Verdens tøffeste buss har blitt tøffere

Torsus har nå gitt bussen som kan kjøre gjennom ild og vann flere vesentlige oppdateringer.


Målet til det tsjekkiske spesialmerke er ganske enkelt.

‒ Hos Torsus lever vi etter, og setter, de høyeste standardene både for oss selv og våre 4x4-busser. Vårt oppdrag er å sikre at våre 4x4 busser kan erobre verdens mest utfordrende ruter, og trygt transporterer mennesker og utstyr til steder som ingen andre kjøretøy kan nå. Å oppnå dette krever grundig oppmerksomhet på detaljer kombinert med vår besettelse om å levere kun det beste.

-->
Ordene tilhører administrerende direktør Vakhtang Dzhukashvili, og dette er alt annet enn tomt snakk.

For Torsus Praetorian er noe helt utenom det vanlige, og iallfall når det kommer til busser. Praetorian har fått drivverket og chassiset fra lastebilprodusenten Man, og er utstyrt med en diger 6-sylindret dieselmotor som har rundt 300 hestekrefter og et dreiemoment på solide 1.150 Nm.

Men skal den frakte mennesker til plasser ingen andre kjøretøy har vært trenger den også terrengegenskaper, noe den da også har.

Praetorian har en bakkeklaring som selv de råeste terrengbilene sliter med å matche, og mer eksakt kan den vade i vanndybder helt opp til 90 centimeter. Noen enorme Michelin XZL-dekk sørger også for klatreegenskaper som en sherpa i Nepal hadde vært stolt av, og bussen kan enkelte klatre stigninger helt opp til 65 prosent.

Bussen stopper heller ikke selv om det blir natt, for Torsus har satt på et enormt lysanlegg hvor for eksempel hver av hovedlyktene kan skilte med 4.100 lumen ‒ mer enn tre ganger så mye som halogen fjernlys på vanlige biler.

En annen ting som man være greit å ha om apokalypsen legger verden øde er et godt klimaanlegg, og dette er en av oppgraderingene 2021-versjonen av Praetorian har fått.

Her har Torsus jobbet sammen med Webasto, og resultatet er ifølge Torsus en behagelig buss selv om den befinner seg midt i Sahara og tempen fyker opp mot 60 grader. Kjølesystemet kan faktisk ta temperaturen på innsiden fra 60 til 30 grader på bare tre minutter, og om bussen setter seg fast i en sanddyne i Sahara kan også klimaanlegget hjelpe til med å kjøle ned motoren.

Den er også designet for norske vinterforhold, og bør være på ønskelisten til alpinanlegg som kjemper mot snø og kuldegrader. Varmeapparatet er spesielt utviklet til å takle temperaturer ned til -10 grader på utsiden ‒ men behagelige 20 pluss på innsiden. Det klarer den med å bruke 19 prosent mindre energi enn vanlige varmeanlegg, ifølge Torsus selv.

De har også oppgradert dørlukkesystemet og brannslukningssystemet i bussen, samt at de har stokket om på innredningen. Nytt av året er at førersetet er flyttet for bedre sikkerhet, mens passasjersetene nå byr på enda mer plass.

Torsus Praetorian kan i standard oppsett frakte 35 passasjerer, og det nær sagt hvor som helst rundt om på kloden.

For dette er verdens tøffeste buss, og hvor tøff kan du se på bildene under.

Les også:

Les mer om:

Nyheter