Volkswagen-gruppen innfører nå de samme tiltakene som mange
land og bedrifter allerede har innført, som å stenge kantiner og andre spisesteder,
gjennomføre møter via video og har kansellert alle større begivenheter i tiden
framover. De har også innført 14 dagers karantene for de som kommer
fra andre land, og ber folk som har muligheten til det å jobbe hjemmefra og at
folk generelt unngår kontakt med andre.
tillegg til at risikoen for smitte via eksterne forsyningskjeder blir stadig
større. Volkswagen-gruppen, som er verdens største produsent med
10,3 millioner biler i 2019, innfører midlertidig stopp ved 14
produksjonslokaler. Dette inkluderer de tyske i Wolfsburg, Emden, Dresden, Osnabrück, Zwickau, samt Bratislava (Slovakia), Pamplona (Spania) og Palmela (Portugal). I tillegg stenges også komponentfabrikkene i tyske Brunswick, Chemnitz, Hanover, Kassel, Salzgitter og Sitech. Importøren Harald A. Møller sier at de følger opp berørte
kunder sammen med det norske forhandlerapparatet. ‒ Vi har foreløpig ikke fått full oversikt over hvordan
dette påvirker enkeltkunder i vårt marked, sier Ulf Tore Hekneby,
administrerende direktør for Harald A. Møller.
hver enkelt kunde som kan oppleve forsinkelser. Vi har biler på lager i Norge
og biler produsert og på vei til Norge, og slik situasjonen er nå kan disse
utleveres som planlagt via forhandlerapparatet vårt. I utgangspunktet stenger Volkswagen-gruppen ned produksjonen
i to uker. ‒ Situasjonen er uoversiktlig, men vi lover kundene våre en
så god oppfølging som mulig hele veien. Samtidig har vi satt inn flere tiltak
som gjør at vi kan opprettholde drift i forhandlerapparatet vårt, hvor deler av
virksomheten er definert som samfunnskritisk av norske myndigheter, sier
Hekneby. Den midlertidige stansen påvirker merkene Volkswagen, Seat,
Audi og Skoda, og det norske forhandlernettverket vil følge opp kunder som har
bestilt kjøretøy som opprinnelig skal produseres i det aktuelle tidsrommet. Verdens nest største produsent er Toyota-gruppen, og i
likhet med den tyske gruppen kommer de nå med tiltak knyttet til corona. Toyota vil gradvis lukke de fleste fabrikkene i Europa,
inkludert Onnaing (Frankrike, allerede stoppet), Burnaston og Deeside (Storbritannia),
Kolin (Tsjekkia), Walbrzych og Jelcz-Laskowice (Polen) og Sakarya (Tyrkia).
å levere deler til biler vil fortsette, mens Toyotas og Lexus' bilforhandlere
og verksteder i Norge holder åpne og er tilgjengelige for kunder. De fleste bilprodusentene i Europa påvirkes nå av corona-utbruddet, og andre store aktører som den franske PSA-gruppen og Ford Europa har i likhet med Volkswagen-gruppen stanset all produksjon i sine europeiske fabrikker. Les også:
- Laget eksklusiv versjon av eksklusiv modell
- Test av Seat Mii Electric
- Da Mercedes sjokkerte med en enorm bakvinge