Ny supergjerrig ladehybrid fra Seat

Tarraco blir nå den tredje Seat-modellen som også blir ladbar.


Seat har allerede tatt de to stegene som markerer overgangen til en ny æra, ladehybrider og elbiler.

Sistnevnte i form av Seat Mii electric, en av tre små helelektriske trillinger signert det store Volkswagen-konsernet. De to andre i den ganske så identiske familien er Volkswagen e-Up og Skoda Citigo-e iV.

Seat har også haket ut boksen for ladehybrid med Leon e-Hybrid, som er tilgjengelig både som 5-dørs og Sportstourer.

Nå tar de det for seg det neste segmentet, nemlig SUV-modeller.

Tarraco er en ganske stor SUV som måler 4,73 meter som er bygd på den kjente MQB-plattformen i likhet med biler som Volkswagen Tiguan Allspace (4,70 meter) og Skoda Kodiaq (4,69 meter), og ble introdusert så sent som i 2018.

Faktisk er modellen i seg selv ganske så tysk. Den er riktignok designet og utviklet hos Seat i Martorell like utenfor Barcelona, men produseres på Volkswagens hjemmebane i Wolfsburg.

Allerede i fjor meldte Seat at modellen også skulle bli ladbar, og nå er den versjonen endelig snart klar for bilforhandlerne.

Ladehybriden får Volkswagens 1.4-liters TSI-motor med 150 hestekrefter samt en 85 kW-sterk (115 hk) elmotor, og total byr Tarraco e-Hybrid på formidable 245 hk og et dreiemoment på 400 Nm.

Det er alltid greit med mye krefter, men de som sitter bak rattet på en ladehybrid er kanskje aller mest opptatt av den elektriske rekkevidden.

Tarraco e-Hybrid er utstyrt med et batteri på 13 kWh, noe som åpner for en elektrisk rekkevidde på 49 kilometer. Det betyr at de fleste vil kunne kjøre denne kun ved bruk av elmotoren under hverdagslig bruk.

Det inkluderer også på motorveien, for elmotoren jobber helt opp til 140 km/t. Toppfarten for bilen er for øvrig 207 km/t.

Den elektriske rekkevidden gjør også at CO2-utslippet faller godt under 50 gram per kilometer, og forbruket er oppgitt til 0,16-0,20 liter på mila i henhold til den offisielle WLTP-testsyklusen.

I teorien kan du altså kjøre 100 kilometer på 1,6 liter bensin ‒ pent!

Og det er kanskje noen som også lurer på den totale rekkevidden, og den lyder på 730 km.

Seat opplyser at ladingen også går ganske greit unna, og via en 3,6 kW hjemmelader er den på 3 timer og med 2,3 kW går det 5 timer på å lade opp batteriet. Og ja, du kan kontrollere og styre ladeprosessen via en app.

Seat har også satt inn e-moduser som er enkelt tilgjengelig ved girspaken, og Tarraco e-Hybrid kan by på både den heleelektriske e-Mode og den sportslige s-Boost som gir tilgang til alle kreftene som bor i SUV-modellen.

En Tarraco kommer både som 5-seter og 7-seters, men vær oppmerksom på at e-Hybrid kun blir tilgjengelig som en 5-seters.

Den tredje ladbare fra Seat går nå inn i produksjon i Wolfsburg, og skal komme ut til forhandlerne en gang på nyåret.

Her er flere bilder av Seat Tarraco e-Hybrid:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter