner.

For i fjor fikk Euro NCAP en grønn søster, og som navnet sier skal Green NCAP finne ut hvor miljøvennlig bilene faktisk er og belønne de deretter.

Green NCAP kjørte i gang en pilotrunde i fjor, og har siden justert testene slik at de på en best mulig måte skal vise realistiske utslipp og effektivitet.

De hevder selv at ved å kombinere nøyaktige målinger fra laboratorietester med relevante testturer i den virkelige verden, får de en mer eksakt evaluering og dermed også en mer riktig rangering.

Målet er altså å vise hvor grønne bilene faktisk er, og testen er delt opp i tre hovedkategorier ‒ ren luft, energieffektiv og drivhusgasser.

De er nå offisielt i gang, og det er ikke rent lite de kan by på i den aller første runden.

Green NCAP har like godt testet 24 biler, hvorav to er elbiler. Og ingen overraskelser akkurat på det feltet ‒ både Hyundai Kona og Renault Zoe fikk selvsagt 5 stjerner.

Resten av feltet dekker det meste av segmenter, og resultatene varierer også en del.

Mange fnyser av hybridene, og da spesielt de selvladende, og mener at slike biler bare er tull. Men disse «ekspertene» får ikke støtte av Green NCAP.

For hybriden Toyota C-HR er den snilleste av de 22 bilene foruten de helelektriske i testen, og er den eneste bilen som scorer 3,5 stjerner. Versjonen som er testet er 1.8 Hybrid 4X2 Automatic.

Toyota var den første som satte i gang med serieproduksjon av hybrider for over 20 år siden, og at de har kommet ganske så langt i utviklingen viser Honda CR-V.

Også denne en hybrid-SUV som er ganske lik C-HR, men CR-V må ta til takke med 2,5 stjerner. Versjonen Green NCAP har testet er en 2.0 I-MMD Hybrid 4X2 CVT.

C-HR og CR-V er for øvrig de to eneste hybridene som er testet av Green NCAP, så det blir spennende å se hva ladbare hybrider scorer.

Nå er ikke 2,5 stjerner noe stor krise for Honda-modellen, for totalt fikk sju av bilene nettopp den scoren.

Ytterligere sju av bilene ble belønnet med 3 stjerner, mens tre biler fikk skuffende 2 stjerner.

Til slutt fikk de tre dieseldrevne varebilene som er testet kun 1,5 stjerner, og samtlige sprakk totalt når det kom til drivhusgasser.

Det blir litt feil av oss å vise en oversikt over modellene og antall stjerner, ettersom bilene som oftest kommer med mange forskjellige motorer og drivverk som gir ulike utslipp.

Men du skal selvsagt få se listen, men da må du over til Green Euro hvor det også står modellversjonen av testbilene.

her kan du sjekke listen over de 24 første bilene undersøkt av Green NCAP.

Les også:

Les mer om:

Nyheter